Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
https://www.tvl.be/nieuws/infrabel-past ... gen-169315
In Voeren zijn werken gestart aan het spoor om te voorkomen dat wateroverlast in de toekomst het treinverkeer in de problemen brengt. Infrabel is bezig met het herstellen van het spoor en zorgt ervoor dat de hoge waterstanden geen problemen meer opleveren in de toekomst.
In Voeren zijn werken gestart aan het spoor om te voorkomen dat wateroverlast in de toekomst het treinverkeer in de problemen brengt. Infrabel is bezig met het herstellen van het spoor en zorgt ervoor dat de hoge waterstanden geen problemen meer opleveren in de toekomst.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Ik neem aan dat in de periode tussen 16 juni en 29 juni de Breaks blijven pendelen tussen Maastricht en Luik? Of blijven de vervangbussen rijden in die periode?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Aangezien het probleem is dat er geen treinen kunnen rijden, zullen er vervangbussen zijn.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Vanaf 17 juni zou het spoortraject tussen Maastricht en Visé weer in dienst moeten zijn. Er kan wel een trein rijden, maar willen ze het ook...?
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Er kan geen trein rijden. Als Infrabel nog tot eind Juni (datum ontga me even). Vanwaar haal jij dat er wel treinen kunnen rijden? Je moet ook de voorgaande berichten lezen, daar staan links die verwijzen naar artikels dat ze langer bezig zijn om de schade te herstellen en alles beter aan het maken dat het in de toekomst niet meer kan gebeuren.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Ik ben het even nagegaan en het klopt dat Infrabel spreekt van werken t/m 16 juni. Maar Arriva heeft zelf ook een bericht in de wereld gestuurd dat de drielandentrein pas zal rijden vanaf 30 juni, terwijl Infrabel nooit heeft gecommuniceerd dat de spoorlijn dicht blijft tot die dag. Wat er in dat gat van twee weken zal gebeuren, blijft vooralsnog een raadsel. Arriva vond het waarschijnlijk handiger om pas te rijden vanaf de start van de vakantiedienstregeling.260689 schreef: ↑10 jun 2024, 11:51Er kan geen trein rijden. Als Infrabel nog tot eind Juni (datum ontga me even). Vanwaar haal jij dat er wel treinen kunnen rijden? Je moet ook de voorgaande berichten lezen, daar staan links die verwijzen naar artikels dat ze langer bezig zijn om de schade te herstellen en alles beter aan het maken dat het in de toekomst niet meer kan gebeuren.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Ofwel zal vanaf 17/06 nog even met BREAKS gereden worden tot 29/06?trainlovertje schreef: ↑10 jun 2024, 12:15Ik ben het even nagegaan en het klopt dat Infrabel spreekt van werken t/m 16 juni. Maar Arriva heeft zelf ook een bericht in de wereld gestuurd dat de drielandentrein pas zal rijden vanaf 30 juni, terwijl Infrabel nooit heeft gecommuniceerd dat de spoorlijn dicht blijft tot die dag. Wat er in dat gat van twee weken zal gebeuren, blijft vooralsnog een raadsel. Arriva vond het waarschijnlijk handiger om pas te rijden vanaf de start van de vakantiedienstregeling.260689 schreef: ↑10 jun 2024, 11:51Er kan geen trein rijden. Als Infrabel nog tot eind Juni (datum ontga me even). Vanwaar haal jij dat er wel treinen kunnen rijden? Je moet ook de voorgaande berichten lezen, daar staan links die verwijzen naar artikels dat ze langer bezig zijn om de schade te herstellen en alles beter aan het maken dat het in de toekomst niet meer kan gebeuren.
Of m'n zal die 2 weken gebruiken met de Arriva stellen te pendelen tussen Luik en Maastricht voor de machinisten opleidingsritten/gewenningsritten mee uit te voeren in commerciële dienst?
