Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
trainfan03

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Natje049 schreef: 13 jun 2024, 23:53 En terwijl al deze uitgebreide plannen worden gemaakt en uitgerold, inclusief afgelopen jaar al nieuwe verbindingen kwamen zitten er nog steeds veel reizigers op L12 al meer dan 3 jaar te wachten op de terugkeer van hun trein. Een dagelijkse aansluiting van 30 minuten of zelfs 45 minuten voor velen... in plaats van 15.
Inderdaad! Liever de S35 met een monsterstam (meer capaciteit dan de IC) laten rondrijden dan een hoognodige herstelling in eer van de S32 halfuurdienst...
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

desirootje schreef: 14 jun 2024, 16:01
BVG1988 schreef: 13 jun 2024, 22:55 Met een aftakking van lijn 50A op lijn 82 richting Aalst lijkt mij een ontlasting van Melle wel mogelijk, alleen denk ik niet dat het realistisch zal zijn met de wissels en de bovenleiding die er moet komen en door de ongelijkvloerse kruising.
Hoe zou dat iets oplossen? Je wilt dat de IC's nog steeds stoppen in Wetteren en Lede en de S wil je zeker niet via L50A sturen. Er zullen minder goederentreinen moeten rijden overdag om dit te regelen, maar het is al meermaals besproken. Op lange termijn zou men mss moeten denken aan een verlenging van L50E tot Y Melle, of mss zelfs Schellebelle.
Met die aanpassing kunnen bij incidenten op lijn 50 de IC toch in Aalst geraken en niet rechtstreeks eerst rijden naar Denderleeuw. Want de vraag is dan ook als de S54 er dan ooit bijkomt, gaan de stops van ICs normaliter toch weer herverdeeld worden. Vroeger had je de IC Kin de week en de IR i in het weekend die enkel de grote haltes (Aalst, Lede, Wetteren) bedienden en de IR h die alle haltes bediende (inclusief Kwatrecht) tussen Aalst en Gent. Daarom leek het misschien opportuun een rechtstreekse snelle trein tussen Aalst en Gent te introduceren dan via lijnen 82 en 50A. Spoorlijn 50E verlengen tot Melle is ook een optie, maar tot Schellebelle verlengen lijkt mij onhaalbaar aangezien je dan in Wetteren heel veel onteigeningen gaat moeten doen in het centrum.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Floris Cappelle

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

In een artikel van Mondig Mobiel (TTB), had men het ook over wijzigingen i.f.v. snelle Benelux.
Zitten idd serieuze wijzigingen in.
Voor het weekend werd gesproken over IC De Panne -Aalst - Leuven.
Wordt er vanaf dan niet meer op de luchthaven gestopt? Zou jammer zijn.
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
JPV

Bericht door JPV »

Ik hoorde onlangs van een treinconducteur dat op de 7008 (Poperinge-Schaarbeek) eind dit jaar de M4's zouden verdwijnen en dat er M7's in de plaats zouden komen.

Op zich mooi en leuk voor mij, maar ik vind dat wat overkill gezien bvb de MS96's op de Poperinge-Antwerpenlijn best eerder vervangen zouden worden door de M7's.

Iemand een reden waarom dit zo gebeurt? Heeft dit te maken met splitsing in Kortrijk die de M7's niet aankunnen?

BTW: er zou ook een "navette" tussen Kortrijk en Lille-Flandre komen met 6 coupés MS96. Daardoor zou de lijn Antwerpen-Poperinge altijd in volledige samenstelling vanaf Kortrijk doorrijden naar Poperinge.
trainfan03

JPV schreef: 24 jun 2024, 10:45 Ik hoorde onlangs van een treinconducteur dat op de 7008 (Poperinge-Schaarbeek) eind dit jaar de M4's zouden verdwijnen en dat er M7's in de plaats zouden komen.
Normaal gezien hadden alle M4'en eind december '23 al afgevoerd moeten zijn, maar door materieeltekort is dat nu december '24 geworden, en wie weet, misschien nog later...
JPV schreef: 24 jun 2024, 10:45 Op zich mooi en leuk voor mij, maar ik vind dat wat overkill gezien bvb de MS96's op de Poperinge-Antwerpenlijn best eerder vervangen zouden worden door de M7's.

