Overwegen in groot alarm

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door nighttrain »

Eimai schreef: 11 sep 2024, 11:59 Ik snap echt heel de discussie niet. Als de overweg dicht was dan gaat daar een technische reden voor zijn en niet van dat iemand te lui was om die overweg terug open te doen of het plezant vond om heel de omgeving te pesten door de overwegen dicht te houden. Heel de spoorwegen hangen aan mekaar met tonnen beveiligingen die je gewoon niet kan uitzetten want dan gaan we hier nogal cowboytoestanden krijgen anders. En ik snap dat het frustrerend kan zijn als dat aan de overweg is die je nodig hebt als je niks van al die systemen kent maar wees blij dat de systemen werken zoals ze moeten.
U hebt gelijk.
Maar hier in deze uitwisseling van informatie ontbreekt enkel een correcte reconstructie door de specialisten van het gebeuren.
En dit om een simple en legitieme vraag te beantwoorden van een forumgebruiker en aanwezige getuige berefende het gebeuren.
Wij hebben woorden zoals "rusten""en "reseten" zien voorbij komen alsook deskundige uitleg betreffende de werking van overwegen.
Welke treinen,waar enz en waarom 3 uren in "alarm".
quantalamera
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2024, 23:50

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door quantalamera »

De starter van het topic ontbeert de technische kennis omtrent het in alarm komen van overwegen en het al dan niet terug goed komen.
Hij insinueert daarbij dat men het op B.12 ofwel niet had gezien, ofwel geen passende maatregelen nam om de overwegen uit storing te halen.
Zo kom je natuurlijk in onzinnige discussies terecht.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door nighttrain »

quantalamera schreef: 11 sep 2024, 12:36 De starter van het topic ontbeert de technische kennis omtrent het in alarm komen van overwegen en het al dan niet terug goed komen.
Hij insinueert daarbij dat men het op B.12 ofwel niet had gezien, ofwel geen passende maatregelen nam om de overwegen uit storing te halen.
Zo kom je natuurlijk in onzinnige discussies terecht.
Laat het nu net vandaag 16 jaar geleden zijn (11/09/2008,16h15), dat ik van dienst was als operations manager wanneer de grote brand uitbrak in de kanaaltunnel en dat de belangrijkste lessen die we daaruit trokken was de belangrijheid van de communicatie gedurende het incident en na het incident naar de buitenwereld toe.
Ook hier zien we dat; nl 1 persoon stelt een ligitieme vraag en was ook terplaatse,maar moet wachten op een antwoord die elke gissing zal helpen wegvegen.
Dus "De starter van het topic" vraagt iets,vermoed iets maar niemand is in staat een begrijpelijk/verstaanbaar antwoord te geven,liefst van mensen die de "spoorwegkundige" situatie kennen. Ook "insiders" geven een approximatieve uitleg,meestal technisch maar niet operationeel.Dat gaat gissingen voeden..
De "insiders" zouden beter antwoorden met " ik weet het maar mag het niet zeggen ,maar wat u zegt is niet juist en onwaar,case closed" . Dus het belang van de duidelijkheid.
Eimai
Berichten: 850
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door Eimai »

Er zijn misschien vijf mensen die exact weten wat er gebeurd is die dag met elke trein in dat baanvak en hoe alles in mekaar zit, het moet al lukken dat die hier zitten mee te lezen, laat staan dat ze willen erop antwoorden op een forum als dit. De rest kan alleen maar gokken en (gestoeld op ervaring en kennis in het algemeen) redenen verzinnen waarom het misschien zo zou zijn. Maar dat is niet voldoende blijkbaar.

