ovspotter_be schreef: ↑23 sep 2023, 13:11
De exacte route is Bratislava - Břeclav - Olomouc - Praha - Dresden - Leipzig - Magdeburg - Hannover - Dortmund - Köln - Aachen - Brussel - Gent - Brugge - Oostende.
Ik vermoed dat het bij deze trein eerder om deeltrajecten zal draaien, zoals bijvoorbeeld Brugge - Praha, toch wel 2 toeristentrekkers.
Heenrit vertrekt in Bratislava om 06:20 en zal in Oostende arriveren om 01:37.
Terugrit vertrekt in Oostende om 06:15 en zal om 01:13 in Bratislava arriveren.
Ik heb me even bezig gehouden met een kaartje. De trein zou moeten keren in zowel Leipzig als Magdeburg, zeer dicht op elkaar in de namiddag, dat zou de mogelijke vertragingen in Duitsland nog zoveel erger kunnen maken. Ik wens ze het beste toe maar ik denk toch dat ze het een beetje lastig gaan hebben met deze route. Het keren in Magdeburg kan zelfs voorkomen worden door via Rosslau te rijden in plaats van te stoppen in Kötchen.
Er blijft niet meer veel over van het Britse HS2 project dat destijds in alle geuren en kleuren werd voorgesteld: ook het gedeelte van Birmingham naar Manchester is vandaag officieel geannuleerd door Prime Minister Sunak. Rest er enkel het gedeelte Londen - Birmingham, waar er nu al 200km/h gereden wordt.
Ik voelde de bui al hangen (dit is namelijk al even hot topic in de Britse actualiteit), maar was gisteren toevallig nog in Birmingham en Crewe, onder meer om eens naar de stations te kijken hoe ze er momenteel uitzien (pré-HS2). Maar dat van Crewe zal er over 10 jaar nog precies hetzelfde uitzien...
trainlovertje schreef: ↑04 okt 2023, 21:52
Er blijft niet meer veel over van het Britse HS2 project dat destijds in alle geuren en kleuren werd voorgesteld: ook het gedeelte van Birmingham naar Manchester is vandaag officieel geannuleerd door Prime Minister Sunak. Rest er enkel het gedeelte Londen - Birmingham, waar er nu al 200km/h gereden wordt.
Ik voelde de bui al hangen (dit is namelijk al even hot topic in de Britse actualiteit), maar was gisteren toevallig nog in Birmingham en Crewe, onder meer om eens naar de stations te kijken hoe ze er momenteel uitzien (pré-HS2). Maar dat van Crewe zal er over 10 jaar nog precies hetzelfde uitzien...
Op zich is het niet zo vreemd dat ze het wat inkorten, het originele plan was sowieso te groot om snel uitgevoerd te krijgen. Belangrijkste is dat ze nu kunnen focussen op de basislijn Londen-Birmingham, dat zal voor de meeste passagiers al een hele verbetering betekenen.
Eens dat in dienst is zullen ze wel zien dat de extra capaciteit en snelheid voor een stevige mobiliteitswinst zorgt en over een jaar of 10 zal een andere regering de volgende fases wel weer op de kaart zetten.
groentje schreef: ↑04 okt 2023, 23:17
Pijnlijker is dat ook de aanloop binnen Londen op de schop is gegaan. Dat zorgt dat een flink deel van de argumentatie voor meer capaciteit wegvalt...
Dat heb ik nergens gelezen. Wat verandert er daar dan?
Er is ook gekozen om het station in London flink te beperken.
Oorspronkelijk zou Euston 11 perronsporen krijgen voor HS2, dat werd om kostenredenen eerder al beperkt op 10, en vandaag is besloten om dit terug te brengen naar 6. Er is al wel flink grond aangekocht voor 11 perronsporen, dus daarvan is een deel niet meer nodig. Naar mijn weten is het nu de bedoeling om de overtollige gronden te verkopen of te gebruiken voor de ontwikkeling van woon- danwel kantoorruimte.
Ofwel, wanneer daar eenmaal een toren staat kun je latere bouw van die 5 extra perronsporen wel vergeten. En die capaciteit is echt wel nodig als je HS2 volgens het oorspronkelijke plan wil bouwen en benutten.
trainlovertje schreef: ↑04 okt 2023, 03:44
De trein zou stoppen te Leipzig Hbf (tief) en zal dus gebruik maken van de City-tunnel om kop maken te vermijden.
ik wist niet eens dat die tunnel bestond, door de tramlijnen en de lichte kleur zag ik er volledig over. Ik zie net dat men mss ook niet moet kopmaken in Magdeburg. je kan ook via Dessau naar Kötchen, niet de snelste route, maar wel de efficiëntste als je naar het totaalbeeld kijkt.
trainlovertje schreef: ↑04 okt 2023, 03:44
De trein zou stoppen te Leipzig Hbf (tief) en zal dus gebruik maken van de City-tunnel om kop maken te vermijden.
ik wist niet eens dat die tunnel bestond, door de tramlijnen en de lichte kleur zag ik er volledig over. Ik zie net dat men mss ook niet moet kopmaken in Magdeburg. je kan ook via Dessau naar Kötchen, niet de snelste route, maar wel de efficiëntste als je naar het totaalbeeld kijkt.