Iemand een reden waarom dit zo gebeurt? Heeft dit te maken met splitsing in Kortrijk die de M7's niet aankunnen?
Een exacte reden kan ik niet geven, omdat ik het zelf ook niet weet. Maar wat mij wel opvalt, is dat de M7s altijd eerst als P-treinen in dienst gaan, alvorens ze IC-diensten doen.
P 7013/8013 en P-treinen Kortrijk-Gent alvorens ze IC-26 (32XX) zijn beginnen doen.
P-trein Gent - Schaarbeek alvorens ze op de 22XX verschenen.
Dus het kan zijn dat ze eerst P-diensten doen alvorens op een IC-dienst daar terecht te komen. Het ontkoppelen is normaal geen probleem voor M7s, aangezien ze dat dagelijks op zowat al hun diensten doen te Gent, Dendermonde, Sint-Niklaas, Hasselt, Luik, Bergen ...
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

Ik vermoed dat dat is om de (mogelijk) voorkomende kinderziekten door te geven is om zo de vertragingen te beperken. En ik denk ook dat ze in Antwerpen nog niet met de M7s hebben gereden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
klaas

Bericht door klaas »

Spreek mij gerust tegen als iemand andere info heeft, maar ik geloof dat het als volgt zit:
JPV schreef: 24 jun 2024, 10:45 Heeft dit te maken met splitsing in Kortrijk die de M7's niet aankunnen?
De splitsing zelf is niet het probleem, maar wel dat de M7 vooralsnog niet toegelaten is in Frankrijk (niet uitgerust met Franse treinbeveiligingssystemen) en daardoor de andere tak van de splitsing naar Lille niet kan/mag rijden.
JPV schreef: 24 jun 2024, 10:45 BTW: er zou ook een "navette" tussen Kortrijk en Lille-Flandre komen met 6 coupés MS96. Daardoor zou de lijn Antwerpen-Poperinge altijd in volledige samenstelling vanaf Kortrijk doorrijden naar Poperinge.
Maar dit doet dan wel vermoeden dat ze eraan werken om wel Poperinge-Antwerpen permanent met M7 te rijden.

En als ik dan eventjes verder denk: de vrijgekomen MS96 met 25 kV zouden dan misschien ingezet kunnen worden op L42 (Luik-Luxemburg) in plaats van de Desiro (die elders toch nuttiger moet zijn dan op een lange IC?)
trainfan03

klaas schreef: 24 jun 2024, 14:33 Spreek mij gerust tegen als iemand andere info heeft, maar ik geloof dat het als volgt zit:
JPV schreef: 24 jun 2024, 10:45 Heeft dit te maken met splitsing in Kortrijk die de M7's niet aankunnen?
De splitsing zelf is niet het probleem, maar wel dat de M7 vooralsnog niet toegelaten is in Frankrijk (niet uitgerust met Franse treinbeveiligingssystemen) en daardoor de andere tak van de splitsing naar Lille niet kan/mag rijden.
Voor zover ik weet, klopt dit. M7s zijn niet gehomologeerd voor Frankrijk.
Dewi

Bericht door Dewi »

