Ja uiteraard, die trein volgt gewoon de cadans van quasi alle treinen in ons land.ovspotter_be schreef: ↑16 mar 2023, 19:58 Ik denk dat die bedoelde of die bij de aankomst in Luik ook mooi aansluit op de IC naar Brussel en Oostende.
Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Dat is in lijn met het huidig tekort aan personeel en materieel.
Positief zou dan zijn dat de NMBS toch zou samenwerken voor NMBS-tarieven in deze Arriva-trein, bijvoorbeeld naar Visé? (en Maastricht?)
En de NS werd ook expliciet vermeld in het akkoord. Ik veronderstel dat hun rol dan blijft om doorgaande (internationale) tarieven mogelijk te maken? Bijvoorbeeld 1 ticket voor Tongeren-Eindhoven.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Benieuwd hoe dat gaat aansluiten op de rest van de RE18. 10 minuten stilstand in Maastricht?
Dit zijn de huidige tijden:
Maastricht Randwijck .48
Maastricht .51
Heerlen . 17
Herzogenrath .27
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
En .40 komt net verkeerd uit met de trein naar Kerkrade die van .39 tot .42 in Maastricht staat.
Doe dan een trein Luik - Kerkrade en een trein Maastricht - Aken. De vraag van Luik naar verder dan Heerlen zal toch vrijwel nul zijn. De trein naar Kerkrade is een stoptrein, maar die gaat voor de RE18 uit en is eerder in Heerlen, dus daar heb je ook geen nadeel van.
Doe dan een trein Luik - Kerkrade en een trein Maastricht - Aken. De vraag van Luik naar verder dan Heerlen zal toch vrijwel nul zijn. De trein naar Kerkrade is een stoptrein, maar die gaat voor de RE18 uit en is eerder in Heerlen, dus daar heb je ook geen nadeel van.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Dan vergeet je dat dit de Drielandentrein is die juist de kunstmatige drempels van de vele grenzen moet overstijgen.maarten schreef: ↑18 mar 2023, 09:07 En .40 komt net verkeerd uit met de trein naar Kerkrade die van .39 tot .42 in Maastricht staat.
Doe dan een trein Luik - Kerkrade en een trein Maastricht - Aken. De vraag van Luik naar verder dan Heerlen zal toch vrijwel nul zijn. De trein naar Kerkrade is een stoptrein, maar die gaat voor de RE18 uit en is eerder in Heerlen, dus daar heb je ook geen nadeel van.
Er zijn zeker reizigers uit regio Visé, Eijsden en Maastricht Randwijck die naar Aachen en regio willen zonder overstappen.
Er zijn zeker reizigers uit regio Herzogenrath die naar regio Luik willen zonder overstappen.
Als het nodig is dat reizigers zich eerst moeten verdiepen hoe het treinsysteem vlak over de grens in elkaar zit, heb je inderdaad nul reizigers, zoals nu...
Ik vind het trouwens sterk hoe in Nederland een provincie zoals Limburg de bevoegdheid heeft om de (regionale) spoorlijnen te sturen. Het is door de aanbesteding van die provincie dat de Drielandentrein er komt.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Je kan de trein tich gerust een paar minuten in Maastricht laten wachten? Perrons genoeg daar lijkt mij.maarten schreef: ↑18 mar 2023, 09:07 En .40 komt net verkeerd uit met de trein naar Kerkrade die van .39 tot .42 in Maastricht staat.
Doe dan een trein Luik - Kerkrade en een trein Maastricht - Aken. De vraag van Luik naar verder dan Heerlen zal toch vrijwel nul zijn. De trein naar Kerkrade is een stoptrein, maar die gaat voor de RE18 uit en is eerder in Heerlen, dus daar heb je ook geen nadeel van.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Getuige de bijlage van de beslisnota van het Nederlandse ministerie gaat Arriva vanaf december enkel 1x/u naar Luik rijden, niet meer bijkomend 1x/u naar Eijsden. In plaats daarvan wordt er een "ambitie" uitgesproken voor een frequentieverhoging op Maastricht-Luik.
Ik kan niet echt duiden of dit goed of slecht nieuws is. Eijsden blijft langer met lege handen (wat betreft de hen beloofde frequentieverhoging), maar er lijkt nu wel serieuzer naar 2x/u op de hele route te worden gekeken.
Ik kan niet echt duiden of dit goed of slecht nieuws is. Eijsden blijft langer met lege handen (wat betreft de hen beloofde frequentieverhoging), maar er lijkt nu wel serieuzer naar 2x/u op de hele route te worden gekeken.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
De soap duurt maar verder. Het homologatiedossier van deze trein is veel te laat ingediend, de kans dat hij in december reizigers mag vervoeren is daarmee zeer klein geworden.
Arriva krijgt intussen in België de reputatie van grootste spoorwegamateurs ooit gezien.
Arriva krijgt intussen in België de reputatie van grootste spoorwegamateurs ooit gezien.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Mooie aangelegenheid dus voor de NMBS om de boel weer over te pakken met een IC en Stoptrein de grens over, welliswaar lettende op de IC (misschien de traxxen van de benelux? ivm ATB vereisten). Want ik als reiziger ben er meer gebaad bij met een 30min verbinding en een IC als een trein met airco en nog steeds moeten overstappen op Luik....




Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Waarom denk je dat de NMBS opeens een IC + een stoptrein per uur zou willen inleggen?Eric0641 schreef: ↑11 sep 2023, 19:09 Mooie aangelegenheid dus voor de NMBS om de boel weer over te pakken met een IC en Stoptrein de grens over, welliswaar lettende op de IC (misschien de traxxen van de benelux? ivm ATB vereisten). Want ik als reiziger ben er meer gebaad bij met een 30min verbinding en een IC als een trein met airco en nog steeds moeten overstappen op Luik....
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
De NMBS heeft al gezegd dat dat het aanbod is dat ze willen op L40 tot Visé. Alleen gaan ze er natuurlijk vanuit dat één van die treinen door Arriva gereden wordt, wat op zich niet verkeerd is, maar het zal niet voor morgen zijn.dovaere schreef: ↑11 sep 2023, 19:29Waarom denk je dat de NMBS opeens een IC + een stoptrein per uur zou willen inleggen?Eric0641 schreef: ↑11 sep 2023, 19:09 Mooie aangelegenheid dus voor de NMBS om de boel weer over te pakken met een IC en Stoptrein de grens over, welliswaar lettende op de IC (misschien de traxxen van de benelux? ivm ATB vereisten). Want ik als reiziger ben er meer gebaad bij met een 30min verbinding en een IC als een trein met airco en nog steeds moeten overstappen op Luik....
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Wat opzich al niet eens zo een verkeerde insteek zou zijn om de P treinen van/naar Visé door te trekken tot Maastricht, welliswaar dient deze dan verzekerd te worden met een T13Shrek schreef: ↑11 sep 2023, 19:49De NMBS heeft al gezegd dat dat het aanbod is dat ze willen op L40 tot Visé. Alleen gaan ze er natuurlijk vanuit dat één van die treinen door Arriva gereden wordt, wat op zich niet verkeerd is, maar het zal niet voor morgen zijn.dovaere schreef: ↑11 sep 2023, 19:29Waarom denk je dat de NMBS opeens een IC + een stoptrein per uur zou willen inleggen?Eric0641 schreef: ↑11 sep 2023, 19:09 Mooie aangelegenheid dus voor de NMBS om de boel weer over te pakken met een IC en Stoptrein de grens over, welliswaar lettende op de IC (misschien de traxxen van de benelux? ivm ATB vereisten). Want ik als reiziger ben er meer gebaad bij met een 30min verbinding en een IC als een trein met airco en nog steeds moeten overstappen op Luik....




Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
... wat nog geen twee treinen tot Maastricht is, waar de vraagsteller op hoopte.
Weet iemand of er al een akkoord is over tickets en tarieven?
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Reken daar allemaal maar niet op. Zo lang er geen ETCS ligt in Maastricht zal de NMBS niets anders naar Maastricht sturen dan de breakjes met hun grootvaderrechten. De afspraak was dat Arriva het ging doen, de NMBS heeft dan ook zelf niets voorzien om tot daar te kunnen geraken.
Op termijn kan een MS30 met batterij het misschien wel doen, die stellen zullen immers al een tijdje rondrijden in België wanneer prorail eindelijk doorheeft hoe ze efficiënt ETCS kunnen uitrollen.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Volgens de aanbesteding zou de MR30 ook op 1500V moeten kunnen werken. Neemt het probleem van de beveiliging natuurlijk nog niet weg.