Ongewone samenstelling.
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Ongewone samenstelling.
Terug on topic dan maar
Ik zag vandaag rond 14u55 een varkensneus door Haren rijden. Zou dat S4 2185 zijn geweest of toch een lege rit?
Het was voor mij in elk geval de eerste keer dat ik daar een varkensneus zag.
Ik zag vandaag rond 14u55 een varkensneus door Haren rijden. Zou dat S4 2185 zijn geweest of toch een lege rit?
Het was voor mij in elk geval de eerste keer dat ik daar een varkensneus zag.
-
- Berichten: 3566
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongewone samenstelling.
Maar vertragingen en afschaffingen zijn vermeld in de beheersovereenkomst, wellicht met konsekwenties voor de subsidies, zoals in de SLA's* van bv. de informaticadienstverleners. Geldt dat ook voor samenstellingen? Het lijkt me onwaarschijnlijk, er kan toch niet voor elke treindienst vastgelegd worden uit welk materiaal hij op welk moment bestaat?trainlovertje schreef: ↑16 nov 2021, 20:21Hetzelfde als wat men doet met vertragings- en afschaffingsstatistieken.
*SLA: Service Level Agreement. Bv. "onze webwinkel zal hoogstens 48 uur per jaar ontoegankelijk zijn. Elk uur daarbovenop kost xx euro."
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 16 nov 2021, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Ongewone samenstelling.
ik heb nog nooit een varkensneus in Aalst of Denderleeuw gezien, zou me sterk verbazen, mss op weg naar Charleroi, Binche of onderhoud? haltelink zegt ook niets behalve desiro'strainfreak schreef: ↑16 nov 2021, 20:28 Terug on topic dan maar
Ik zag vandaag rond 14u55 een varkensneus door Haren rijden. Zou dat S4 2185 zijn geweest of toch een lege rit?
Het was voor mij in elk geval de eerste keer dat ik daar een varkensneus zag.
Laatst gewijzigd door desirootje op 16 nov 2021, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3566
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongewone samenstelling.
Varkensneus in reizigersdienst op L26 ware inderdaad wel heel erg ongebruikelijk. Normaliter ziet men daar enkel duikbrillen van de S5 en S9, en Desiro's van de pseudo-IC's naar de luchthaven. Maar zeg nooit "nooit"!
NB er werd toch gedoeld op "Haren" op L26 en niet op "Haren-Zuid" op L36?
NB er werd toch gedoeld op "Haren" op L26 en niet op "Haren-Zuid" op L36?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ongewone samenstelling.
Precies.jan_olieslagers schreef: ↑16 nov 2021, 20:30Maar vertragingen en afschaffingen zijn vermeld in de beheersovereenkomst, wellicht met konsekwenties voor de subsidies, zoals in de SLA's van bv. de informaticadienstverleners. Geldt dat ook voor samenstellingen? Het lijkt me onwaarschijnlijk, er kan toch niet voor elke treindienst vastgelegd worden uit welk materiaal hij op welk moment bestaat?trainlovertje schreef: ↑16 nov 2021, 20:21Hetzelfde als wat men doet met vertragings- en afschaffingsstatistieken.
*SLA: service Level Agreement. Bv. "onze webwinkel zal hoogstens 48 uur per jaar ontoegankelijk zijn. Elk uur daarbovenop kost xx euro."
Als er ooit een nieuw beheerscontract komt (dat heet nu eigenlijk openbare dienstcontract) ,het vorige dateert van 2008 en is telkens stilzwijgend verlengd, wil men nieuwe KPI's (Kritieke Performantie Indicatoren) voorzien met een konsekwentie voor de verloning van de toplui als ze niet gehaald worden.
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Ongewone samenstelling.
Ja het was in Haren...
Ik kon niet zien of er reizigers aan boord waren of niet want ik bevond me nog op de fiets/voetgangersbrug.
Een varken in Aalst lijkt me ook wel iets raar, maar een losse rit op dat tijdstip ook want de S4 zit vlak voor 'mijn' S5
Ik kon niet zien of er reizigers aan boord waren of niet want ik bevond me nog op de fiets/voetgangersbrug.
Een varken in Aalst lijkt me ook wel iets raar, maar een losse rit op dat tijdstip ook want de S4 zit vlak voor 'mijn' S5
Re: Ongewone samenstelling.
Ik zie echt niet in hoe je statistieken zou kunnen maken over 'gewijzigde samenstelling'.trainlovertje schreef: ↑16 nov 2021, 20:21Hetzelfde als wat men doet met vertragings- en afschaffingsstatistieken.
Op een weekdag rijden er ongeveer 3670 verschillende treinen in ons land.
Je zou dus al moeten beginnen om voor elk van die treinen een 'normale' samenstelling vast te leggen.
Dat is een onbegonnen werk.
Dan moet je nog definiëren wanneer je spreekt van een gewijzigde samenstelling die hinderlijk is voor de reizigers.
Een bepaalde trein die wordt vervangen door een ander type trein met evenveel zitplaatsen komt al niet in aanmerking.
Is een trein met 11 rijtuigen die normaal 12 rijtuigen heeft hinderlijk ? Soms en soms niet.
Het enige objectieve criterium is het minimum aantal zitplaatsen van elke trein.
Dat zou je dan ook voor elk van de 3670 treinen op voorhand moeten vastleggen.
En wanneer is een vermindering van dat aantal hinderlijk ? Bij 20%,40%, 50%...?