Als het echt zo belangrijk is dat de exacte oorzaak geweten is in dit specifieke geval dan moet je Infrabel aanschrijven, als die dat al willen zeggen natuurlijk.
pietje
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door pietje »

Eimai schreef: 11 sep 2024, 16:33 Als het echt zo belangrijk is dat de exacte oorzaak geweten is in dit specifieke geval dan moet je Infrabel aanschrijven, als die dat al willen zeggen natuurlijk.
En met dat laatste kom je tot de kern van het probleem: Communicatie
Als je als infrabeheerder heelder gemeentes uren aan een stuk een stevig ongemak bezorgt, mag daar ook een deftige uitleg bij.
Gewoon als uitleg geven: "Er was 1 trein met een probleem aan de rem" is dan echt niet voldoende.
Als zo'n beperkt probleem zo'n grote gevolgen heeft, is er toch een organisatorisch probleem.
Tenzij er nog ergens een 2de probleem was dat ervoor zorgde dat de gevolgen van het oorspronkelijke probleem niet konden gemitigeerd worden.
En als overlastveroorzaker is het dan wel netjes om wat opener te communiceren.
Mensen hebben meer begrip als je duidelijk uitlegt waar het probleem zit, dan dat je met een algemene uitleg afkomt en vooral niet wil communiceren, maar ik denk dat zoiets een cultureel probleem is in onze overheidsbedrijven.

En als er dan een ingewijde hier een account komt maken om zijn gal te spuwen tegenover iemand die probeert wat meer te weten te komen dan wat Infrabel zelf wil lossen, is nogal triestig.
quantalamera
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2024, 23:50

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door quantalamera »

Proberen iets meer te weten te komen tot daar aan toe, maar in praktisch elke post insinueren dat er moedwillig of door vergetelheid niets gedaan werd aan het probleem en dan uit de duim gezogen oplossingen zoals resetten en goed laten rijden geven....
pietje
Berichten: 724
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door pietje »

Het probleem is vooral dat omdat er nagenoeg geen informatie komt vanwege Infrabel, de betrokkenen verder gaan op info die ze wel kunnen krijgen. Dat deze info misschien verkeerd is of tendentieus is, kan je verwachten als je als bedrijf zoveel mogelijk verzwijgt.
Wees open in je communicatie en dit soort insinuaties zullen geen kans krijgen, maar als je vindt dat dat allemaal interne keuken is, kan je er ook vanuit gaan dat omwonenden er vanuit gaan dat er dingen gebeuren die men liever stil houdt.

Zoals ik zei: Overheidsbedrijven in België hebben blijkbaar nog heel veel te leren als het op communicatie met het publiek aankomt.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door jan_olieslagers »

Overheidsbedrijven in België hebben blijkbaar nog heel veel te leren als het op communicatie met het publiek aankomt.
Alstublieft! Maar men mag niet hardop zeggen dat het spoorbedrijf in zijn eigen ivoren toren zit want dan is op slag het kot te klein... En ik denk toch wel dat van die oude krokodillen het spoorbedrijf de laatste overlevende is, RTT is grondig op een ander spoor gezet en daarna de Potserijen, en beide diensten zijn er flink op vooruitgegaan, kwa dienstverlening EN kwa communicatie, ze zouden zelfs nog kunnen gewonnen hebben aan efficientie, in't passant, ook...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door Steven »

Welke extra info wil je dan horen naast het feit dat een defect aan een trein aan de oorzaak ligt? Men kan je om de oren slaan met heel wat vakjargon maar daar weet Jan met de pet echt niets meer mee. Laat staan dat die meer begrip zal hebben voor wat er gaande is.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is een doordenker, @Steven, maar het raakt wel een beetje aan de kern van de moeilijkheid, denk ik.

Als de postbode vandaag niet is langsgeweest, dan neem ik graag aan dat het autooke platten tuub had, en dat er door een ongelukkige samenloop van omstandigheden geen vervangautooke beschikbaar was. Als ik al eens een uur zonder telefoon en/of zonder internet zit, dan neem ik grif aan dat ergens een boerke of een loonwerker door de kabel geploegd heeft. Shit happens, en enkel de domsten doen daar lastig over.