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Ik ga er vanuit dat Arriva en NMBS inderdaad nog wat tijd nodig hebben om de opstart van de treindienst voor te bereiden. De lijn is sinds half mei gestremd, het lijkt mij aannemelijk dat men in die 3 weken nog wat ritten had willen rijden om voor te bereiden op de start van de nieuwe treindienst en dat men dat nu dus heeft moeten uitstellen.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Er is vooruitgang t.o.v. wat ik eerder schreef.dovaere schreef: ↑21 mei 2024, 11:36 https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/ ... tsystemen/
Die laatste website schrijft ook dit:Het is zelfs nog erger, want de domme verkoopssite/app van NMBS (b-europe.be) is zelfs niet in staat om de reizigers normale tickets te tonen/verkopen voor klassieke treinen, van bijvoorbeeld Visé naar Herzogenrath (38 kilometer afstand met de fiets) !!!Het enige ticket dat wel op het complete traject van de Drielandentrein geldig is, is het bestaande Euregio ticket. Het ticket heeft een vaste prijs €21,70 en is geldig in het regionale vervoer in de Euregio Maas-Rijn. Internationale reizigers op de korte afstand zijn hiermee echter vaak duurder uit.
In plaats van deze rechtstreekse verbinding toont de site van de NMBS, na opzoeken op het openingsscherm (https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Treintickets, een tijdrovende en riskante omweg met twee overstappen en ICE. Dus zo kun je enkel een ticket kopen dat niet geldig is op de rechtstreekse Drielandentrein waar ze zelf aan meewerkt, maar wel op een andere, dure, riskante omweg waar deze zomer reservatieplicht geldt... Kwestie van potentiële reizigers zeker weg te jagen van de trein.
Er is nu op https://b-europe.com wel een tarief beschikbaar via Maastricht naar Duitsland:
€14 van Visé naar Herzogenrath vanaf 30 juni 7:16 (Drielandentrein)
Opmerkelijk, want vandaag en morgen is het tarief op hetzelfde traject (overstap in Maastricht):
€20 van Visé naar Herzogenrath
Nog opmerkelijk: midden volgende week is er blijkbaar geen tarief tussen Visé en Maastricht, en worden er alleen tickets getoond met een omweg van 3 uur, of prijzen via de ICE/Eurostar (Er zijn nochtans enkel dit weekend spoorwerken en een vervangbus aangekondigd.)
Het andere probleem, voor de "eigen treinen" van de NMBS naar Aachen en verder, is nog niet opgelost:
...behalve dat de NMBS nu bijvoorbeeld voor Hergenrath naar Herzogenrath vanaf 30 juni wel zoekresultaat toont, namelijk de omweg via de Drielandentrein adviseertBij uitbreiding: de NMBS-site/app toont zelfs nul tickets voor een reis naar Duitse stations voorbij Aken, van Verviers naar Herzogenrath of Stolberg of zelfs het kort stukje Hergenrath (B) naar Kohlscheid (D), slechts 16,5 km te voet !!! Die zijn echter heel simpel te bereiken met de eigen klassieke trein van de NMBS (de S41 Luik-Aken) en een aansluitende Duitse regionale trein. In de plaats van een (of twee tickets) aan te bieden staat er een heel ontnuchterend tekst die alle zoekende reizigers direct wegjaagt...

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
De eerste Arriva Flirt reed vandaag in reizigersdienst op de S43 Luik-Maastricht.
Hier een mooie foto:
Hier een mooie foto:
Treinstel 556 maakt vandaag met reizigers proefritten tussen Luik en Maastricht. Het rijdt daarbij in de plaats van een gewone omloop met Break. Bron: ik zit er toevallig in![]()
https://ovinnederland.nl/viewtopic.php? ... 6a#p848935
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Zie ik het goed dat dit de eerste trein is op het Belgische net waarin je vlotjes kan binnenrijden met je rolstoel/kinderwagen/...?
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Of het de eerste is weet ik niet, maar gelijkvloers is hij zeker.
Ik zag ergens expliciet op een NMBS-pagina vermeld staan "gelijkvloers behalve in station Bressoux".
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
De MS08 is toch ook volledig gelijkvloers? Of hebben die Flirts misschien nog een extra buffer om de opening tussen trein en perron te overbruggen - wat zou vereisen dat alle perrons op het traject mooi uniform zijn?
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
In tegenstelling tot onze desiro is die flirt beter voorzien. Uitschuiftreden zorgen dat fietsen/rolstoelen/kinderwagens zonder zorgen de trein in rollen. Zelfs de schuif trede op de desiro voldoet niet aan deze norm omdat die ettelijke cm onder de treinvloer zit en dus ook dienst doet als opstaptrede bij lagere perrons.