Dessau-Köthen is een ongeëlectrificeerde lijn, dat gaat ook niet gebeuren. Met die opvolging van stations heb je weinig andere keus dan kopmaken in Magdeburg.
Dat is echt niet zo'n druk station hoor.
AlexNL schreef: ↑04 okt 2023, 23:46
Er is ook gekozen om het station in London flink te beperken.
Oorspronkelijk zou Euston 11 perronsporen krijgen voor HS2, dat werd om kostenredenen eerder al beperkt op 10, en vandaag is besloten om dit terug te brengen naar 6. Er is al wel flink grond aangekocht voor 11 perronsporen, dus daarvan is een deel niet meer nodig. Naar mijn weten is het nu de bedoeling om de overtollige gronden te verkopen of te gebruiken voor de ontwikkeling van woon- danwel kantoorruimte.
Ofwel, wanneer daar eenmaal een toren staat kun je latere bouw van die 5 extra perronsporen wel vergeten. En die capaciteit is echt wel nodig als je HS2 volgens het oorspronkelijke plan wil bouwen en benutten.
Uiteindelijk is het enige dat er kan verwacht worden qua tijdswinst tussen London en de steden vanaf Birmingham en verder naar het noorden iets van een 36 minuten.
De vraag is uiteindelijk of die 36 minuten gehaald gaan worden aangezien de eerste kilometers in London nu ook geschrapt zijn.
Capaciteitswinst is er uitendelijk om dezelfde reden ook maar amper, dus dit project heeft echt wel veel te veel gekost tegenover de (maatschappelijke) baten.
pietje schreef: ↑05 okt 2023, 14:31
Uiteindelijk is het enige dat er kan verwacht worden qua tijdswinst tussen London en de steden vanaf Birmingham en verder naar het noorden iets van een 36 minuten.
De vraag is uiteindelijk of die 36 minuten gehaald gaan worden aangezien de eerste kilometers in London nu ook geschrapt zijn.
Capaciteitswinst is er uitendelijk om dezelfde reden ook maar amper, dus dit project heeft echt wel veel te veel gekost tegenover de (maatschappelijke) baten.
Blijkbaar wordt de right of way niet eens beschermt, de conservatieven gebruiken precies een scorched earth tactiek om ervoor te zorgen dat Labour HS2 niet kan leveren mocht men dat willen. Ik hoop dat hun manier van regeren niet overwaait naar het vaste land...
De Belgische en Luxemburgse regering hebben (weer) een overeenkomst om de verbinding tussen Brussel / Libramont te verbeteren.
Concreet zal men:
De NMBS M7 inzetten (vermoedelijk op het trajact tussen Brussel - Luxemburg)
De CFL 2400 of 2450 (Alstom Coradia Stream HC) inzetten (vermoedelijke op het traject Libramont - Luxemburg) - niet echt een verrassing want deze treinstellen zullen bewust 'uit fabriek' uitgerust worden met TBL1+
Drie keer per dag een 'snelle' trein tussen Brussel en Luxemburg in iedere richting die het traject in 2 uur zal doen
Op lange termijn twee ICs per uur tussen Brussel en Luxemburg
De lokale trein tussen Luxemburg en Aarlen verlengen tot Libramont, initieel eenmaal per uur, maar op lange termijn tweemaal per uur
De lokale trein tussen Luxemburg en Aarlen verlengen tot Libramont, initieel eenmaal per uur, maar op lange termijn tweemaal per uur
Met alle respect, maar twee treinen per uur in pakweg Stockem of Neufchâteau, dat is er echt wat over...
Zolang Luxemburg ervoor betaalt mogen ze dat zeker doen, er zal niemand slechter van worden.
Er Belgisch geld aan besteden daarentegen zou wel helemaal schandalig zijn.
Shrek schreef: ↑05 okt 2023, 23:46
Zolang Luxemburg ervoor betaalt mogen ze dat zeker doen, er zal niemand slechter van worden.
Er Belgisch geld aan besteden daarentegen zou wel helemaal schandalig zijn.
Ik zie het verschil niet. Geldverspilling blijft geldverspilling, Belgisch of Luxemburgs. En de capaciteit op die lijn komt het al helemaal niet ten goede, twee stoptreinen per uur per richting.