Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 01 sep 2024, 00:41 Dan ga je ervan uit dat de plannen om de oost-west as her in te delen die al langer bestonden hetzelfde waren als wat er nu wordt ingevoerd. Dat weten we echter niet.
Omdat we dat niet wisten vertel ik het hier nu zodat we het nu wel weten :wink:
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 425
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Steven schreef: 31 aug 2024, 19:34 Maak u geen zorgen, de voorrang voor internationale treinen is heel beperkt
Was dat voorval dat de P 7013 een uur vroeger moest gaan rijden door een Eurostar dan een uitzonderlijk geval? Of gaat het hier dan specifiek over de voorrang als je rijdt, in plaats van de voorrang bij rijpaden?
TB_worden
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 31 aug 2024, 18:36
De NMBS doet er goed aan om van deze fel gecontesteerde plannen af te zien
Hm, mag ik dat wat relativeren?
* "fel gecontesteerd"? Door sommigen wel, ja, maar HOEVEEL zijn er dat?
* "af te zien"? ik zou kunnen meegaan met "op te schorten totdat de werken in Mechelen uit de voeten zijn".
Niet alles wit-zwart zien, aub :)

Maar bovenal:
* er lijkt hier toch een consensus te groeien dat er doodgewoon meer spoorcapaciteit nodig is, zeker tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid, maar toch ook wel tussen Brussel-Noord en Antwerpen;
* noch het een noch het ander kan snel of gemakkelijk of goedkoop gerealiseerd worden. Er zijn dus moedige beslissingen nodig, op lange termijn, en daartoe is niemand bereid;
* de te nemen beslissingen liggen bij politici, en die denken enkel in de korte termijn tegenwoordig, en aan hun eigen carriere en herkiesbaarheid. De belangen van het volk en van het land zijn daarbij secondair. Inderdaad hebben bovenal VLD en NVA volstrekt geen belangstelling voor openbaar vervoer, vermoedelijk omdat ze niemand in huis hebben die er ook maar een greintje zicht op heeft. Als ik eventjes in de politieke hoek mag gaan: volgens mij laten ze hier een mooie opening voor Vlaams Belang. Alleen weet ik niet zeker of die veel meer belangstelling of vakkennis beschikbaar hebben...
Klopt. Thomas Roggeman profileert zich bij de N-VA als treinspecialist, en het enige dat hij kan brengen is: privatiseren, privatiseren, privatiseren. 0,0 operationele inbreng.
TB_worden
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TB_worden »

Steven schreef: 01 sep 2024, 00:17
rvdborgt schreef: 01 sep 2024, 00:11
Shrek schreef: 31 aug 2024, 22:23 Niet alles is de schuld van die IC-NG hoor. Er waren al veel langer plannen om de oost-west as her in te delen. De "problemen" in Waremme en Blankenberge hadden er sowieso ooit gekomen.
Dat kunnen we niet weten zonder details van die plannen te kennen.
Shrek schreef: 31 aug 2024, 22:23 Als je enkel die as bekijkt is de balans dan ook overduidelijk positief.
Dat kun je pas beoordelen als je weet hoeveel reizigers er hoeveel voordeel of nadeel van hebben.
Het feit dat bepaalde verbindingen herschikt zijn kan nooit 1 reden hebben. Zijn alle herschikkingen ideaal? Dat weten we pas nadat ze in voege zijn. Zoals ik al zei een deel is ook mede bepaald door de instroom van de M7. Hierdoor moet je gaan kijken waar welk type trein in onderhoud gaat, welke werkplaats geschikt/opgeleid is om dat materieel te onderhouden. Het verdwijnen van Klassiekjes en M4 zal zijn impact nog wel hebben. Ook naar de toekomst toe zie ik soms nog bepaalde verbindingen herschikt worden. Onder meer in het S netwerk rond Brussel zijn er nog aanpassingen. Daar zal het dan minder rond materieel hangen maar eerder onder meer logische verbindingen. Zoals de S treinen uit Dendermonde zouden weer naar Geraardsbergen gaan ipv Zottegem (S3).
Het is inderdaad niet allemaal kommer en kwel. Neem nu Limburg en het Maasland. Dat je geen trein meer hebt vanuit het hele Maasland - Maaseik en/of Maasmechelen - is een item dat ondertussen totaal van tafel is, natuurlijk. Een bijzonder spijtige evolutie van weleer.

