Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 22 sep 2024, 15:24 Is er eigenlijk iemand die het artikel gelezen heeft? Wat wordt er dan precies geschreven?

Ik zit wat met een voorgevoel dat dit gewoon een baggerartikel is met 'sappige' titel dat verstopt werd achter een paywall (om nieuwsgierigen te doen betalen)
Hier kun je het lezen:
https://archive.ph/u814f
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 22 sep 2024, 15:24 Ik zit wat met een voorgevoel dat dit gewoon een baggerartikel is met 'sappige' titel dat verstopt werd achter een paywall (om nieuwsgierigen te doen betalen) en trouwens niet opgepikt wordt in andere mainstream media.
Ik zag het wel al opduiken, en ik kon dit gratis lezen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240921_96615198

https://pitane.blue/2024/09/22/onder-vu ... dingsplan/
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 22 sep 2024, 15:31 Ik zag het wel al opduiken, en ik kon dit gratis lezen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240921_96615198
https://archive.ph/nitMS
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

Als hij niet had ingegrepen, dan was Gilkinet z'n wedde niet waard. Ofwel dient een contract nageleefd te worden, of degene die in gebreke blijft wordt daar op afgerekend. En de NMBS blijft in gebreke. Dat de omstandigheden niet evident zijn om personeel aan te werven wil ik wel geloven, maar zelfs dat is de verantwoordelijkheid van de NMBS zelf.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 425
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Misschien heeft de NMBS zich laten vangen aan het contract. Lijkt mij een beetje een wurgcontract met de Staat, hadden ze gehoopt het aan te kunnen, maar dan toch niet?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 22 sep 2024, 14:01
Steven schreef: 22 sep 2024, 13:55 Iedereen mag staan roepen wat ze willen. Als er geen personeel is voor trein x zal die niet rijden. Daarvoor hoef je echt geen groots diploma te hebben. Als de grote heren en dames van politiek en FOD er kunnen voor zorgen dat er plots 300man extra is kan er al iets meer. Maar die zijn er nu niet.
Er zouden slechts 50 mensen te weinig zijn. Dus een aantal van de extra verbindingen zouden mogelijk moeten zijn. Plus een plan met wanneer welke verbindingen wel te verwachten zijn.
Verder blijft er nog het punt van het schrappen van een verbinding die de NMBS verplicht is te rijden.
Slechts 50?? Dat is misschien voldoende om de nieuwe treinen te laten rijden, niet om alle achterstand weg te werken. De meeste machinisten staan gewoon teveel dagen achter. De komende jaren gaan ook weer heel wat mensen op pensioen (er is vooral een instroom van oudere mensen die bijgevolg ook weer snel op pensioen gaan). 50 is dus een druppel op een hete plaat. De NMBS vist in een vijver die overbevist is.
Alleen al voor Brussel heb je enkele tientallen mensen nodig om het kader aan te vullen. Dan ken ik nog niet eens de juiste tekorten in de andere districten. Ze vergeten wellicht dat ook heel wat mensen 4/5 werken (ouderschapsverlof, eindeloopbaan, …) per 5 mensen die zoiets doen heb je dus weer 1 VTE tekort.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

trainfan03 schreef: 22 sep 2024, 20:40 Misschien heeft de NMBS zich laten vangen aan het contract. Lijkt mij een beetje een wurgcontract met de Staat, hadden ze gehoopt het aan te kunnen, maar dan toch niet?
Zoals ik schrijf in het andere bericht, vissen in een vijver waar bijna alle bedrijven op vissen is weinig kansen op goede vangst.
Onregelmatige uren, weekends, … het zijn geen aantrekkelijke factoren voor heel wat mensen. Als je dan voor een gelijkaardig startersloon ergens kan werken met meer stabiele werkuren …

Dus ja dat plan 2025 uitvoeren is niet evident. Als je dan nog eens weet dat er vanaf december standaard geen overuren mogen ingepland worden in basisroosters voor rijdend personeel. (Wat tot op heden wel gebeurde).
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

Vandaag werd het plan voor een overstapvrije ICE Berlijn - Parijs bevestigd:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... t-13084996#
https://www.sncf-voyageurs.com/medias-p ... e-jour.pdf (met dienstregeling)
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

Helaas niet via Brussel, maar dat zou de verbinding natuurlijk wel een pak ingewikkelder maken. Ik hoop wel dat DB ooit een rechtstreekse trein tussen Brussel en Berlijn inlegt, ik ben ervan overtuigd dat er vraag naar is.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

Via Brussel zou het tussen Parijs en Brussel de concurrentie aangaan met Eurostar en ik weet niet of SNCF dat wilt.
delta
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door delta »

Zou de route dan via Heidelberg gaan, aangezien er niet gehalteerd wordt op station Mannheim?
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

ovspotter_be schreef: 24 sep 2024, 20:37 Via Brussel zou het tussen Parijs en Brussel de concurrentie aangaan met Eurostar en ik weet niet of SNCF dat wilt.
Eurostar zou het natuurlijk ook zelf kunnen doen ..
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

delta schreef: 24 sep 2024, 20:39 Zou de route dan via Heidelberg gaan, aangezien er niet gehalteerd wordt op station Mannheim?
De stops in Duitsland zijn Karlsruhe Hbf en Frankfurt-Süd. DB wil ws. daartussen geen stops om maximale flexibiliteit in de routering te hebben.
BVG1988
Berichten: 721
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door BVG1988 »

Er is toch al een rechtstreekse verbinding tussen Brussel en Berlin? Alleen is het misschien wel handig dat je een overnachtingsoutfit meeneemt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

BVG1988 schreef: 24 sep 2024, 22:43 Er is toch al een rechtstreekse verbinding tussen Brussel en Berlin? Alleen is het misschien wel handig dat je een overnachtingsoutfit meeneemt.
klopt, ik had duidelijker kunnen zijn, maar ik had het over een gewone dagtrein. Ik schat dat het met wat goede planning onder de 6 uur reistijd moet kunnen...
Plaats reactie