OUIGO Brussel - Parijs
Re: Klassieke trein België-Parijs
Bij SNCF Réseau is een kaart te vinden met daarop de gebruikte treinbeveiligingssystemen per lijn. Ook ETCS1 en ETCS2 zijn erop te vinden.
Voor ETCS1 is het niet heel veel, maar het begin is er:
https://ressources.data.sncf.com/explor ... transports
Voor ETCS1 is het niet heel veel, maar het begin is er:
https://ressources.data.sncf.com/explor ... transports
Re: Klassieke trein België-Parijs
Men kan altijd ETCS L1 LS doen, maar op lange termijn is dat toch ook geen goeie zet. Tenzij je DB Netz bent en gewoon 1 op 1 de functionaliteit van PZB op ETCS L1 LS wil transponeren. Dan ben je wel in regel met het aantal procent klasse B-systemen die moeten afgebouwd worden, maar qua veiligheid ga je er niet echt op vooruit..Shrek schreef: ↑30 okt 2022, 20:06Jawel, rond Longwy en Thionville ligt er ETCS1.JHS2013 schreef: ↑30 okt 2022, 19:50 De SNCF moet toch een keer beginnen met ETCS, het kan best een voordeel zijn zo’n lokale lijn met ETCS uit te rusten als proefproject. Daar kunnen dan meteen ESC-tests gedaan worden. Naar mijn weten heeft Frankrijk nog geen N1-lijnen (de vraag is ook maar of ze dat nog willen…)

Helaas voor de historische Gallische operator heeft ook de regio Hauts-de-France beslist hun regionaal verkeer open te stellen voor concurrentie. Weliswaar pas vanaf 2025, maar aangezien de eerste lastenboeken voor de concessies dit jaar moeten bekend gemaakt worden/opengesteld worden heeft dat ook gevolgen voor het materieel in de komende jaren. Het materieel is sowiso eigendom van de regio, dus als zij voor een andere operator kiezen gaat die de bepalingen van de beheersovereenkomst met de regio moeten naleven. En als daar instaat dat dit wel een belangrijke grens-overschrijdende verbinding is en het materieel met ETCS moet uitgerust worden, zal dat gebeuren.
De infra zelf is SNCF Réseau natuurlijk, daar heeft de regio weinig in de pap te brokken.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ik ben daar allang aktief, en vraag precies om die reden hier naar de juiste informatie, zodat ik die daar kan aanpassen. Zie nog steeds mijn oorspronkelijke vraag, waar de spanningssluis dan ligt. Voor Quévy kon ik dat bevestigen met een recent Youtubefilmpje, maar voor Jeumont heb ik nog geen betrouwbare bron gevonden.jan_olieslagers schreef: ↑30 okt 2022, 15:25OSM is een puur amateurproject, met alle voor- en nadelen vandien. Het staat u vrij u aldaar aan te melden, en bij te dragen aan de kwaliteit van de informatie!
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Klassieke trein België-Parijs
Sorry, uit uw aanvankelijke posting was dat niet zo duidelijk.Ik ben daar allang aktief, en vraag precies om die reden hier naar de juiste informatie, zodat ik die daar kan aanpassen. Zie nog steeds mijn oorspronkelijke vraag, waar de spanningssluis dan ligt.
Spijtig dat ik u niet kan helpen met een antwoord ten gronde.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Tijdens de Olympische Spelen in Parijs (zomer 2024) zijn NMBS en SNCF van plan om enkele klassieke treinen tussen Brussel en Parijs in te leggen.
Dit is een warming-up voor het volgende:
Voor de dienstregeling 2025 (dus vanaf dec. 2024) heeft de SNCF rijpaden voor 5 klassieke treinparen Parijs - Brussel aangevraagd:
https://www.autorite-transports.fr/wp-c ... es_vnc.pdf
Dit is een warming-up voor het volgende:
Voor de dienstregeling 2025 (dus vanaf dec. 2024) heeft de SNCF rijpaden voor 5 klassieke treinparen Parijs - Brussel aangevraagd:
https://www.autorite-transports.fr/wp-c ... es_vnc.pdf
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Klassieke trein België-Parijs
Die zullen in trek vallen bij de vele Interrailers die nu nog de dure Thalys worden ingejaagd.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Maar met enkel interrailers krijg je geen rendabele treinen, hopelijk zijn er dus ook genoeg andere reizigers.ovspotter_be schreef: ↑17 jul 2023, 23:07 Die zullen in trek vallen bij de vele Interrailers die nu nog de dure Thalys worden ingejaagd.
Tijdens de spelen zal dit waarschijnlijk wel het geval zijn. Of er erna nog vraag naar is zal volgens mij vooral afhangen van Eurostar (ex Thalys). Als die hun capaciteit -en dus het aantal beschikbare goedkope plaatsen- uitbreiden zal het niks worden met die klassieke treinen. Maar als Eurostar niet aan de groeiende vraag kan voldoen door te investeren in nieuwe treinen, zullen we elke beschikbare zitplaats naar Parijs nodig hebben en kan dit wel levensvatbaar zijn op de langere termijn.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Vergeet ook niet de vernieuwing van de HSL1, die er binnenkort aan komt en de capaciteit flink dreigt te beperken...
Re: Klassieke trein België-Parijs
Voor wanneer is die voorzien? Gaat de volledige lijn voor een bepaalde tijd dicht, of wordt dat bijvoorbeeld in weekends?
Re: Klassieke trein België-Parijs
In het document hierboven wordt trouwens uitgegaan van een HLE 18 met I11/I10/I6. Is M7 echt helemaal geen optie tegen dan? Geschikt voor 25 kV en de HSL, in theorie aangepast zodat hij zeker in het vrijeruimteprofiel van de buurlanden past en natuurlijk veel meer capaciteit.
Re: Klassieke trein België-Parijs
En geen toelating in de buurlanden.....Steve schreef: ↑18 jul 2023, 07:23 In het document hierboven wordt trouwens uitgegaan van een HLE 18 met I11/I10/I6. Is M7 echt helemaal geen optie tegen dan? Geschikt voor 25 kV en de HSL, in theorie aangepast zodat hij zeker in het vrijeruimteprofiel van de buurlanden past en natuurlijk veel meer capaciteit.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Wel gek dat men in de jaren '70 met de TEE slechts 2u30 nodig had voor deze route, en nu dus blijkbaar 3u. 

