Overwegen in groot alarm
Re: Overwegen in groot alarm
Ja, da's hier niet meteen van toepassing, @Steven. Met een defecte trein op de aankondigingszone blijft dat alarm gaande.
Ik ben ook wel benieuwd waarom werd beslist om het verkeer dan maar helemaal plat te leggen...
Ik ben ook wel benieuwd waarom werd beslist om het verkeer dan maar helemaal plat te leggen...
Om enkele misverstanden van hierboven recht te zetten over overwegen.
Wanneer er een langdurige bezetting is van een aankondiging van een overweg gaat deze in groot alarm.
Meer dan 10min in de volksmond of volgens de seininrichting (T600) 600 seconden dicht liggen.
Als de trein uit de aankondiging is en de overweg terug open is verdwijnt het groot alarm =>groot alarm blijft niet onthouden.
Technisch personeel gaat voor zo'n zaken niet de overweg nog eens een cyclus geven (sluiten=>openen)
Bij storingen wordt het groot alarm wel onthouden tot een volgende keer een trein hem terug sluit en opent.
Zoals een T32 => overweg is niet volledig gesloten na 32 seconden.
Dat kan zijn dat er een neus van een auto onder de slagboom staat waardoor de slagboom niet volledig sluit.
De overweg is in groot alarm, na doorrit van de trein blijft hij in groot alarm. Volgende trein rijdt hem weer goed.
Is het een storing zoals een detectie voor de controle van de gesloten slagbomen die faalt blijft hij meestal in groot alarm.
Bij aankomst wordt de standdetectie vervangen en het technische personeel geeft meestal nog een cyclus om hem uit groot alarm te halen.
De blokpost kan in bepaalde gevallen de overwegen zelf bedienen.
-In een rooster: tussen beheerde seinen, dus tussen of net naast wissels
-Net buiten een rooster: de aankondiging van de overweg bevindt zich nog tussen beheerde seinen
De meeste lijnen hebben ook een DA systeem.
Een systeem waarbij in volle baan de dekseinen van de overweg ook dichtvallen bij groot alarm.
Dus naast de procedure SF05 op de overweg (de overweg stapvoets overrijden en claxonneren) moet je eerst een overschrijdingsformulier uit een kastje aan het sein halen. Met de info hoe je het sein en de overwegen zult moeten overschrijden.
Dit zorgt ervoor dat er nog meer vertraging wordt gemaakt en naburige overwegen ook langer dan 10min dicht liggen.
Wat een cascade-effect aan groot alarmen kan veroorzaken.
Daarom houdt men soms de treinen tegen zodat 1 trein alle overwegen kan goed rijden. (wanneer de storing aan die ene overweg is opgelost)
Wanneer door een defecte trein voor een langere tijd blijft staan en de overwegen zeer lang dicht blijven liggen kan men een overwegwachter oproepen om de overwegen te openen en sluiten op bevel van de blokpost.
Zo kan het wegverkeer terug makkelijker doorrijden net als het treinverkeer op enkel spoor.
Wanneer er een langdurige bezetting is van een aankondiging van een overweg gaat deze in groot alarm.
Meer dan 10min in de volksmond of volgens de seininrichting (T600) 600 seconden dicht liggen.
Als de trein uit de aankondiging is en de overweg terug open is verdwijnt het groot alarm =>groot alarm blijft niet onthouden.
Technisch personeel gaat voor zo'n zaken niet de overweg nog eens een cyclus geven (sluiten=>openen)
Bij storingen wordt het groot alarm wel onthouden tot een volgende keer een trein hem terug sluit en opent.
Zoals een T32 => overweg is niet volledig gesloten na 32 seconden.
Dat kan zijn dat er een neus van een auto onder de slagboom staat waardoor de slagboom niet volledig sluit.
De overweg is in groot alarm, na doorrit van de trein blijft hij in groot alarm. Volgende trein rijdt hem weer goed.
Is het een storing zoals een detectie voor de controle van de gesloten slagbomen die faalt blijft hij meestal in groot alarm.
Bij aankomst wordt de standdetectie vervangen en het technische personeel geeft meestal nog een cyclus om hem uit groot alarm te halen.
De blokpost kan in bepaalde gevallen de overwegen zelf bedienen.
-In een rooster: tussen beheerde seinen, dus tussen of net naast wissels
-Net buiten een rooster: de aankondiging van de overweg bevindt zich nog tussen beheerde seinen
De meeste lijnen hebben ook een DA systeem.
Een systeem waarbij in volle baan de dekseinen van de overweg ook dichtvallen bij groot alarm.
