OUIGO Brussel - Parijs
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ik en anderen hadden hier al eerder gespeculeerd dat dit een tijdelijke of onvolledige dienstregeling was door het ontbreken van de Franse tussenstations en de doortrekking tot Schaarbeek. Ik neem aan dat dat nooit in die planner had mogen staan en dat ze hem er nu hebben uitgehaald. Als hij uit alle dienstregelingen werd gehaald, zou ik met je akkoord gaan, maar ik denk dat je naar conclusies springt aangezien dat die nooit in de planner van NMBS of SNCF heeft gestaan.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Parijs - Brussel Olympische ECs open voor boeking: https://www.b-europe.com/EN/Booking/Pro ... TravelWish.
Stopt enkel in Mons.
Running from 24/07/24 to 11/08/24 and from 28/08/24 to 08/09/24 included
Stopt enkel in Mons.
Running from 24/07/24 to 11/08/24 and from 28/08/24 to 08/09/24 included
Re: Klassieke trein België-Parijs
De tariefvoorwaarden heeft de NMBS verstopt onder "Treinen zonder reservering":
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 92794010aa
Reserveren is echter verplicht...
Interrail is niet geldig zo te zien, aangezien er daarvoor geen "productfiche" is.
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 92794010aa
Reserveren is echter verplicht...
Interrail is niet geldig zo te zien, aangezien er daarvoor geen "productfiche" is.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Klassieke trein België-Parijs
Alle soorten passen zijn niet geldig op deze trein (Interrail, FIP, ...) en hij mag ook niet gebruikt worden voor reizen tussen Brussel en Mons en is dus niet toegankelijk met een NMBS-vrijkaart.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Vanaf december zouden deze treinen dagelijks aangeboden worden (?)Alle soorten passen zijn niet geldig op deze trein (Interrail, FIP, ...) en hij mag ook niet gebruikt worden voor reizen tussen Brussel en Mons en is dus niet toegankelijk met een NMBS-vrijkaart.
Laat ons hopen dat ze dat van die Interrail en FIP op dat moment nog recht trekken...
Dat ze hem niet open stellen tussen Brussel en Mons kan ik wel enigszins begrijpen.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ik had HLE 18 + I11 gelezen (en misschien ook I10/I6 ertussen). Sowieso een van weinige mogelijkheden lijkt me, verder is enkel M7 (en een deel M6) geschikt om 200 km/h onder 25 kV te doen maar de homologatie daarvan is ongetwijfeld een heel ander paar mouwen.
Re: Klassieke trein België-Parijs
In M7/M6 zit geen KVB installatie verlopig.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Zo staat het inderdaad in het document dat hier eerder al gedeeld werd:
https://www.autorite-transports.fr/wp-c ... es_vnc.pdf
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Klassieke trein België-Parijs
MR96 zou het ook kunnen doen maar ik denk niet dat de Franse bestuurders die aangeleerd zullen worden. Het zou mss wel handig zijn als een reservestam
Re: Klassieke trein België-Parijs
Vandaar m'n opmerking260689 schreef: ↑19 mar 2024, 17:13In M7/M6 zit geen KVB installatie verlopig.

Re: Klassieke trein België-Parijs
Volgens de mededeling rijdt hij in het weekend wegens werken in Frankrijk ongeveer een uur langer.dovaere schreef: ↑28 dec 2023, 19:30 De treintijden zijn al te vinden in sommige reisplanners (maar niet die van NMBS zelf), tussen woensdag 24 juli en 11 augustus.Code: Selecteer alles
Brussel Z 07:02 13:38 Paris N 10:02 16:30 Paris N 12:30 18:48 Brussel Z 15:21 22:23
https://press.nmbs.be/nmbs-zorgt-voor-b ... -in-parijs
Soms loopt dat extreem op, op zondag (28 juli) doet hij er maar liefst 4h26 over:
Parijs 17:58 - 22:24 Brussel
Maar er zit meer variatie dan dat op.
Ook op weekdagen doet de terugrit 's avonds uit Parijs er steeds 3h35 over.
Op de snelste tijdstippen doet hij er 3h of 2h52 over. Ook tijdens de paralympische spelen begin september, als de werken op weekenddagen blijkbaar over zijn: 3h.
Een EuroCity-trein moet toch een sneller pad kunnen krijgen, als ze volgend jaar hiermee verder willen.
Vergelijk met de 2h20 van de EuroCity trein (Brabant, Etoile du Nord...) tot 1995, die ook nog eens stopte in Saint-Quentin.
Of de 2h15 van de Izy, die eigenlijk weinig had aan zijn stukje op de hogesnelheidslijn omdat hij dat omweg-stuk aflegde richting westen, en dus niet vorderde in de richting van Parijs.
Daarnaast snap ik nog altijd niet waarom je als reiziger tijdens de Paralympische Spelen (28 augustus - 8 september) geen traject Brussel - Mons zou mogen afleggen, en de trein dan nog altijd niet kan stoppen in Saint-Quentin.
In die tweede periode kunnen reizigers met andere trajecten echt wel nuttig bijdragen en de gebruikscijfers van die EuroCity opkrikken.
Ze hebben wel gezorgd dat de EuroCity niet rijdt tijdens de tussenliggende weken, juist als de Eurostar last heeft van omleiding door de Belgische hsl-werken... Een rationeel mens zou zeggen: als de HST dan een omweg van een half uur moet maken langs de klassieke lijn via Mons, is dat geen goede reden om die ene klassieke trein per dag, waarvoor de korste weg Mons is, door te laten rijden? De klassieke lijn benutten op het moment dat die echt een voordeel heeft?
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ik dacht dat we niet genoeg MS96'en hadden die naar Frankrijk kunnen om deze lijn te verzorgen. Deze hebben we nodig om naar Lille te rijden.
Het niet verkopen van tickets tussen Brussel en Mons vind ik maar logisch en ik vermoed dat dat volgend jaar nog steeds zal gelden. Een passagier tussen Brussel en Mons neemt namelijk een zitplaats in. (op een trein met een zitplaatsreservering en dus beperkte capaciteit) Een plaats waar men een duurder ticket voor zou kunnen verkopen dat verder gaat.
Het niet verkopen van tickets tussen Brussel en Mons vind ik maar logisch en ik vermoed dat dat volgend jaar nog steeds zal gelden. Een passagier tussen Brussel en Mons neemt namelijk een zitplaats in. (op een trein met een zitplaatsreservering en dus beperkte capaciteit) Een plaats waar men een duurder ticket voor zou kunnen verkopen dat verder gaat.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Da's weer eens een oplossing voor een probleem dat er geen had moeten zijn. Waarom toch die verplichte reservatie? Die optioneel aanbieden, zou een stuk efficiënter zijn. Dan kan je de trein vullen tot zijn feitelijke maximale capaciteit voor Brussel-Bergen. Nu ga je potentieel een onderbenutting van de capaciteit krijgen. (En het extra gedoe wat toch altijd ontstaat als een trein met reservatie uitvalt.)