De scholen kunnen het niet van elkaar weten, misschien. Maar NMBS kan het weten uit ervaring van vorige jaren, dat is precies de stelling: ieder jaar opnieuw zijn er veel schoolgroepen die in de laatste dagen van juni naar de zee trekken. Men moet natuurlijk bereid zijn om lessen te trekken uit het verleden, en dan ook nog materiaal en personeel beschikbaar hebben om extra capaciteit te kunnen aanbieden. Het aanleggen van een beetje reserve tegen deze periode ware inderdaad een goede zaak.Maar je stelling dat het eigenlijke probleem de scholen zijn, houdt echt geen steek.
Zij kunnen dit echt niet van elkaar weten.
Overvolle treinen
-
Re: Overvolle treinen
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
Ja natuurlijk, zo had ik het ook wel begrepen. Niet voor niets stelde ik
Het is toch wel extra teleurstellend dat men zelfs voor dit quasi-structureel probleem - het komt immers jaar na jaar terug - geen voorzieningen kan of wil treffen.
Het is me wel duidelijk dat zowel uit personeel als uit materiaal alles wordt uitgeperst dat maar enigszins kan, en zelfs dan nog zijn er regelmatig afschaffingen wegens krapte. Aan wie ligt het? Zeker niet aan het uitvoerend personeel.Men moet ( ... ) dan ook nog materiaal en personeel beschikbaar hebben om extra capaciteit te kunnen aanbieden
Het is toch wel extra teleurstellend dat men zelfs voor dit quasi-structureel probleem - het komt immers jaar na jaar terug - geen voorzieningen kan of wil treffen.
Dan moet de NMBS stoppen met reserveringen te aanvaarden voor verbindingen waarvan ze al weten dat die vol zitten en gaan we allemaal stoppen met zeuren dat er teveel uitstappen gebeuren met autocars ipv de trein.
Moeilijk is dat toch niet.
Zodra er voldoende capaciteit kan aangeboden worden, kan deze politiek gewijzigd worden, maar tot die tijd is er toch geen andere mogelijkheid?
Stel dat een autocarbedrijf toezegt om 100 mensen te vervoeren, vervolgens komt opdagen met een touringcar waarin max 70 personen kunnen en als uitleg geeft dat dit het maximale was waar ze voor zorgen?
Vervolgens mogen 30 mensen die betaald hebben, achterblijven op de plaats van vertrek.
Ieder bedrijf snapt toch dat je niet meer moet verkopen dan wat je kwijt kunt?
Daarmee los je het probleem niet op zoals eerder gezegd zijn er heel wat groepen op stap zonder reservering maar met een multipass wegens goedkoper. Het zijn die getallen die je vooraf niet weet.
-
Is dat niet een duidelijke indicatie dat de tariefformules "minder dan perfect" zijn?
Multipass is vele jaren geleden afgeschaft... alleen de railpass zou eventueel nog in aanmerking komen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik weet van verschillende leerkrachten of jeugdbewegingmensen dat een autocar huren stilaan onbetaalbaar wordt, als ze de kinderen nog een betaalbaar uitje willen geven. De trein is tegenwoordig veel goedkoper en daardoor waarschijnlijk een tikje populairder geworden?
Én dat de NMBS je soms wel verplicht om een eerdere of latere verbinding te nemen, bij reservatie.
Mij stoort het op zich niet, al zit ik wel heel graag aan de andere kant van de trein, dan aan de kant van de reservaties. Al mag er wel duidelijker gecommuniceerd worden over die gereserveerde zitplaatsen en verwachte drukte, in de app op de perrons. Een VOLZET, jaagt sowieso wat reizigers naar andere verbindingen.
Én dat de NMBS je soms wel verplicht om een eerdere of latere verbinding te nemen, bij reservatie.
Mij stoort het op zich niet, al zit ik wel heel graag aan de andere kant van de trein, dan aan de kant van de reservaties. Al mag er wel duidelijker gecommuniceerd worden over die gereserveerde zitplaatsen en verwachte drukte, in de app op de perrons. Een VOLZET, jaagt sowieso wat reizigers naar andere verbindingen.
-
NMBS is dan ook niet zoals ieder ander bedrijf. NMBS is een Europees spoorbedrijf en die hebben nu eenmaal eigen tradities, eigen woordenschat, eigen regels, enzovoort. Ooit was het een staat binnen de staat, net zoals het leger en de posterijen, dat mindert nu gelukkig toch een beetje, maar er is nog een lange weg te gaan.Ieder bedrijf snapt toch dat je niet meer moet verkopen dan wat je kwijt kunt?
Er staat vandaag extra materieel en personeel standby voor pennenzakkenrok in Mol bijvoorbeeld en er heeft een extra trein gereden al deze ochtend. Maar ja, heb het ook al vaak gezien hoe je plots een hoop groepen mee hebt die eigenlijk op een andere trein moeten zitten (niet noodzakelijk hun fout, vertragingen en afschaffen veroorzaken dat ook), maar wat ook de oorzaak is, zo onmiddellijk extra zitplaatsen bij toveren lukt ook niet en je kan niet alles voorzien, zeker als langs alle kanten bespaard moet worden.
De 5xx rijdt al met maximale samenstelling, helaas. En voor veel deeltrajecten zijn er aanvaardbare alternatieven, helaas, naar Oostende veel minder..
Ik had begrepen dat de Youth Multi / Standard Multi, waardoor groepen goedkoop kunnen reizen zonder groepsreservering, binnen pakweg een jaar (?) afgeschaft wordt:jan_olieslagers schreef: ↑27 jun 2024, 14:50 Is dat niet een duidelijke indicatie dat de tariefformules "minder dan perfect" zijn?
pmuy schreef: ↑14 feb 2024, 21:34 [...]het gaat hier om een hervorming van het ticketaanbod: schrappen van tickets met vaste prijzen (Standard Multi, Senior Ticket, etc.) en vervangen door een procentuele korting.
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=2 ... c9#p282928
voor zover ik weet is het de bedoeling dat de treinbegeleider deze groepen weigert?
Er bestaat een hele rits reglementen hierrond. Zo kun je als groep o.m. een boete krijgen als je een trein neemt waarvoor je niet gereserveerd hebt. De opbrengst van deze boete moet jaarlijks de nul benaderen. Al deze reglementen zijn precies ontstaan na incidenten tussen dagelijkse reizigers en groepen, omdat de "gewone" reizigers het niet konden vertikken dat zij als trouwe klanten recht moesten staan voor groepen die maar een keer per jaar de trein nemen. Zoals wel vaker is de reactie dan een strakke reglementering op papier die in de realiteit niet gehandhaafd wordt, laat staan dan men boetes uit zou schrijven.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Het is inderdaad aan de NMBS om zich zo goed als mogelijk aan de vraag van de markt aan te passen.
Off-topic ben ik het er wel mee eens dat scholen wat meer fantasie aan de dag zouden mogen leggen bij het bedenken van eindejaarsuitjes.