Woensdag treinstaking in Antwerpen-Centraal

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Railroadlover

Bericht door Railroadlover »

Inderdaad, beste miljaarde, peace.

Maar toch.
Ik ben zelf jarenlang treinbestuurder en wil absoluut geen olie op het vuur komen gooien. Toch moet het van mijn hart, beste Vic, dat je inderdaad een betwetertje bent die beter zijn lijntje "Walco je hebt over de hele lijn gelijk" wél had gemeend. Walco komt misschien niet zo positief over, en jij ziet het als enorm liefhebber van het spoor allemaal graag wat genuanceerder, maar het jammere is....
Walco HEEFT in wat hij schrijft over de hele lijn gelijk. Ik begrijp perfect waar hij of zij het over heeft. Jij wil het gewoon niet zien. Wat hij schrijft is klare taal, die volledig strookt met de werkelijkheid. En jij blijft doordrammen over dat het slap is om op een bepaalde manier de publieke opinie te bespelen.
Als het op deze manier verder gaat spelen de reizigers, zonder het zelf te beseffen, bij het nemen van een trein met hun leven. Sorry hoor. En na 14 jaar trouwe dienst kan ik het weten, neem het maar eens voor één keertje aan. :roll:
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:
prahsharp schreef: effe een voorbeeldje geven van mogelijke werkuren

zondag 5.00-13.45
maandag 5.00-14.00
dinsdag 5.30-12.10
woensdag 3.05-10.45
donderdag 3.05-10.45

en hier geef ik een vrij rustig voorbeeld enkel de laatste twee dagen zijn zwaar (ik moet er dan uit om 1.50). wetende da ik in die laatste twee een trein bestuur met voorzien vertrekuur 4.46 in brussel zuid naar de luchthaven.
Lees ik het goed dat je in de laatste twee voorbeelden om 1:50 opstaat, om 3:05 je dienst aanvangt maar pas om 4:46 je eerste treinrit aanvangt?
e49memling

Bericht door e49memling »

K V B schreef: Lees ik het goed dat je in de laatste twee voorbeelden om 1:50 opstaat, om 3:05 je dienst aanvangt maar pas om 4:46 je eerste treinrit aanvangt?
In Zwitserland veel beter zeker? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef: donderdag 3.05-10.45

en hier geef ik een vrij rustig voorbeeld enkel de laatste twee dagen zijn zwaar (ik moet er dan uit om 1.50). wetende da ik in die laatste twee een trein bestuur met voorzien vertrekuur 4.46 in brussel zuid naar de luchthaven.
Lees ik het goed dat je in de laatste twee voorbeelden om 1:50 opstaat, om 3:05 je dienst aanvangt maar pas om 4:46 je eerste treinrit aanvangt?
dat lees je heel goed, treinen rijden niet van het moment je er op stapt he, ze moeten in dienst gezet worden, nagezien, beproefd, het gaat om de veiligheid. moest elke auto evenveel nagezien worden er zouden geen wrakken meer zijn, er zouden hem er veel zelfs wegdoen, elke dag een remproef, werkingsproeven van verschillende toestellen.
K V B

Bericht door K V B »

e49memling schreef:
K V B schreef: Lees ik het goed dat je in de laatste twee voorbeelden om 1:50 opstaat, om 3:05 je dienst aanvangt maar pas om 4:46 je eerste treinrit aanvangt?
In Zwitserland veel beter zeker? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Ik weet alleszins dat men er in Zwitserland in slaagt om in vijf minuten te keren, locomotiefwissel en het bijhangen of wegzetten van extra rijtuigen inbegrepen...

De SZU keert tijdens de spits in Zürich Hbf zelfs in 1 minuut. Maar dat doen ze wel met twee treinbestuurders.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: dat lees je heel goed, treinen rijden niet van het moment je er op stapt he, ze moeten in dienst gezet worden, nagezien, beproefd, het gaat om de veiligheid. moest elke auto evenveel nagezien worden er zouden geen wrakken meer zijn, er zouden hem er veel zelfs wegdoen, elke dag een remproef, werkingsproeven van verschillende toestellen.
Maar duurt dat dus echt 1 uur en 41 minuten?
Kan eea. niet sneller en/of automatisch. Ik krijg weer een gevoel van "het kan daar wel, waarom hier dan niet?".

