Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

trainlovertje
Contacteer:

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door trainlovertje »

K V B schreef: 22 okt 2024, 08:33 Waarom laat men de Eurocity Direct zo lang stilstaan in Antwerpen? Men zou die toch rustig al om x:29 kunnen doen vertrekken, en voor de Eurostar uit laten rijden. Op Antwerpen - Brussel rijden beide treinen toch even snel.
Gokje: geen eerder rijpad beschikbaar this Brusselse NZV, waarbij het geen zin heeft eerder te vertrekken in Antwerpen.
Elgar

Bericht door Elgar »

Het is ook zeer opmerkelijk en jammer dat het vertrek van de 3 verschillende treinen in Brussel-Zuid naar Nederland (EC, ECD en ES) in een tijdspanne van 9 minuten gebeurt.
FBMZ: EC om x:44, ECD om x:49 en ES om x:53.

In Antwerpen-Centraal gebeuren de vertrekken in een tijdspanne van 8 minuten, maar in de omgekeerde volgorde!
FN: ES om x:30, ECD om x:35 en EC om x:38.

Door deze slechte spreiding wordt er niet voldaan aan de vraag naar een hogere frequentie op de verbinding B -> NL.
De planner van bijvoorbeeld DB geeft trouwens voor een traject van Brussel naar Rotterdam ook alleen maar de Eurostar (ES) weer, aangezien deze later vertrekt en vroeger aankomt. Uitzondering zijn de uren dat de Eurostar niet rijdt, dan wordt de ECD wel weergegeven en ook de EC, maar deze laatste met een overstap.
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef: 22 okt 2024, 08:33 Volgens de dienstregeling die je nu kan raadplegen haalt the Eurostar the Eurocity Direct in op Antwerpen Centraal:

Eurocity Direct: aankomst x:26, vertrek x:37
Eurostar: aankomst x:30, vertrek x:33.

Waarom laat men de Eurocity Direct zo lang stilstaan in Antwerpen? Men zou die toch rustig al om x:29 kunnen doen vertrekken, en voor de Eurostar uit laten rijden. Op Antwerpen - Brussel rijden beide treinen toch even snel.
Dat is in beide rijrichtingen het geval. De -2 zal dus 1x per uur volledig internationaal zijn aldaar. Dit is enkel het geval van maandag tot en met vrijdag. IN het weekend heeft de ICNG een rijpad dat 10 min sneller is, hierdoor vertrekt hij later in Brussel Zuid en er dus ook iets vroeger aankomen dan tijdens de week. Heeft dus alles te maken met beschikbaarheid van rijpaden, meer uitleg kan ik er niet voor vinden.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

K V B schreef: 22 okt 2024, 08:33 Volgens de dienstregeling die je nu kan raadplegen haalt the Eurostar the Eurocity Direct in op Antwerpen Centraal:

Waarom laat men de Eurocity Direct zo lang stilstaan in Antwerpen? Men zou die toch rustig al om x:29 kunnen doen vertrekken, en voor de Eurostar uit laten rijden. Op Antwerpen - Brussel rijden beide treinen toch even snel.
Dat vindt de IC 20xx richting Charleroi, die voor de internationale treinen uitrijdt met vertrekuur x:25 en aanvullend nog in Berchem (en Mechelen) moet stoppen, niet zo tof :mrgreen:
rvdborgt

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 22 okt 2024, 08:42 Volgens de Europese regels moet men je een alternatief binnen het uur aanbieden. Dus als je bij voorbeeld de EC Rotterdam - Antwerpen geboekt hebt met vertrek 7:09 en die wordt afgschaft, of je mist hem door een vertraging, dan denk ik niet dat je er recht op hebt om de EcD van 7:41 te nemen, als de EC van 8:09 wel rijdt.
Waarom niet? Het is de volgende trein van dezelfde vervoerders. Hij is een beetje sneller maar dat alleen is niet bepalend.
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: 23 okt 2024, 01:03
K V B schreef: 22 okt 2024, 08:42 Volgens de Europese regels moet men je een alternatief binnen het uur aanbieden. Dus als je bij voorbeeld de EC Rotterdam - Antwerpen geboekt hebt met vertrek 7:09 en die wordt afgschaft, of je mist hem door een vertraging, dan denk ik niet dat je er recht op hebt om de EcD van 7:41 te nemen, als de EC van 8:09 wel rijdt.
Waarom niet? Het is de volgende trein van dezelfde vervoerders. Hij is een beetje sneller maar dat alleen is niet bepalend.
Als je in Duitsland een IC mist door een vertraging mag je daar ook niet zomaar de eerstvolgende trein nemen als dat een ICE is bijvoorbeeld. Men had voor de EcD waarschijnlijk beter, zoals in Duitsland, de ECE categorie gebruikt.
K V B

Bericht door K V B »

DDietzen schreef: 22 okt 2024, 19:43

Dat vindt de IC 20xx richting Charleroi, die voor de internationale treinen uitrijdt met vertrekuur x:25 en aanvullend nog in Berchem (en Mechelen) moet stoppen, niet zo tof :mrgreen:
Dan steekt de EcD hem toch gewoon voorbij in Berchem? (Of Mechelen?).
trainlovertje
Contacteer:

K V B schreef: 23 okt 2024, 05:59
Als je in Duitsland een IC mist door een vertraging mag je daar ook niet zomaar de eerstvolgende trein nemen als dat een ICE is bijvoorbeeld. Men had voor de EcD waarschijnlijk beter, zoals in Duitsland, de ECE categorie gebruikt.
Dat mag tegenwoordig blijkbaar wel in Duitsland. Regel is dat wanneer het ernaar uitziet dan je met minstens 20 minuten vertraging zult aankomen met de geboekte trein, je om het even welke andere trein (van dezelfde vervoerder) mag nemen om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken.
trainlovertje
Contacteer:

