gezocht: conducteur goederentrein voor een paar vraagjes

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
lucian

Bericht door lucian »

TBbart schreef:PS. die snelheid hangt af van gewicht :wink:
ongeveer 2000 ton (voor een gemiddelde goederentrein)
De snelheid van een goederentrein hangt af van het type wagens en last.
Ik heb al treinen gehad van 800 Ton waar ik maar 80 mee mocht rijden.
En ik heb ook al een paar keer de dubbele Creutzwald gedaan ( Steenkolentransport) zomaar eventjes 4000 Ton en daar reed ik 90 mee :roll:

En gemiddeld 2000 ton ???

Waar rij jij eigenlijk :roll:
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Wij moeten inderdaad niet meer kunnen berekenen hoe snel, maar we hebben wel nog geleerd hoe het berekend wordt. En het heeft, zoals lucian zei, te maken met de remcapaciteit van die wagens, gecombineerd met het gewicht, remton, als je dat beter kent.
TBbart

Bericht door TBbart »

achja, dat bedoelde ik ook hé, wou alleen verduidelijken dat het ook minder dan 100km/h kon zijn naargelang gewicht, last, materiaal... :wink:
subiet moeten tb's al een rekenmachientje bijhebben, maja... volgens de nmbs zit er eentje in de GSM (allesbehalva handig) maar tkost minder hé :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

als treinbestuurder moet je ten alle tijden uw snelheid kunnen bereken, dit op basis van gesleepte last, remmassa, toegelaten snelheid door de snelheidsindex van het materieel, zeker bij het afzonderen van remmen moet je dit kunnen
TBbart

Bericht door TBbart »

naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben... :?
lucian

Bericht door lucian »

TBbart schreef:naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben... :?
En waar heb je deze dingen gehoord ???
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

TBbart schreef:naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben... :?
Heb toch altijd m'n rekenmachientje bij..(zo ééntje van 1EUR uit de Hema maar kwam toch goed van pas tijdens m'n 3-jaarlijkse) 8)
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Bericht door 2012 »

TBbart schreef:PS. die snelheid hangt af van gewicht :wink:
ongeveer 2000 ton (voor een gemiddelde goederentrein)

PS. stel je vraag mss eens op het personeelsforum van de spoorweg
: http://www.rijdendpersoneel.be
snelheid hangt af van de verhouding gewicht en remkracht van alle wagons ... een trein van 7000 ton kan vb 80km/u zijn en een trein van 1000 ton kan dan wel 100km/u zijn ...

verder hangt het ook af van de type wagens die er tussen zitten en wa nog allemaal. auto wagens zijn over het algemeen 100, vele container wagens zijn ook 100 enz...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13026
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

TBbart schreef:naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben... :?
is dat dan zo negatief?
ik kan me inbeelden dat een instructeur wel betere dingen te doen heeft dan ingewikkelde vergelijkingen uit zen hoofd op te lossen :roll:
TBbart

Bericht door TBbart »

ik kan me niet echt voorstellen dat instructeurs voor hun job echt vergelijkingen en afgeleiden ... integralen , logaritmen nodig gaan hebben :wink:
Gerolf

Bericht door Gerolf »

NSNMBS schreef:In Nederland is het machinist maar in Vlaanderen Treinbestuurder :wink:
Dus in de taal Nederlands heb je 2 woorden ervoor.
Ikdacht dat ze in Nederland een machinist een "meester" noemden.
TBbart

Bericht door TBbart »

ja dat dacht ik ook,

maar machinist kan voor veel gebruikt worden hé,
scheepvaart, kraantuigen, stoomtreinen, ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23037
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hehe meester en chef kan je bij ons in vlaanderen ook al is horen :-) is een beetje afhankelijk met wie je spreekt :-)

voorbeeld, onderchef die even iets komt vragen bij de treinbestuurder

" chef alles in orde of moet de depanneerder langskomen?"
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Machinist kan ook een toneelknecht zijn. Veelgebruikt woord, dus.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Steven schreef:hehe meester en chef kan je bij ons in vlaanderen ook al is horen :-) is een beetje afhankelijk met wie je spreekt :-)

voorbeeld, onderchef die even iets komt vragen bij de treinbestuurder

" chef alles in orde of moet de depanneerder langskomen?"
In Nederland ben je officieel machinist maar zal men je aanspreken met 'meester'.
Bij communicatie via telerail/gsm (=gesprekken die opgenomen worden) zal het altijd 'Machinist+treinnummer' zijn.
Plaats reactie