Maar ik weet natuurlijk niet alle details, en wil best bijleren. Neem me eens mee (figuurlijk dan) op jouw dienst. Je begint om 3:05. Waar begin je mee? Waar bijvoorbeeld staat je trein op je te wachten?
Steven

Bericht door Steven »

3.05 begin dienst, doornemen van berichten (krijgen we 10 min voor, wat ni altijd volstaat met de soms vele werven), dan brengt een "taxi" mij van de depot naar vorst rijtuigen (10-15 min traject). daar ga ik op het seinhuis info nemen over de plaatsing van mijn trein, dan ga ik naar die plaats, neem de trein in dienst (als deze al langer buiten dienst is moet je echt geduld hebben tot de compressor deze op 9 bar heeft gekregen). nadat alle testen en proeven gedaan zijn krijg je toestemming (door een open sein) om naar brussel zuid te rijden (is dan 4.15 +-9min traject aan max 40 km/u) in brussel zuid aangekomen word deze trein (die bestaat uit drie ms breaks) ontkoppeld, ik heb namelijk twee treinen bij, een eerste voor mij bestaande uit twee breaks, een tweede trein (voor een collega die later begint) bestaat uit 1 ms break. Deze laatste ontkoppelen we dan te brussel zuid. na het ontkoppelen is het ongeveer 4.30 a 4.35 kortweg een 10-15 min voor vertrek, de tijd die de treinbegeleider heeft (die is er ondertussen ook) om zijn deel van het klaarmaken te doen.
dus hoe sneller da het zou kunnen weet ik ni, want dit is al max da we er uit halen doordat ik eigenlijk twee treinen klaar maak ipv eentje, hierdoor kan die tweede bestuurder later beginnen en wint me dus tijd.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:3.05 begin dienst, doornemen van berichten (krijgen we 10 min voor, wat ni altijd volstaat met de soms vele werven), dan brengt een "taxi" mij van de depot naar vorst rijtuigen (10-15 min traject). daar ga ik op het seinhuis info nemen over de plaatsing van mijn trein, dan ga ik naar die plaats, neem de trein in dienst (als deze al langer buiten dienst is moet je echt geduld hebben tot de compressor deze op 9 bar heeft gekregen). nadat alle testen en proeven gedaan zijn krijg je toestemming (door een open sein) om naar brussel zuid te rijden (is dan 4.15 +-9min traject aan max 40 km/u) in brussel zuid aangekomen word deze trein (die bestaat uit drie ms breaks) ontkoppeld, ik heb namelijk twee treinen bij, een eerste voor mij bestaande uit twee breaks, een tweede trein (voor een collega die later begint) bestaat uit 1 ms break. Deze laatste ontkoppelen we dan te brussel zuid. na het ontkoppelen is het ongeveer 4.30 a 4.35 kortweg een 10-15 min voor vertrek, de tijd die de treinbegeleider heeft (die is er ondertussen ook) om zijn deel van het klaarmaken te doen.
dus hoe sneller da het zou kunnen weet ik ni, want dit is al max da we er uit halen doordat ik eigenlijk twee treinen klaar maak ipv eentje, hierdoor kan die tweede bestuurder later beginnen en wint me dus tijd.
Als het goed begrijp rij je dus al vanaf 4:15. Dat is natuurlijk wat anders.

Maar zou het niet efficienter zijn om het voorbereiden en plaatsen van treinen door een afzonderlijk team te laten doen? Dan zou voor de meeste treinbestuurders de dienst gewoon in een groot station beginnen. Als je er dan voor zorgt dat dat ook het "depot" is kan je, denk ik, toch wel veel tijd winnen, en de diensten een stuk eenvoudiger maken.
Steven

Bericht door Steven »

dat gebeurd nu ook al, maar is niet mogelijk voor alle treinen. aangezien er op korte tijd gewoon een te grote concentratie treinen moet vertrekken
ik ben idd aan rijden om 4.15, maar dat is zonder volk he, die kunnen er pas om te vertrekken om 4.46. ben daar trouwens weinig voorstander van, aangezien het klaarmaken en plat zetten van een trein deel uitmaakt van de kennis van een bestuurder en er mede voor zorgt dat een bestuurder zijn trein beter kent, waardoor hij beter omgaat en bij kleine defecten ook sneller en correcter zal reageren.