Het is ook aannemelijk dat men in minder drukke periodes, zoals vakanties, dat aantal vermindert zonder dat dit hinderlijk is.
Het is dus onmogelijk de samenstelling van een trein te definiëren als een meetbare KPI (Kritieke Performantie Indicator) met mogelijke financiële gevolgen voor de maatschappij of de verloning en daar statistieken van te maken..
Dat kan enkel met duidelijk meetbare indicatoren zoals vertraging of aantal afgeschafte treinen.
Re: Ongewone samenstelling.
Beide lijken me anders geen enkel probleem? De voorziene samenstelling van de trein is exact bekend (het zou nogal wat zijn als dat pas de dag zelf beslist werd op het terrein ) en het aantal zitplaatsen (en zelfs staanplaatsen) van elk treintype is ook precies bekend. Het is dus echt een koud kunstje om die statistieken (die ongetwijfeld al intern bestaan) ook extern op te volgen.
Re: Ongewone samenstelling.
En wat ga je dan definieren als een gewijzigde samenstelling met hinder voor de reiziger ?Steve schreef: ↑17 nov 2021, 09:25Beide lijken me anders geen enkel probleem? De voorziene samenstelling van de trein is exact bekend (het zou nogal wat zijn als dat pas de dag zelf beslist werd op het terrein ) en het aantal zitplaatsen (en zelfs staanplaatsen) van elk treintype is ook precies bekend. Het is dus echt een koud kunstje om die statistieken (die ongetwijfeld al intern bestaan) ook extern op te volgen.
Re: Ongewone samenstelling.
De NMBS heeft voor elke trein ook een verwachte bezetting. Ik zou denken dat je dan een simpele rekensom kunt maken om te zien of het nog wel past.Adler schreef: ↑17 nov 2021, 09:28En wat ga je dan definieren als een gewijzigde samenstelling met hinder voor de reiziger ?Steve schreef: ↑17 nov 2021, 09:25 Beide lijken me anders geen enkel probleem? De voorziene samenstelling van de trein is exact bekend (het zou nogal wat zijn als dat pas de dag zelf beslist werd op het terrein ) en het aantal zitplaatsen (en zelfs staanplaatsen) van elk treintype is ook precies bekend. Het is dus echt een koud kunstje om die statistieken (die ongetwijfeld al intern bestaan) ook extern op te volgen.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ongewone samenstelling.
De treinbegeleider zou op z'n ITRIS toestel evt kunnen een opmerking maken wanneer de bezetting van een trein >100% is. Dat is eigenlijk het enige relevante criterium voor de statistiek waar ik op doelde. De samenstelling van de trein is onbelangrijk, alleen een eventuele overbezetting is van belang, ongeacht het aantal zitplaatsen dus.
Re: Ongewone samenstelling.
Zoals ik al heb opgemerkt in een ander item liggen de normen om te spreken over een overbezetting heel hoog.trainlovertje schreef: ↑17 nov 2021, 10:05De treinbegeleider zou op z'n ITRIS toestel evt kunnen een opmerking maken wanneer de bezetting van een trein >100% is. Dat is eigenlijk het enige relevante criterium voor de statistiek waar ik op doelde. De samenstelling van de trein is onbelangrijk, alleen een eventuele overbezetting is van belang, ongeacht het aantal zitplaatsen dus.
De norm die wordt gehanteerd voor de maximale bezettingsgraad is die van de Technische Specificatie voor Interoperabiliteit (TSI), die bepalingen ter zake bevat.
De overbezettingsdrempels die de TSI vermeldt zijn erg hoog en worden bijna nooit bereikt (bijvoorbeeld vier rechtstaande personen per m² / twee personen per trede op de trappen).
De gevallen van echte overbezetting volgens de vernoemde normen zijn extreem zeldzaam volgens de NMBS.
Als je de wijziging van een samenstelling wil opnemen in een beheerscontract als KPI met eventuele financiële gevolgen moet je :
1. heel duidelijk omschrijven hoe je het gaat meten.
2. duidelijke grenzen definiëren wanneer er niet aan voldaan is.
Dat kan je volgens mij niet met deze indicator zonder te vervallen in eindeloze discussies.
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Ongewone samenstelling.
[quote=trainfreak post_id=261585 time=1637090916 user_id=41]
Terug on topic dan maar 😉
Ik zag vandaag rond 14u55 een varkensneus door Haren rijden. Zou dat S4 2185 zijn geweest of toch een lege rit?
Het was voor mij in elk geval de eerste keer dat ik daar een varkensneus zag.
[/quote]
Was een ledige rit van Charleroi Atelier naar Antwerpen Schijnpoort.
Terug on topic dan maar 😉
Ik zag vandaag rond 14u55 een varkensneus door Haren rijden. Zou dat S4 2185 zijn geweest of toch een lege rit?
Het was voor mij in elk geval de eerste keer dat ik daar een varkensneus zag.
[/quote]
Was een ledige rit van Charleroi Atelier naar Antwerpen Schijnpoort.
Re: Ongewone samenstelling.
IC 4332 (Hamont - Antwerpen-Centraal) reed vandaag met M4- en I10-rijtuigen + HLE27 i.p.v. de gebruikelijke M5-rijtuigen.
Re: Ongewone samenstelling.
Sinds enkele dagen lijkt me een samenstelling te rijden op de IC5** met 1 I6A - 3 I11B - 1 I10 B - 5M7