Dus naast de procedure SF05 op de overweg (de overweg stapvoets overrijden en claxonneren) moet je eerst een overschrijdingsformulier uit een kastje aan het sein halen. Met de info hoe je het sein en de overwegen zult moeten overschrijden.
Dit zorgt ervoor dat er nog meer vertraging wordt gemaakt en naburige overwegen ook langer dan 10min dicht liggen.
Wat een cascade-effect aan groot alarmen kan veroorzaken.
Daarom houdt men soms de treinen tegen zodat 1 trein alle overwegen kan goed rijden. (wanneer de storing aan die ene overweg is opgelost)
Wanneer door een defecte trein voor een langere tijd blijft staan en de overwegen zeer lang dicht blijven liggen kan men een overwegwachter oproepen om de overwegen te openen en sluiten op bevel van de blokpost.
Zo kan het wegverkeer terug makkelijker doorrijden net als het treinverkeer op enkel spoor.
Ik werd in het verleden al eens kortstondig opgehouden aan een sein. De boodschap was simpel, voor u heeft een trein te lang stil gestaan, we laten die eerst vertrekken en de OW uit alarm komen om u nadien verder te laten rijden. Ik zeg niet dat het veel toepast is maar het valt dus wel degelijk voor. Iets voor mensen met wat inzicht? De overweg de kans geven uit alarm te komen heeft meerdere voordelen, zowel voor de treinen alsook voor de auto’s op de weg.nighttrain schreef: ↑23 aug 2024, 16:31Nog nooit van gehoord om die "technniek" toe te passen! En dit gedurende 2 uur of meer
Deze Duitse overweg kan dan weer openen als de trein nog op de overweg staat.
Is weer een andere oplossing voor een overweg in groot alarm
https://www.youtube.com/watch?v=4wdu2qRClIs
Na de overweg zit er een uitschakelcontact in het spoor van de trein dat na 6s het open process start. Zolang een as het contact binnen de 6s passeert, start de 6s opnieuw. Als de trein stopt of te langzaam rijdt, zoals in de video, gaat de overweg open.
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Na de overweg zit er een uitschakelcontact in het spoor van de trein dat na 6s het open process start. Zolang een as het contact binnen de 6s passeert, start de 6s opnieuw. Als de trein stopt of te langzaam rijdt, zoals in de video, gaat de overweg open.
In België zou dit systeem verdubbeld zijn.Knipex schreef: ↑25 aug 2024, 15:56 Deze Duitse overweg kan dan weer openen als de trein nog op de overweg staat.
Een pedaal aan de overweg + een korte spoorstroomkring over de overweg.
Beide moeten gewerkt hebben voor de overweg terug open kan.
-
dentheo schreef: ↑21 aug 2024, 21:31 Ik begrijp ondertussen dat B.12 blijkbaar de zaak zolang heeft laten rusten, dat een machinist ook naar huis gegaan was, volgens dorpsgeruchten.
Er zal duidelijk veel spanning geweest zijn op B.12 gisteren morgen.
De overwegen zijn uiteindelijk gereset door de eerste DB-cargo goederentrein uit Essen en/of dubbeldekker IC die drie uur in Kalmthout had gestaan.
Machinisten kunnen altijd over hun uren gaan als ze ergens geblokkeerd staan.
Het is niet noodzakelijk omdat blok 12 de zaak heeft "laten rusten" dat er volgens "dorpsgeruchten" een machinist naar huis is gegaan.
Wat moet blok 12 zeggen; " rijd maar door met je vaste remmen bestuurder" ???
Je uitleg over overwegen ,"resetten" raakt ook kant nog wal.
Als er een trein defect staat en de overwegen blijven dicht omdat de aankondigingszones bezet blijven, gaan deze niet ineens magisch goedkomen of gereset worden door er een andere trein over te sturen.
Deze gaan pas open gaan als de oorzaak (de defecte trein) weg is, of zoals reeds gezegd, ter plaatse "bewaakt" wordt.
Er bestaat geen magische reset knop, noch een trein die overwegen kan resetten.
Het feit dat er geen andere treinen passeerden kan volgens dorpsgeruchten meerdere oorzaken hebben.
-
Treinen die overwegen uit groot alarm halen door een procedure, was het maar waar...dentheo schreef: ↑20 aug 2024, 20:43 Klopt, normaal wordt die dan door de volgende trein uit grootalarm gehaald, volgens geëigende procedure, toeteren enz . ?
Maar in ons geval kwam er enkele uren geen trein omdat de staaltrein de lijn blokkeerde, dan kan vrijgave vanuit Berchem?
Maar iemand moet eraan denken ...