door een trein zelf klaar te maken ken je hem beter, je ziet nog eens alle uischakelaars, je kent hun plaats beter waardoor uw tussenkomt bij een klein defect sneller opgelost is en eventuele. sneller depanneren = minder vertraging

hierdoor krijg je bestuurders die enkel rijden rijden en nog is rijden, maar verder hun eigen trein niet of nauwelijks nog kennen, daar waar ik het toch beter vind dat een bestuurder zijn trein door en door kent, hij zal er daardoor beter mee omgaan waardoor hij minder snel technisch in de problemen zal komen. in theorie is uw idee perfect haalbaar, de realiteit leert anders, op verschillende plaatsen komt men zelf terug van dat idee trouwens
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Steven schreef:3.05 begin dienst, doornemen van berichten (krijgen we 10 min voor, wat ni altijd volstaat met de soms vele werven), dan brengt een "taxi" mij van de depot naar vorst rijtuigen (10-15 min traject). daar ga ik op het seinhuis info nemen over de plaatsing van mijn trein, dan ga ik naar die plaats, neem de trein in dienst (als deze al langer buiten dienst is moet je echt geduld hebben tot de compressor deze op 9 bar heeft gekregen). nadat alle testen en proeven gedaan zijn krijg je toestemming (door een open sein) om naar brussel zuid te rijden (is dan 4.15 +-9min traject aan max 40 km/u) in brussel zuid aangekomen word deze trein (die bestaat uit drie ms breaks) ontkoppeld, ik heb namelijk twee treinen bij, een eerste voor mij bestaande uit twee breaks, een tweede trein (voor een collega die later begint) bestaat uit 1 ms break. Deze laatste ontkoppelen we dan te brussel zuid. na het ontkoppelen is het ongeveer 4.30 a 4.35 kortweg een 10-15 min voor vertrek, de tijd die de treinbegeleider heeft (die is er ondertussen ook) om zijn deel van het klaarmaken te doen.
Dit is dan hoe het loopt als alles in orde is... Als er iets met het materieel fout loopt, of er zijn seinstoringen, verlies je algauw een kwartier (of nog langer) als je uw materieel moet laten vervangen of veel briefjes moet schrijven... Ik vrees dat er meer vertragingen zouden zijn als men zou beknibbelen op de tijd...
Steven

Bericht door Steven »

het is ook zo dat een bestuurder die enkel gaat rijden en zelf zijn trein klaar nooit klaar maakt of wegzet deze na enige tijd gewoon de handelingen niet meer kent van hoe dit moet en dus in de problemen zit op het moment ze dit wel vragen aan hem om te doen, vooral bij meerspanningsmachines zoals de reeks 13 waar het ni eenvoudig iets is als de sleutel uitdraaien.

dit zijn handelingen die je moet onderhouden als bestuurder zoniet krijg je problemen (en die zijn er al ettelijke malen geweest in het begin ik de reeks 13 kende omdat ik gewoon die handeling te weinig onder de knie had)
Traxxion

Bericht door Traxxion »

overweg13 schreef:Dag,

't Is al zeker vijftien jaar geleden. Als dat het loon was van een B-Security-personeelslid, dan is dat het best betaalde beroep ter wereld. Men vroeg me nl. zo iets van een 15.000 BEF. Ik heb toen maar niet meer geïnformeerd of ik levenslange toestemming kreeg of alleen maar één dag. Van terrorisme was er toen trouwens nog niet echt sprake. Het ging er alleen maar om dat mijn aanwezigheid de aandacht van de treinbestuurder kon verminderen.
En toch zal dat loon wel overeenstemmen met de werkelijkheid. Het loon van 1 dag van een ICT'er (in deze sector werk ik momenteel) is redelijk wat hoger.
Bij het bedrijf waar ik nu werk is een uurloon van ongeveer 90 € + een winstmarge van 40 à 50% maakt een verkoopprijs aan klanten van 130 €, maal 8u = 1040 € courant, grosso modo dubbel zoveel als het bedrag hierboven (de index meegerekend).
Wat zit er in zo'n loon dan: van alle daadwerkelijke (primaire, secundaire, tertiaire dus ook verlof!) loonkosten, allerlei directe kosten tot indirecte kosten zoals secretaressen, manager(s) en team leaders, fotokopies, bezoek aan toilet & koffiepauze, opleidingskosten, eigenlijk alles wat je dus in een bedrijf vindt. Logisch ook, anders draait elk bedrijf met verlies.

En er bestaan trouwens wel degelijk zeer welwillende mensen bij de NMBS. Mijn vriendin heeft het ooit voor elkaar gekregen om zo een treinrit te organiseren voor mijn verjaardag (gratis). Bij de droomfabriek e.d. zijn er ook al mensen in geslaagd om dit gratis te laten verlopen.
Deze mensen zijn uiteraard hartelijk bedankt (ik ga hun namen hier o uiteraard niet vernoemen).
overweg13

Bericht door overweg13 »

Blackie schreef: En er bestaan trouwens wel degelijk zeer welwillende mensen bij de NMBS. Mijn vriendin heeft het ooit voor elkaar gekregen om zo een treinrit te organiseren voor mijn verjaardag (gratis). Bij de droomfabriek e.d. zijn er ook al mensen in geslaagd om dit gratis te laten verlopen.
Dag,

