Einde voor de I6-rijtuigen?

Alles over reizigerstreinen in België.
Terminus
Berichten: 908
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Terminus »

P8445 deze week gezien met 1 x I6A en 10 x I11 (omkaderd door 2 18'en)
Volgens BeLuxTrains is de samenstelling in theorie nog iets heterogener, want 1 van de I11'en zou een I10 moeten zijn.

Leuke samenstelling, maar om het te linken met de actualiteit van deze week (Factcheckers): geen speciale plaats voor rolstoelen of fietsen, lijkt me.
(Al is een van de toiletten in de I6A permanent gesloten. Men zou dat kunnen uitbreken en enkele fietshaken hangen?)
rvdborgt
Berichten: 3417
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 20 dec 2020, 10:15 P8445 deze week gezien met 1 x I6A en 10 x I11 (omkaderd door 2 18'en)
Volgens BeLuxTrains is de samenstelling in theorie nog iets heterogener, want 1 van de I11'en zou een I10 moeten zijn.

Leuke samenstelling, maar om het te linken met de actualiteit van deze week (Factcheckers): geen speciale plaats voor rolstoelen of fietsen, lijkt me.
(Al is een van de toiletten in de I6A permanent gesloten. Men zou dat kunnen uitbreken en enkele fietshaken hangen?)
Er zijn toch enkele I6A-rijtuigen met fietsplaatsen?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20886
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Steven »

die afgesloten WC heeft meestal als doel om de treinbegeleider zijn persoonlijke spullen te kunnen droppen, dit voor het geval dit rijtuig in een volwaardige trein met i6/i10 zit. Doch in dit geval is er normaal een stuurrijtuig mee waarin natuurlijk ook een dienstafdeling zit.
Terminus
Berichten: 908
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Terminus »

@rvdborgt: Klopt, maar daar zijn geen I6A 200 bij (die voor deze trein nodig zijn)

@Steven: deze trein rijdt voorzien zonder stuurrijtuig. Ik neem aan dat een van de coupés als dienstafdeling wordt gebruikt. Maar voor fietsen en PBM'ers blijft het improviseren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20886
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Steven »

Zo’n coupé doet men inderdaad ook. Maar die wc opofferen dus ook. Dit omdat daar dan waardevol gerief kan liggen. Men hangt dan een persoonlijk slotje op de deur gedurende de dienst. De wc is uitgebroken en men heeft een klein tafeltje geplaatst.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1447
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door msts.be »

Terminus schreef: 20 dec 2020, 13:19 @Steven: deze trein rijdt voorzien zonder stuurrijtuig. Ik neem aan dat een van de coupés als dienstafdeling wordt gebruikt. Maar voor fietsen en PBM'ers blijft het improviseren.
Kan men geen M6 BD meesturen ? Dat zou toch al een oplossing kunnen zijn. In het slechste geval zijn er ook nog M4 BD's, maar die zou dan in Arlon moeten afgehaakt worden wegens geen toelating in Luxemburg..
Afbeelding
Terminus
Berichten: 908
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Terminus »

De P-trein waarin deze samenstelling zit, is eentje (via de hogesnelheidslijn 2) naar Visé, dus geen passage in Arlon ;)
Lorre
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Lorre »

msts.be schreef: 23 dec 2020, 15:00
Terminus schreef: 20 dec 2020, 13:19 @Steven: deze trein rijdt voorzien zonder stuurrijtuig. Ik neem aan dat een van de coupés als dienstafdeling wordt gebruikt. Maar voor fietsen en PBM'ers blijft het improviseren.
Kan men geen M6 BD meesturen ? Dat zou toch al een oplossing kunnen zijn. In het slechste geval zijn er ook nog M4 BD's, maar die zou dan in Arlon moeten afgehaakt worden wegens geen toelating in Luxemburg..
Even ter zijde. M4-rijtuigen hebben wel de toelating voor in Luxemburg te rijden, op de langsligger van de rijtuigen zie L* staan. Dus in principe zouden deze naar Luxemburg mogen. Tenzij dat die informatie al niet meer klopt, maar dan mogen ze deze wel aanpassen aan de rijtuigen. Er zijn er ook nog die toelating hebben voor Frankrijk, daar staan dan de betrokken lijnen op de langsligger vermeld.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4451
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Steve »

Tot een paar jaar geleden reed er ook een M4-stam planmatig naar Luxemburg (zie voorbeeld hieronder), dus dan moet het een recente wijziging zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4443
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door overweg13 »

Zou het niet kunnen dat de ADx M4 in Luxemburg verboden zijn? Want ja, die M4 reden bijvoorbeeld ook op Liège - Luxemburg, voor de I10 het daar overnamen.
Met vriendelijke groet

overweg13
HVHTB
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door HVHTB »

Ik dacht dat ik een aantal jaar geleden eens in Spoorwegjournaal of Op de Baan had gelezen dat een stam M4 uit Aarlen was doorgereden naar Luxemburg per vergissing. Aangezien M4'en Luxemburg niet meer binnen mogen, heeft die stam een paar weken in een bundel in Luxemburg gestaan, en is die op een nacht aan 10 km/h van Luxemburg terug naar Aarlen gereden.

En M4'en kunnen (ook weer volgens Spoorwegjournaal of Op de Baan) niet onder 25kV rijden met iets anders dan een HLE12.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10121
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 28 dec 2020, 16:40 Zou het niet kunnen dat de ADx M4 in Luxemburg verboden zijn? Want ja, die M4 reden bijvoorbeeld ook op Liège - Luxemburg, voor de I10 het daar overnamen.
Ze hebben geen ETCS, dus als stuurstand mogen ze zeker niet gebruikt worden.
Lorre
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Lorre »

Ja het zou allemaal wel kunnen. In ieder geval is daar nu geen probleem meer rond aangezien enkel de M6, I6, I10 en I11 nog worden gebruikt qua rijtuigen. De laatste M4-rijtuigen die ik richting Arlon heb zien gaan, komen helaas ook niet meer terug van hun reis.

Ben vandaag wel een eerste homogene samenstelling van 6 I11 tegengekomen als IC21XX naar Luxemburg. Dus het begint toch stilaan op gang te komen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4443
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door overweg13 »

Akkoord voor Luxemburg, maar niet voor Arlon. Daar komt nog één keer per week een reeks van 4 M4-rijtuigen aan met 2114/2141: http://www.beluxtrains.net/indexnl.php? ... /2021-2114.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
DylanD
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 dec 2020, 20:27
Locatie: FRT

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door DylanD »

Vandaag in een I6 gezeten op de P8001 Schaarbeek - Oostende. Deze rijden volgend beluxtrains tijdens de vakantieperiode mee.
Plaats reactie