Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Knipex
Berichten: 368
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Knipex »

https://www.tvl.be/nieuws/infrabel-past ... gen-169315

In Voeren zijn werken gestart aan het spoor om te voorkomen dat wateroverlast in de toekomst het treinverkeer in de problemen brengt. Infrabel is bezig met het herstellen van het spoor en zorgt ervoor dat de hoge waterstanden geen problemen meer opleveren in de toekomst.
Marc
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2022, 14:24
Locatie: Maastricht (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Marc »

Ik neem aan dat in de periode tussen 16 juni en 29 juni de Breaks blijven pendelen tussen Maastricht en Luik? Of blijven de vervangbussen rijden in die periode?
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door trainlovertje »

Marc schreef: 10 jun 2024, 06:35 Ik neem aan dat in de periode tussen 16 juni en 29 juni de Breaks blijven pendelen tussen Maastricht en Luik? Of blijven de vervangbussen rijden in die periode?
Aangezien het probleem is dat er geen treinen kunnen rijden, zullen er vervangbussen zijn.
Marc
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2022, 14:24
Locatie: Maastricht (NL)

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Marc »

Vanaf 17 juni zou het spoortraject tussen Maastricht en Visé weer in dienst moeten zijn. Er kan wel een trein rijden, maar willen ze het ook...?
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door 260689 »

Marc schreef: 10 jun 2024, 08:30 Vanaf 17 juni zou het spoortraject tussen Maastricht en Visé weer in dienst moeten zijn. Er kan wel een trein rijden, maar willen ze het ook...?
Er kan geen trein rijden. Als Infrabel nog tot eind Juni (datum ontga me even). Vanwaar haal jij dat er wel treinen kunnen rijden? Je moet ook de voorgaande berichten lezen, daar staan links die verwijzen naar artikels dat ze langer bezig zijn om de schade te herstellen en alles beter aan het maken dat het in de toekomst niet meer kan gebeuren.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door trainlovertje »

260689 schreef: 10 jun 2024, 11:51
Marc schreef: 10 jun 2024, 08:30 Vanaf 17 juni zou het spoortraject tussen Maastricht en Visé weer in dienst moeten zijn. Er kan wel een trein rijden, maar willen ze het ook...?
Er kan geen trein rijden. Als Infrabel nog tot eind Juni (datum ontga me even). Vanwaar haal jij dat er wel treinen kunnen rijden? Je moet ook de voorgaande berichten lezen, daar staan links die verwijzen naar artikels dat ze langer bezig zijn om de schade te herstellen en alles beter aan het maken dat het in de toekomst niet meer kan gebeuren.
Ik ben het even nagegaan en het klopt dat Infrabel spreekt van werken t/m 16 juni. Maar Arriva heeft zelf ook een bericht in de wereld gestuurd dat de drielandentrein pas zal rijden vanaf 30 juni, terwijl Infrabel nooit heeft gecommuniceerd dat de spoorlijn dicht blijft tot die dag. Wat er in dat gat van twee weken zal gebeuren, blijft vooralsnog een raadsel. Arriva vond het waarschijnlijk handiger om pas te rijden vanaf de start van de vakantiedienstregeling.
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door 260689 »

trainlovertje schreef: 10 jun 2024, 12:15
260689 schreef: 10 jun 2024, 11:51
Marc schreef: 10 jun 2024, 08:30 Vanaf 17 juni zou het spoortraject tussen Maastricht en Visé weer in dienst moeten zijn. Er kan wel een trein rijden, maar willen ze het ook...?
Er kan geen trein rijden. Als Infrabel nog tot eind Juni (datum ontga me even). Vanwaar haal jij dat er wel treinen kunnen rijden? Je moet ook de voorgaande berichten lezen, daar staan links die verwijzen naar artikels dat ze langer bezig zijn om de schade te herstellen en alles beter aan het maken dat het in de toekomst niet meer kan gebeuren.
Ik ben het even nagegaan en het klopt dat Infrabel spreekt van werken t/m 16 juni. Maar Arriva heeft zelf ook een bericht in de wereld gestuurd dat de drielandentrein pas zal rijden vanaf 30 juni, terwijl Infrabel nooit heeft gecommuniceerd dat de spoorlijn dicht blijft tot die dag. Wat er in dat gat van twee weken zal gebeuren, blijft vooralsnog een raadsel. Arriva vond het waarschijnlijk handiger om pas te rijden vanaf de start van de vakantiedienstregeling.
Ofwel zal vanaf 17/06 nog even met BREAKS gereden worden tot 29/06?