Dat van die welwillendheid betwijfel ik niet. En in de meeste gevallen zal er ook wel niets gebeuren, maar het volstaat dat er een controle komt. De "begeleider" zal er wel met een boete afkomen, als het al zo ver komt, maar voor de TB kunnen de gevolgen een pak ernstiger zijn. Bij een ongeval zal men een deel van de verantwoordelijkheid ongetwijfeld ook op de "begeleider" afschuiven.
Met "begeleider" bedoel ik dus iemand die niet thuishoort in de stuurpost.
Vandaar dat ik het destijds allemaal offiicieel wilde maken.
Kent iemand toevallig nog het boek "En toch niet naar Athus", van Jan Vercammen. Het beschrijft een reis met een goederentrein van Zelzate naar Athus aan boord van de stuurpost. Als ik me niet vergis, heette de auteur Jan Vercammen. Het hele verhaal verscheen in schuifjes in "Het Spoor" in de jaren '60. Vermits het gepubliceerd is, vermoed ik dat het toen nog eenvoudiger was, om zo'n toestemming te krijgen. Ik herinner me nog de beschrijving van het gebrul van een type 202 (of 203 of 204) op de hellingen van lijn 165 uit het boek. Een reisje, dat ik best nog wel eens zou willen overdoen, al zal het aantal treinen Zelzate - Athus waarschijnlijk niet zo hoog liggen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gerolf

Bericht door Gerolf »

Miljaarde schreef:ma 22u25 tot 7u25
di 21u tot 6u
woe 23u35 tot 8u35
do OO
vr 3u30 tot 12u
za 12u45 tot 21u
zo rust
Ter vergelijking: Ik ben verpleger. even mijn diensturen van vorige week:

ma 7u30-16u
di 13u15-21u45
wo 7u30-17u00
do 13u15-21u45
vr 7u30-16u00
za 7u15-15u45
zo 13u15-21u45

Gelukkig dat ik niet met mensenlevens om moet gaan :roll:
nicken

Bericht door nicken »

Gerolf schreef:
Miljaarde schreef:ma 22u25 tot 7u25
di 21u tot 6u
woe 23u35 tot 8u35
do OO
vr 3u30 tot 12u
za 12u45 tot 21u
zo rust
Ter vergelijking: Ik ben verpleger. even mijn diensturen van vorige week:

ma 7u30-16u
di 13u15-21u45
wo 7u30-17u00
do 13u15-21u45
vr 7u30-16u00
za 7u15-15u45
zo 13u15-21u45

Gelukkig dat ik niet met mensenlevens om moet gaan :roll:
Deze Visput is eveens ook leeg.Men vriendin leert momenteel ook voor dit beroep,tzit er zoware vol beste met VDABers in haar klas die tegen betaling les volgen,ze krijgen hun uitkering(dop,leefloon),gratis opnbaar vervoer,1 € per lesuur er bovenop,en ze mogen ze in principe niet buizen (want ze kosten te veel geld aan de staat,dus iedereen sebiet na de VDAB,voor een job van het goeie leven :shock: ).
Je doet momenteel een job,die een knelpuntberoep is,daarvan je zeer rare uren,eveens 7 dagen na elkaar.Maar heb nog even geduld beste,binnenkort steken ze het daar vol met VDAB studenten,die helaas moeilijk herkenbaar zijn daar ze een broekpak dragen van de school,maar het krioelt er van,en pak dat maar van mij aan.Als je er straks zoene op u dienst heb,ik hou u vooral nie tegen er ene te buizen,zeker niet als jij net als mijn vriendin er je centen hebt mogen tegendraaien net als men vriedin,en die VDABers er een voorkeursbehandeling genieten,me zegge het voort in u sector.Mss kunenn ze dit binnenkort ook doen bij de NMBS,en ze in 4 maand bijvoorbeeld opleiden om met de trein te vlammen,dan gaan we hier wat zien hè :shock:
Je werkt ganze dagen met mensenlevens men beste,en ik ga er van uit dat jij je wel goed voelt in je job,vooral al dat sociaal contact,want dit is onbetaalbaar,en dat is zoiets wat de Tb's wel eens missen hè.Jij kan toch ook eens 4 minuten rustig naar de pot (zolang dat er niet ene op het belletje drukt :lol: )
Wees blij dat je zo een job doet man,en dit de enige job is,waar je zeker nog voor de rest van u dagen werkzekerheid in hebt (zonder ook maar een dag technisch werkloos te zijn)
Plaats reactie