Dat zijn allemaal duidelijke en begrijpelijke verhalen, en ik kan er best mee leven als ze binnen een redelijke termijn worden opgelost. Maar "er heeft een trein een probleem gehad met de remmen" is voor de mondige burger van vandaag niet echt een duidelijk en aanvaardbaar verhaal. Welke trein had welk probleem? Technische details zullen inderdaad voor de modale burger onverstaanbaar zijn, en dus irrelevant, daar volg ik u graag. Maar als ze niet worden aangeboden dan roept dat, in de hedendaagse cultuur, onmiddellijk vragen en twijfels op. Laat dan dat hooguit 5% van de lezers zich iets kan voorstellen bij "een warmgelopen rem" - om nu maar iets te noemen - door dat NIET te vernoemen legt men een rookgordijn, en dat stoort sommigen. En wat kan het kwaad om dat te communiceren? Zoals het ook al geen kwaad kan om te melden "een voorafgaande goederentrein met containers richting Duitsland moest stoppen wegens een oververhitte rem". Eigenlijk maakt dat allemaal niet uit, natuurlijk, of er nu op die trein containers met computeronderdelen stonden of lingerie of flessen whisky of propaangas in bulk, maar door het niet te vermelden geeft men een indruk van geheimhouding die sommigen stoort en voor niets of voor niemand nodig is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
quantalamera
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2024, 23:50

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door quantalamera »

Als er op de straat een ongeval gebeurt wordt er ook niet altijd gecommuniceerd welke auto naar waar reed, wie in fout was, welk model de auto was.
Paul
Berichten: 1330
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door Paul »

Steven schreef: 11 sep 2024, 23:04 Welke extra info wil je dan horen naast het feit dat een defect aan een trein aan de oorzaak ligt? Men kan je om de oren slaan met heel wat vakjargon maar daar weet Jan met de pet echt niets meer mee. Laat staan dat die meer begrip zal hebben voor wat er gaande is.
"Een defect aan een trein" is in dit geval niet voldoende als verklaring.
Er stond een goederentrein defect aan de inrit van Essen. Dat daardoor de overwegen in de aankondigingszone in GA gaan en gesloten blijven, begrijp ik.
Maar dat andere overwegen, kilometers daarvandaan in Kalmthout, ook in GA gingen en urenlang gesloten bleven, daarvoor heb ik in deze discussie wel veel gissingen en mogelijkheden, maar nog niet de correcte uitleg gehoord.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
byter
Berichten: 165
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door byter »

Eigenlijk staat de reden voor de overwegen in Kalmthout al in de openingspost.

De IC-trein is gestopt in Kalmthout en daardoor kwamen die overwegen in groot alarm door langdurige bezetting. Dit materieel is leeg vertrokken richting Antwerpen en daarna kwamen de overwegen goed (logisch want aankondigingszone niet meer bezet). Op basis van de EBP beelden..

De reden blijft de defecte trein waardoor de IC trein geblokkeerd staat en opgehouden wordt in Kalmthout.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door nighttrain »

Steven schreef: 11 sep 2024, 23:04 Welke extra info wil je dan horen naast het feit dat een defect aan een trein aan de oorzaak ligt? Men kan je om de oren slaan met heel wat vakjargon maar daar weet Jan met de pet echt niets meer mee. Laat staan dat die meer begrip zal hebben voor wat er gaande is.
Laat dat nu net 1 van de bestaansredenen van dit forum en een extra waarde kan geven.
Ofwel ben jet tevreden met lullen over kleurtjes van treintjes en of de loc in deze of gene richting staat of je wil iets verder gaan met mensen die het hun interesseert of niet.
Aan U of anderen om duiding te geven bij "vakjargon" voor de "leken".
Het zijn niet allemaal schapen die de grote rorganger willen volgen.
Dus alle delicate vragen verwijst je naar de prullenmand.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overwegen in groot alarm

Bericht door groentje »

Hier zitten inderdaad alleen maar mensen met een meer dan normale belangstelling voor het spoor, zeker hier zou ze dus toch wat duidelijker uitleg mogen gegeven worden. Alleen is die theoretische uitleg hier nu toch al een paar keer gepasseerd, me dunkt?
Plaats reactie