Of m'n zal die 2 weken gebruiken met de Arriva stellen te pendelen tussen Luik en Maastricht voor de machinisten opleidingsritten/gewenningsritten mee uit te voeren in commerciële dienst?
AlexNL
Berichten: 2290
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door AlexNL »

Ik ga er vanuit dat Arriva en NMBS inderdaad nog wat tijd nodig hebben om de opstart van de treindienst voor te bereiden. De lijn is sinds half mei gestremd, het lijkt mij aannemelijk dat men in die 3 weken nog wat ritten had willen rijden om voor te bereiden op de start van de nieuwe treindienst en dat men dat nu dus heeft moeten uitstellen.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 21 mei 2024, 11:36 https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/ ... tsystemen/

Die laatste website schrijft ook dit:
Het enige ticket dat wel op het complete traject van de Drielandentrein geldig is, is het bestaande Euregio ticket. Het ticket heeft een vaste prijs €21,70 en is geldig in het regionale vervoer in de Euregio Maas-Rijn. Internationale reizigers op de korte afstand zijn hiermee echter vaak duurder uit.
Het is zelfs nog erger, want de domme verkoopssite/app van NMBS (b-europe.be) is zelfs niet in staat om de reizigers normale tickets te tonen/verkopen voor klassieke treinen, van bijvoorbeeld Visé naar Herzogenrath (38 kilometer afstand met de fiets) !!!
In plaats van deze rechtstreekse verbinding toont de site van de NMBS, na opzoeken op het openingsscherm (https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Treintickets, een tijdrovende en riskante omweg met twee overstappen en ICE. Dus zo kun je enkel een ticket kopen dat niet geldig is op de rechtstreekse Drielandentrein waar ze zelf aan meewerkt, maar wel op een andere, dure, riskante omweg waar deze zomer reservatieplicht geldt... Kwestie van potentiële reizigers zeker weg te jagen van de trein.
Er is vooruitgang t.o.v. wat ik eerder schreef.
Er is nu op https://b-europe.com wel een tarief beschikbaar via Maastricht naar Duitsland:
€14 van Visé naar Herzogenrath vanaf 30 juni 7:16 (Drielandentrein)

Opmerkelijk, want vandaag en morgen is het tarief op hetzelfde traject (overstap in Maastricht):
€20
van Visé naar Herzogenrath
Nog opmerkelijk: midden volgende week is er blijkbaar geen tarief tussen Visé en Maastricht, en worden er alleen tickets getoond met een omweg van 3 uur, of prijzen via de ICE/Eurostar (Er zijn nochtans enkel dit weekend spoorwerken en een vervangbus aangekondigd.)

Het andere probleem, voor de "eigen treinen" van de NMBS naar Aachen en verder, is nog niet opgelost:
Bij uitbreiding: de NMBS-site/app toont zelfs nul tickets voor een reis naar Duitse stations voorbij Aken, van Verviers naar Herzogenrath of Stolberg of zelfs het kort stukje Hergenrath (B) naar Kohlscheid (D), slechts 16,5 km te voet !!! Die zijn echter heel simpel te bereiken met de eigen klassieke trein van de NMBS (de S41 Luik-Aken) en een aansluitende Duitse regionale trein. In de plaats van een (of twee tickets) aan te bieden staat er een heel ontnuchterend tekst die alle zoekende reizigers direct wegjaagt...
...behalve dat de NMBS nu bijvoorbeeld voor Hergenrath naar Herzogenrath vanaf 30 juni wel zoekresultaat toont, namelijk de omweg via de Drielandentrein adviseert :-)
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door dovaere »

De eerste Arriva Flirt reed vandaag in reizigersdienst op de S43 Luik-Maastricht.
Hier een mooie foto:
Treinstel 556 maakt vandaag met reizigers proefritten tussen Luik en Maastricht. Het rijdt daarbij in de plaats van een gewone omloop met Break. Bron: ik zit er toevallig in :D Afbeelding https://ovinnederland.nl/viewtopic.php? ... 6a#p848935
Ruben
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Ruben »

Zie ik het goed dat dit de eerste trein is op het Belgische net waarin je vlotjes kan binnenrijden met je rolstoel/kinderwagen/...?
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door dovaere »

Ruben schreef: 20 jun 2024, 07:49 Zie ik het goed dat dit de eerste trein is op het Belgische net waarin je vlotjes kan binnenrijden met je rolstoel/kinderwagen/...?
Of het de eerste is weet ik niet, maar gelijkvloers is hij zeker.
Ik zag ergens expliciet op een NMBS-pagina vermeld staan "gelijkvloers behalve in station Bressoux".
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steve »

De MS08 is toch ook volledig gelijkvloers? Of hebben die Flirts misschien nog een extra buffer om de opening tussen trein en perron te overbruggen - wat zou vereisen dat alle perrons op het traject mooi uniform zijn?
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Lynx »

De FLIRTs hebben inderdaad uitschuiftreden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen

Bericht door Steven »

In tegenstelling tot onze desiro is die flirt beter voorzien. Uitschuiftreden zorgen dat fietsen/rolstoelen/kinderwagens zonder zorgen de trein in rollen. Zelfs de schuif trede op de desiro voldoet niet aan deze norm omdat die ettelijke cm onder de treinvloer zit en dus ook dienst doet als opstaptrede bij lagere perrons.
Plaats reactie