Maar onze regio gaat er heus niet op achteruit. "Het Maasland verliest zijn rechtstreekse trein met de kust..." So what? Hoeveel mensen reden de hele IC03 mee vanaf Genk tot Blankenberge?

Het overgrote deel van de reizigers gebruikt die trein voor het pendelen naar Brussel, een dienst die nu 1/1 blijft bestaan, tot in Gent. En in de spits krijgen ze er nog 3 IC-treinen bij, vanuit Genk.

Een overstap in Brussel is voor veel mensen te mijden, maar 1 overstap in Hasselt - om naar de kust te gaan - is nu ook weer geen opgave.

Bovendien heeft al het gemekker een kwalijk gevolg. Deze voormiddag zei mij nog iemand 'dat ze het station in Genk gaan sluiten want er rijdt binnenkort geen trein meer...' Mensen geloven dat dus echt :shock:
Laatst gewijzigd door TB_worden op 01 sep 2024, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Klassiekje »

Dit is gewoon gezeur in de marge zoals er elke keer is bij een wijziging (geleid door enkele populistische politici want verkiezingen in het zicht.)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

trainfan03 schreef: 01 sep 2024, 12:25
Steven schreef: 31 aug 2024, 19:34 Maak u geen zorgen, de voorrang voor internationale treinen is heel beperkt
Was dat voorval dat de P 7013 een uur vroeger moest gaan rijden door een Eurostar dan een uitzonderlijk geval? Of gaat het hier dan specifiek over de voorrang als je rijdt, in plaats van de voorrang bij rijpaden?
Ik heb het over real time beheer van verkeer. Niet over plannen lange termijn daar werkt men volgens mij anders omdat je dan echt naar de volledige puzzel moet kijken. Ik heb het over het feit dat als 2 treinen op 1 punt komen waarvan er 1 vertraging heeft of beide en waarvan er minimaal 1 internationale trein is. Wie laat je dan effectief als eerste rijden. Als elke trein zijn rijpad zou ‘kunnen’ respecteren is er nooit vertraging maar dat zijn dromen natuurlijk. Bepalen waar welke trein welk rijpad krijgt voor een dienstregeling is lange termijn plannen en kijken naar meer dan prioriteiten van verschillende type treinen. Want dan moet je eventueel overleggen met partners. Bijvoorbeeld een eurostar trein moet niet enkel zijn rijpad in België verkrijgen maar ook in bij de buren (Nederland, Frankrijk, Duitsland). Dus dan bespreekt men met de partners van deze landen.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 425
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Vandaar dat de Benelux bekend staat om zijn "stipte" ritten.
Zou de IC-Snel, alhoewel ik toch liever gewoon de snelle Benelux zeg, hetzelfde stiptheidsprobleem als de OG Benelux gaan krijgen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

trainfan03 schreef: 01 sep 2024, 15:31 Vandaar dat de Benelux bekend staat om zijn "stipte" ritten.
Zou de IC-Snel, alhoewel ik toch liever gewoon de snelle Benelux zeg, hetzelfde stiptheidsprobleem als de OG Benelux gaan krijgen?
Dat is gokken, de toekomst zal het ons zeggen :wink:
BVG1988
Berichten: 720
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door BVG1988 »

Ik ben vooral benieuwd wat de ritten van de 2x Traxx met I11 gaan geven. Gaan ze dan ook de logo's van de NS naast het gewone logo van de NMBS op de rijtuigen aanbrengen en dat van SNCF op de I11s die op de IC naar Paris Nord gaan?
Of wordt dat niet meer gedaan?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

BVG1988 schreef: 01 sep 2024, 16:35 Ik ben vooral benieuwd wat de ritten van de 2x Traxx met I11 gaan geven. Gaan ze dan ook de logo's van de NS naast het gewone logo van de NMBS op de rijtuigen aanbrengen en dat van SNCF op de I11s die op de IC naar Paris Nord gaan.
Of wordt dat niet meer gedaan?
Ik denk niet dat dat nu het plan zal worden, de i11 rijtuigen zijn wat tegengewicht voor de ICNG, die krijgen zover ik weet geen B logo :wink:
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TimJ36 »