JPV schreef: 24 jun 2024, 10:45 BTW: er zou ook een "navette" tussen Kortrijk en Lille-Flandre komen met 6 coupés MS96. Daardoor zou de lijn Antwerpen-Poperinge altijd in volledige samenstelling vanaf Kortrijk doorrijden naar Poperinge.
Als dit klopt, dan vind ik het jammer dat men niet nog even gewacht heeft tot de derde trein per uur Gent-Kortrijk er eindelijk is, dewelke dan zou toelaten direct te blijven rijden vanuit Gent naar zowel Poperinge als Lille (naar verluid momenteel niet realiseerbaar zolang er sporen uit dienst zijn in GSP). Voor de reizigers Antwerpen/Gent-Lille is dit niet zo positief. Toen ze een tijd terug een jaar lang slechts een navette Kortrijk-Lille deden omwille van de installatie van ETCS op de MR96, heb ik vaak mijn aansluiting gemist in Kortrijk 's ochtends. Met alle respect voor de Kortrijkzanen, maar regelmatig een uur er gestrand zijn op weg naar het werk is niet zo fijn. Hopelijk organiseert men dan wel een robuuste aansluiting.

Dat er twee MR96 stelletjes naar Lille zouden gaan is dan wel weer positief, want die zit echt vaak boordevol, zeker in de spitsuren.

Maar als ze dan tussen Antwerpen en Poperinge nog steeds met MR96 zouden rijden, dan is dit alles eigenlijk met geen echte 'winst' voor de reizigers tussen Kortrijk en Antwerpen.
Laatst gewijzigd door Dewi op 24 jun 2024, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje

Bericht door desirootje »

klaas schreef: 24 jun 2024, 14:33 En als ik dan eventjes verder denk: de vrijgekomen MS96 met 25 kV zouden dan misschien ingezet kunnen worden op L42 (Luik-Luxemburg) in plaats van de Desiro (die elders toch nuttiger moet zijn dan op een lange IC?)
De Luxemburgers wouden de I11 daar niet meer deels vanwege de hoge instap en het gebrek aan een multifunctionele ruimte en deels om hun HLE13/CFL3000 elders in te kunnen zetten. De MR96 lost maar 1 van die problemen op, dus ik verwacht niet dat die met open armen onthaald worden...
260689

Bericht door 260689 »

BVG1988 schreef: 24 jun 2024, 14:22 Ik vermoed dat dat is om de (mogelijk) voorkomende kinderziekten door te geven is om zo de vertragingen te beperken. En ik denk ook dat ze in Antwerpen nog niet met de M7s hebben gereden.
Klopt, depot Antwerpen heeft nog geen opleiding M7 gehad.
wbrm

Bericht door wbrm »

desirootje schreef: 24 jun 2024, 15:06
klaas schreef: 24 jun 2024, 14:33 En als ik dan eventjes verder denk: de vrijgekomen MS96 met 25 kV zouden dan misschien ingezet kunnen worden op L42 (Luik-Luxemburg) in plaats van de Desiro (die elders toch nuttiger moet zijn dan op een lange IC?)
De Luxemburgers wouden de I11 daar niet meer deels vanwege de hoge instap en het gebrek aan een multifunctionele ruimte en deels om hun HLE13/CFL3000 elders in te kunnen zetten. De MR96 lost maar 1 van die problemen op, dus ik verwacht niet dat die met open armen onthaald worden...
Sowieso betwijfel ik of de MS96 25kV toegelaten zijn in Luxemburg. Vroeger reed er immers enkel de 3KV-versie.
Steven

Bericht door Steven »

De 2 spanningsversie MR96 hebben daar nooit gereden. Nu ze daar enkel nog 25kV hebben zouden eerst een homologatie moeten ondergaan.
MarcVD

Bericht door MarcVD »

Niet mogelijk. AM96 hebben geen elektrische rem onder 25 kV~, alleen onder 3kV=. Met de zware profiel van de lijnen naar Luxemburg is dat essentieel.
25 kV AM96 was alleen voorzien om naar Rijsel en enkele aandere steden in Frankrijk vlak van de grens te gaan, niet verder.
MarcVD

Bericht door MarcVD »

klaas schreef: 24 jun 2024, 14:33
M7 zal nooit naar Frankrijk gaan. Hun profiel is niet compatibel met het Franse laadprofiel. Daarom worden ze per vrachtwagen vanuit Frankrijk naar België geleverd.
Plaats reactie