BENELUX

AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Als NS Breda zou overslaan op de verbinding NL-BE zou Arriva wel in dat gat springen, vermoed ik.
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: BENELUX

Bericht door rvdborgt »

Commendatore schreef: 11 jul 2024, 21:37 Was het verdubbelen van de huidige Benelux naar een halfuursdienst eigenlijk geen optie geweest? Daar profiteert namelijk iedereen van.
NS zit vast aan de verplichtingen uit de concessie en daar staat een snelle IC Amsterdam-Brussel in.
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: BENELUX

Bericht door maarten »

Klassiekje schreef: 11 jul 2024, 13:14 Ik denk niet dat Prorail zit te wachten op dubbeldekkers op hun nu al kreupele HSL :lol:
En waarom niet? Een TGV heeft een maximale aslast van 17 ton (ook de duplex, die zijn daar speciaal voor ontworpen) omdat franse LGVs een maximale aslast van 17 ton toestaan.
Een ICNG-8 van 285,7 ton en 16 assen heeft een gemiddelde aslast van 17,85 ton. De HSL-Zuid is volgens Prorail ofwel beladingsklasse C2 (20 ton aslast) of specifiek benoemd 22,5 ton aslast.

Maar een TGV duplex kan geen probleem zijn. Nou ja, volgens de ontwerpvoorschriften dan. Op dit moment blijkt alles in de praktijk een probleem te zijn.
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: BENELUX

Bericht door maarten »

AlexNL schreef: 11 jul 2024, 23:41 Als NS Breda zou overslaan op de verbinding NL-BE zou Arriva wel in dat gat springen, vermoed ik.
Waarom? Ze hebben er geen materieel voor en ze hebben vooral een grote mond. Als ze FLIRTS ervoor aanschaffen moeten die ook nog in België toegelaten worden, anders heb je alleen keuze uit ICNG en Desiro (of rijtuigen huren van TCS).
Stoomloc
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: BENELUX

Bericht door Stoomloc »

Zijn er eigenlijk alternatieven bekeken zoals bijvoorbeeld de Benelux laten vertrekken in Brussel-Noord, of langs L28 vanuit Zuid naar Schaarbeek te rijden?
Gydo
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: BENELUX

Bericht door Gydo »

maarten schreef: 12 jul 2024, 09:34
AlexNL schreef: 11 jul 2024, 23:41 Als NS Breda zou overslaan op de verbinding NL-BE zou Arriva wel in dat gat springen, vermoed ik.
Waarom? Ze hebben er geen materieel voor en ze hebben vooral een grote mond. Als ze FLIRTS ervoor aanschaffen moeten die ook nog in België toegelaten worden, anders heb je alleen keuze uit ICNG en Desiro (of rijtuigen huren van TCS).
De flirt is toch al toegelaten, of is dat alleen voor het lijntje Maastricht - Luik?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Laat ons zeggen enkel goedgekeurd op ons klassiek net 3kV, geen HSL en dus geen 25kV.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

Ik denk ook niet dat we staan te springen om terug 'trage' treinen tot 160km/h toe te laten op de HSL?
We zijn nu eindelijk af van die ICRm wagens.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: BENELUX

Bericht door dovaere »

maarten schreef: 12 jul 2024, 09:32 De HSL-Zuid is volgens Prorail ofwel beladingsklasse C2 (20 ton aslast) of specifiek benoemd 22,5 ton aslast.
Ik vind her en der (al van jaren terug) dat de toegelaten aslast op de HSL-Zuid maar 17,5 ton zou zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat die 20/22,5 ton daar nooit meer terugkomt, gezien de huidige problemen.

Ik las trouwens dat op de Franse LGV's (ik weet niet welke) ook zo'n lage maximum aslast geldt.
TKR schreef: 12 jul 2024, 11:06 Ik denk ook niet dat we staan te springen om terug 'trage' treinen tot 160km/h toe te laten op de HSL?
Behalve de NMBS-treinen op het Belgisch stuk naar Noorderkempen :-)
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: BENELUX

Bericht door maarten »

Gydo schreef: 12 jul 2024, 09:43
De flirt is toch al toegelaten, of is dat alleen voor het lijntje Maastricht - Luik?
Oh ja, klopt. Maar dan moet er voor 25 kV wel een uitbreiding van de goedkeuring komen.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: BENELUX

Bericht door LML »

Die flirts kunnen toch geen minimum 200 km/u...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: BENELUX

Bericht door maarten »

dovaere schreef: 12 jul 2024, 11:11
maarten schreef: 12 jul 2024, 09:32 De HSL-Zuid is volgens Prorail ofwel beladingsklasse C2 (20 ton aslast) of specifiek benoemd 22,5 ton aslast.
Ik vind her en der (al van jaren terug) dat de toegelaten aslast op de HSL-Zuid maar 17,5 ton zou zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat die 20/22,5 ton daar nooit meer terugkomt, gezien de huidige problemen.
Dan zou Prorail nogal laks in hun netverklaring zijn. Daar heeft namelijk altijd namelijk die C2 en 22,5 ton ingestaan.
In de netverklaring van 2024 staan overigens geen aslasten voor reizigersvervoer meer in. Dat vind ik ook een slechte zaak. Je wordt nu verwezen naar het [url=https://rinf.era.europa.eu/rinf/]RNIF[/] waar je een account voor moet aanmaken.
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: BENELUX

Bericht door maarten »

LML schreef: 12 jul 2024, 11:19 Die flirts kunnen toch geen minimum 200 km/u...?
Ook dat niet, maar dat is wel te krijgen. Als je 200 wil gaan rijden zul je iig nieuw materieel moeten bestellen.
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: BENELUX

Bericht door Lynx »

En als je dan toch nieuwe treinen bij Stadler voor de HSL bestelt, ga dan meteen voor de SMILE in plaats van de FLIRT.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: BENELUX

Bericht door TKR »

dovaere schreef: 12 jul 2024, 11:11
maarten schreef: 12 jul 2024, 09:32 De HSL-Zuid is volgens Prorail ofwel beladingsklasse C2 (20 ton aslast) of specifiek benoemd 22,5 ton aslast.
Ik vind her en der (al van jaren terug) dat de toegelaten aslast op de HSL-Zuid maar 17,5 ton zou zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat die 20/22,5 ton daar nooit meer terugkomt, gezien de huidige problemen.

Ik las trouwens dat op de Franse LGV's (ik weet niet welke) ook zo'n lage maximum aslast geldt.
Volgens de netverklaring van Prorail ligt de aslast wel degelijk op 22,5ton, maar dan wel aan maximaal 220km/u.
Geen idee hoe snel je zou mogen aan 17,5ton.
dovaere schreef: 12 jul 2024, 11:11
TKR schreef: 12 jul 2024, 11:06 Ik denk ook niet dat we staan te springen om terug 'trage' treinen tot 160km/h toe te laten op de HSL?
Behalve de NMBS-treinen op het Belgisch stuk naar Noorderkempen :-)
Ik denk dat deze S-trein ook wel vervangen gaat worden door een M7 om 200 te gaan?
Ik meen me toch te herinneren dat de ambitie er is om naar Breda door te rijden, en dat gaat niet met de M6?
Plaats reactie