TB_worden schreef: 01 sep 2024, 12:47 Een overstap in Brussel is voor veel mensen te mijden, maar 1 overstap in Hasselt - om naar de kust te gaan - is nu ook weer geen opgave.
"Limburg wordt op deze manier afgesneden van de kust. Je zal moeten overstappen in Hasselt, maar dat zorgt ervoor dat de wachttijden langer worden en dat je langer onderweg bent. Het is door studies aangetoond dat overstappen zorgt voor een negatief effect op het gebruik. De directe verbindingen zijn veel populairder, want mensen stappen niet graag over. We moeten investeren in openbaar vervoer, maar door dit soort beslissingen gaan mensen massaal de auto nemen." (VRT NWS, 11 juli 2024)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 01 sep 2024, 17:31
"Limburg wordt op deze manier afgesneden van de kust. Je zal moeten overstappen in Hasselt, maar dat zorgt ervoor dat de wachttijden langer worden en dat je langer onderweg bent. Het is door studies aangetoond dat overstappen zorgt voor een negatief effect op het gebruik. De directe verbindingen zijn veel populairder, want mensen stappen niet graag over. We moeten investeren in openbaar vervoer, maar door dit soort beslissingen gaan mensen massaal de auto nemen." (VRT NWS, 11 juli 2024)
Dat laatste moeten ze dan maar doen, ik wens ze er veel succes mee. Overigens: elke wijziging kan bestaande gewoonten in het gedrang brengen. Wij in Halle verliezen ook onze IC-verbinding met Leuven, Tienen en Landen en verder, maar we krijgen er een naar Aarschot, Diest en Hasselt voor in de plaats. Ook onze rechtstreekse trein naar Sint-Niklaas verdwijnt... En een bruikbare, rechtstreekse verbinding met de kust hebben we nooit gehad. Toch zou ik al die reizigers naar zee op de Halse perrons niet graag moeten trakteren. En wat er de laatste gebeurd is met lijn 26 (en nog te gebeuren staat), tart elke verbeelding.
Kortom, telkens als er iets verandert, komt het voor de ene goed, voor de andere minder goed uit.
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

overweg13 schreef: 01 sep 2024, 17:46 En wat er de laatste gebeurd is met lijn 26 (en nog te gebeuren staat), tart elke verbeelding.
Qua bediening op lijn 26 verandert er toch niet veel, enkel de (tijdelijke) werken ter hoogte van Sint-Job zorgen daar voor een vermindering van het treinaanbod.
BVG1988
Berichten: 720
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door BVG1988 »

Ik dacht dat 10 jaar geleden tijdens de zomermaanden wel de IC H 1929 verder reed naar Blankenberge in de week en naar Oostende in het weekend. Alleen kan ik wel begrijpen dat de omweg via Doornik en Moeskroen natuurlijk wel de ideale route zou geweest zijn.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jan_olieslagers »

@TimJ36: dat is geen citaat van de VRT, he, dat is een citaat van de VRT die de Genker politici citeert. En natuurlijk jammeren die, elke wijziging heeft voor- en nadelen voor de ene en voor de andere. Er staan dan nog verkiezingen aan te komen bovendien, dus een goed deel van dat gejammer is bestemd voor plaatselijke electorale consumptie.

En ja, natuurlijk heeft iedereen liever een directe trein, maar met de huidige krapte aan spoorcapaciteit en personeel en treinen is dat nu eenmaal niet mogelijk. Dus moeten er compromissen worden gevonden, en ik heb alle vertrouwen dat daar goed over nagedacht is.

Ook: zoals reeds werd gesteld, vooral belangrijk is de verbinding Genk-Brussel, en die blijft behouden. Op werkdagen zie ik niet zoveel mensen de verre reis naar Brugge of naar de kust ondernemen. Wel akkoord dat er bij de extra treinen naar de kust wel eens eentje uit Genk had mogen vertrekken, voor vandaag zag ik er twee van Tongeren naar Oostende en v.v., dan heeft Genk toch ruim zoveel potentieel, lijkt me.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie