Geweldig goed nieuws!maarten schreef: ↑29 jun 2023, 15:22 Voor de provincie Overijssel in Nederland zijn zelfs batterijtreinen niet meer de voorkeursoptie (vanwege de kosten) maar zetten ze in op verdere elektrificatie:Batterijtrein op zijspoor: provincie wil twee Overijsselse spoorlijnen elektrificeren.
Dan gaat het om Almelo - Mariënberg en Zutphen - Hengelo.
Ik was al blij dat men tijdig had ingezien dat waterstoftreinen peperduur zijn in aankoop en gebruik en waarschijnlijk ook zo blijven.
Volledige electrificatie heeft nog steeds mijn voorkeur met batterijen als tussenoplossing om sneller van diesel af te geraken. (een dure tussenoplossing, maar voor CO2- en stikstofreductie zijn de goedkope/eenvoudige oplossingen al lang gepasseerd)
Maar ik zou al blij zijn als binnen enkele decennia het volledige spoornet in de Benelux geëlectrificeerd is, met enkel nog iets met batterijen voor last-mile en rangeringen.
Hopelijk ziet men dit hier in België ook in zodat ook alles rond Gent zo snel mogelijk onder draad komt.