Ja, maar gezien wat er eind vorig jaar gebeurd is ga ik dat niet delenYassine_TB schreef: ↑04 mar 2022, 15:30Shrek, heb je toevallig een lijstje van alle lijnen die nog dit jaar voorzien zijn om ETCS te krijgen?
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
20 maart is het dan eindelijk zover, met zo'n 4 jaar vertraging komt ETCS Niveau 2 in dienst op L12 tussen Kapellen en de grens met NL. Op L11 in de Antwerpse haven komt ETCS Niveau 1 in dienst.
Re: ETCS in België.
gaat dat dan tot het "sas" ?
Of zou dat te tricky zijn met de spanningsomschakeling, ergonomisch een beetje te veel activiteiten in de stuurpost ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
Neen, vanaf de grens begint immers de Nederlandse seininrichting en die is veel te ouderwets om met een RBC te kunnen communiceren. Dus net over de grens vallen de treinen terug op de beveiliging van vandaag, zo goed als niets dus.
Re: ETCS in België.
Emplacement Kijfhoek - Roosendaal-grens zou ergens tussen 2026 en 2028 moeten worden omgebouwd naar ERTMS L2, dus dan krijg je op of bij de grens een transitie zoals we die nu ook al bij Hazeldonk/Meer zien.
Re: ETCS in België.
Dat is helemaal nog niet zeker. Het hele RBC-handover verhaal is geweldig complex en duur. Steeds meer landen kiezen voor een kort stuk ETCS1 tussen 2 ETCS2-zones van verschillende landen.
Re: ETCS in België.
Toch een kleine blunder bij het in dienst komen van ETCS niveau 2 op lijn 12. Om een of andere reden mogen dan de doodlopende sporen in Essen niet meer gebruikt worden. Treinen met een lengte van max 100 meter moeten vanaf dan via het hoofdspoor rangeren. Treinen die langer zijn via het wijkspoor te Kapellen.
Re: ETCS in België.
Lengte uithaalspoortjes te kort geprogrammeerd in database ? Kan gebeuren...
Gelukkig wordt daar weinig gerangeerd volgens mij.
Gelukkig wordt daar weinig gerangeerd volgens mij.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
Dagelijks meerdere keren. Je moet immers van de bundel naar het perron kunnen rijden, en dan worden zowel het doodspoor kant NL (voor treinen van max 100m) en het doodspoor kan Ant (voor treinen > 100m) gebruikt.
Re: ETCS in België.
Klopt ik denk bij rangeren aan goederentreinen....sorry
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
Het heeft iets te maken met positiebepaling door het RBC op die doodsporen, het blijkt een erg moeilijk punt voor het RBC
Re: ETCS in België.
Dat het noordelijk uithaalspoor loopt zelfs over de grens denk ik.
Maar zou de RBC zich daar iets van aantrekken?
In richting binnenland zou dat toch geen probleem mogen zijn...
Maar zou de RBC zich daar iets van aantrekken?
In richting binnenland zou dat toch geen probleem mogen zijn...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
's morgens komen de volgende treinen uit de bundel van Essen:
- 7260, 1 MR75
- 2576, 1 MR75
- 2377, 2 MR08
's nachts heb je dan nog de volgende treinen die uitwijken:
- 2572, 1 MR75
- 2573, 1 MR75
Hopelijk is dit dan toch iets tijdelijk. Ook bizar dat al de zonet opgenoemde treinen niet gewoon via de doodlopende sporen mogen rangeren. MR08's beschikken niet over ETCS N2 dus rijden gewoon onder TBL1+ en 99% van de MR75's die in Essen overnachten rijden zonder ETCS rond omdat het nog niet toegelaten is op het grensbaanvak naar Roosendaal.
Re: ETCS in België.
Welke positiebepaling is daar dan eigenlijk nodig voor het RBC als je daar in die doodlopende sporen enkel in kleine beweging komt, en dus in shunting onder etcs? In level 2 wordt in shunting de verbinding met het RBC altijd verbroken...