K V B schreef: 23 okt 2024, 06:01

Zo simpel is het echt niet, hoor. Wanneer de ECD de IC zou inhalen garandeert dat dus niet dat deze verderop richting Brussel wel een gunstig rijpad bekomt. Daarbovenop vertraag je de IC die wederom zijn gunstig rijpad verliest, wat zeker ook problemen kan geven verder richting Charleroi.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

trainlovertje schreef: 23 okt 2024, 07:13
K V B schreef: 23 okt 2024, 05:59
Dat mag tegenwoordig blijkbaar wel in Duitsland. Regel is dat wanneer het ernaar uitziet dan je met minstens 20 minuten vertraging zult aankomen met de geboekte trein, je om het even welke andere trein (van dezelfde vervoerder) mag nemen om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken.
Je mag ook gebruikmaken van treinen van een andere vervoerder, als het maar een concessievervoerder (NationalExpress, Eurobahn, Transdev, Vias, Arverio, etc.) is en geen Open Access-vervoerder als Flixtrain.
K V B

Bericht door K V B »

trainlovertje schreef: 23 okt 2024, 07:17
K V B schreef: 23 okt 2024, 06:01

Zo simpel is het echt niet, hoor. Wanneer de ECD de IC zou inhalen garandeert dat dus niet dat deze verderop richting Brussel wel een gunstig rijpad bekomt. Daarbovenop vertraag je de IC die wederom zijn gunstig rijpad verliest, wat zeker ook problemen kan geven verder richting Charleroi.
Tijd voor een telefoontje naar SMA :-)
K V B

Bericht door K V B »

Dat de EcD en de Eurostar zo dicht bij elkaar liggen zorgt er voor dat je hem blijkbaar niet eens kan boeken. Is het de bedoeling dat nieman er mee reist?

Bijvoorbeeld: Aalter - Rotterdam: Ik krijg enkel Eurostar en EC als mogelijk oplossingen. De EcD die 5 minuten na de Eurostar uit Antwerpen vertrekt wordt je niet aangeboden. Hoe krijg ik die te zien zodat ik er een kaartje voor kan kopen?
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef: 23 okt 2024, 15:53 Dat de EcD en de Eurostar zo dicht bij elkaar liggen zorgt er voor dat je hem blijkbaar niet eens kan boeken. Is het de bedoeling dat nieman er mee reist?

Bijvoorbeeld: Aalter - Rotterdam: Ik krijg enkel Eurostar en EC als mogelijk oplossingen. De EcD die 5 minuten na de Eurostar uit Antwerpen vertrekt wordt je niet aangeboden. Hoe krijg ik die te zien zodat ik er een kaartje voor kan kopen?
Welke datum heb je aangeduid?

Aanvulling.
Ik heb een paar pogingen gedaan, zowel bij NS als NMBS, bij NS is het simpel, hij wil Aalter nog niet aanvaarden vanaf 16/12 vanuit Brussel Noord kreeg ik hem wel te zien. (Bewust geen station gekozen waar hij stopt als eerste vertrek).
Bij B-Europe begint hij suggesties via Brussel te geven en kom je bij Eurostar uit omdat dat tijdens de week de snelste oplossing is. Geef je hetzelfde traject op een zaterdag of zondag in dan kom je de ECD tegen.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef: 23 okt 2024, 16:54
K V B schreef: 23 okt 2024, 15:53 Dat de EcD en de Eurostar zo dicht bij elkaar liggen zorgt er voor dat je hem blijkbaar niet eens kan boeken. Is het de bedoeling dat nieman er mee reist?

Welke datum heb je aangeduid?

Aanvulling.
Ik heb een paar pogingen gedaan, zowel bij NS als NMBS, bij NS is het simpel, hij wil Aalter nog niet aanvaarden vanaf 16/12 vanuit Brussel Noord kreeg ik hem wel te zien. (Bewust geen station gekozen waar hij stopt als eerste vertrek).
Bij B-Europe begint hij suggesties via Brussel te geven en kom je bij Eurostar uit omdat dat tijdens de week de snelste oplossing is. Geef je hetzelfde traject op een zaterdag of zondag in dan kom je de ECD tegen.
De treinplanner toen je inderdaad de snelste verbinding. Maar de EcD is goedkoper, en niet zo veel langzamer, dus die wil ik ook te zien krijgen.
Als die verborgen blijft, dan gaan daar niet veel mensen gebruik van maken...
Als ik "geen hogesnelheidstreinen" aanvink dan krijg ik de EcD nog steeds niet te zien.

Het is triest dat ondanks al die investeringen reizen naar Nederland anno 2024 niet sneller is.
Shrek

Bericht door Shrek »

Elgar schreef: 22 okt 2024, 17:52 Het is ook zeer opmerkelijk en jammer dat het vertrek van de 3 verschillende treinen in Brussel-Zuid naar Nederland (EC, ECD en ES) in een tijdspanne van 9 minuten gebeurt.
FBMZ: EC om x:44, ECD om x:49 en ES om x:53.

In Antwerpen-Centraal gebeuren de vertrekken in een tijdspanne van 8 minuten, maar in de omgekeerde volgorde!
FN: ES om x:30, ECD om x:35 en EC om x:38.
Dat is een heel logisch gevolg van een tunnel en spoorlijnen die eivol zitten. Dan heb je het meeste rijpaden als je gelijkaardige treinen achter elkaar zet.
Hoe de reisplanners en -apps met deze realiteit omgaan is dan weer een andere vraag, dat moet volgens mij wel beter kunnen.
Plaats reactie