Vrijgave? vanuit Berchem kan niet.
Iemand moet waaraan denken?
-
Wat je ook wil bedoelen met een richtingswissel in de lange aankondigingssectie?dentheo schreef: ↑20 aug 2024, 17:19 Deze morgen is er op lijn 12 een DB Cargo gestrand met een "gloeiend" wiel.
Achter hem is een IC-dubbeldekker gestrand in Kalmthout, deze heeft men teruggereden naar Antwerpen.
Nadien lagen twee overwegen in groot alarm voor een paar uur.
Kan zo'n situatie ontstaan zijn door de richtingswissel in de lange aankondigingssectie?
Het antwoord is neen.
Quantalamera, ik weet niet of u de geschiedenis echt gevolgd heeft.
Er was net voor Essen een trein gestrand met gloeiende remmen. OK.
In Kalmthout waren de achterop komende reizigerstreinen tegengehouden. OK
Deze treinen gingen keren en terugrijden naar Antwerpen. OK
Na deze actie bleven enkele overwegen in Kalmthout drie uur in groot alarm, de eerste trein met de rem problemen stond kilometers (sectie of 6) verder.
Dat was de reden van mijn originele vraag.
Wat er die morgen allemaal gebeurd is weet ik niet, maar of het allemaal zo moest geloof ik niet.
PS; een overweg in groot alarm is niet kapot, hij heeft een ongewoon lange bezetting gemerkt. Hij zal dus na een normale cyclus verder werken.
Na deze actie bleven enkele overwegen in Kalmthout drie uur in groot alarm, de eerste trein met de rem problemen stond kilometers (sectie of 6) verder.
Wat er die morgen allemaal gebeurd is weet ik niet, maar of het allemaal zo moest geloof ik niet.
PS; een overweg in groot alarm is niet kapot, hij heeft een ongewoon lange bezetting gemerkt. Hij zal dus na een normale cyclus verder werken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
een overweg kan ook een defect vertonen en dan in alarm komen.
Het is niet altijd van overbezetting.
Dus volgens jou zijn de overwegen in alarm gebleven door de berustende houding van B.12?
Het is niet altijd van overbezetting.
Dus volgens jou zijn de overwegen in alarm gebleven door de berustende houding van B.12?
Groot alarm dekt meerdere zaken:
- slagboom sluit niet tijdig
- slagboom niet gesloten tijdens doorrit
- bewakingsomschakelaar staat niet automatisch
- 2 rode lichten van eenzelfde wegsein zijn gedoofd
- wegverkeer gedurende meer dan 10' verboden
Een slagboom die niet tijdig sluit kan eventueel door een nieuwe cyclus goed komen. Een slagboom kan ook niet tijdig sluiten als die is afgereden (en tig andere technische redenen). Het groot alarm zal dan blijven.
Groot alarm kan dus wel een defect zijn.
Volgens mij stond die defecte goederentrein wel degelijk in Kalmthout, in de aankondigingszone van de bewuste overwegen.dentheo schreef: ↑10 sep 2024, 14:51 Quantalamera, ik weet niet of u de geschiedenis echt gevolgd heeft.
Ik stond met de fiets, op de fietsostrade, naast de kapotte goederentrein bij het inrijsein van Essen 9 km verder.
Nadat de goederentrein stapvoets Essen binnengereden was, fietste ik naar Kalmthout, bleken daar sommige overwegen al drie uur dicht.
Oorzaak was waarschijnlijk één van de kerende reizigerstreinen, ik verdenk de dubbeldekker IC die de overloopwissels in Kalmthout zou gebruiken om terug te rijden....
Rest my case....
Nadat de goederentrein stapvoets Essen binnengereden was, fietste ik naar Kalmthout, bleken daar sommige overwegen al drie uur dicht.
Oorzaak was waarschijnlijk één van de kerende reizigerstreinen, ik verdenk de dubbeldekker IC die de overloopwissels in Kalmthout zou gebruiken om terug te rijden....
Rest my case....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
Ik snap echt heel de discussie niet. Als de overweg dicht was dan gaat daar een technische reden voor zijn en niet van dat iemand te lui was om die overweg terug open te doen of het plezant vond om heel de omgeving te pesten door de overwegen dicht te houden. Heel de spoorwegen hangen aan mekaar met tonnen beveiligingen die je gewoon niet kan uitzetten want dan gaan we hier nogal cowboytoestanden krijgen anders. En ik snap dat het frustrerend kan zijn als dat aan de overweg is die je nodig hebt als je niks van al die systemen kent maar wees blij dat de systemen werken zoals ze moeten.