Re: Klassieke trein België-Parijs
Zonder KVB kom je niet ver in Frankrijk, tenzij je naar Longwy wiltSteve schreef: ↑18 jul 2023, 07:23 In het document hierboven wordt trouwens uitgegaan van een HLE 18 met I11/I10/I6. Is M7 echt helemaal geen optie tegen dan? Geschikt voor 25 kV en de HSL, in theorie aangepast zodat hij zeker in het vrijeruimteprofiel van de buurlanden past en natuurlijk veel meer capaciteit.


Ik ben eerder verbaasd dat men niet voor de reeks 96 kiest. Een groot voordeel lijkt me daarvan dat je in alle stuurposten KVB geïnstalleerd hebt; de I11-BDx heeft dat niet (toch?) en dus zou je met de reeks 18 omslachtig moeten gaan rangeren op beide eindpunten en/of in sandwichformatie gaan rijden.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Inmiddels is er ook een persbericht van de NMBS:
https://press.nmbs.be/nmbs-en-sncf-voya ... js-brussel
https://press.nmbs.be/nmbs-en-sncf-voya ... js-brussel
Re: Klassieke trein België-Parijs
Zijn er zoveel voor beschikbaar dan, buiten hun normale diensten? Als je de omloop maakt kom ik op 4 stammen die nodig zijn, met 600-700 passagiers zijn dat 4 x 3 = 12 stellen MS96.DDietzen schreef: ↑18 jul 2023, 10:36
Ik ben eerder verbaasd dat men niet voor de reeks 96 kiest. Een groot voordeel lijkt me daarvan dat je in alle stuurposten KVB geïnstalleerd hebt; de I11-BDx heeft dat niet (toch?) en dus zou je met de reeks 18 omslachtig moeten gaan rangeren op beide eindpunten en/of in sandwichformatie gaan rijden.
Met de instroom van M7 zal er meer rijtuigen beschikbaar zijn. En een I11 zit een stuk ruimer dan een MS96.
Als omloop heb ik dit:
Code: Selecteer alles
| O1 | O2 | O3 | O4 |
-------------+-------+-------+-------+-------+
Brussel | | | 06:52 | 09:40 |
Paris Nord | | | 10:02 | 12:32 |
-------------+-------+-------+-------+-------+
Paris Nord | 08:18 | 10:18 | 12:28 | 15:31 |
Brussel | 11:19 | 13:19 | 15:19 | 18:19 |
-------------+-------+-------+-------+-------+
Brussel | 13:40 | 15:40 | 18:40 | |
Paris Nord | 16:42 | 18:42 | 21:32 | |
-------------+-------+-------+-------+-------+
Paris Nord | 19:21 | | | |
Brussel | 22:19 | | | |
-------------+-------+-------+-------+-------+