Als er geen stammen verhuisd worden van Luik naar FBMZ dan verandert er daar juist niets. Het is niet dat ze zomaar eentje uit Luik kunnen laten overkomen naar Brussel om even een retour Parijs te doen.desirootje schreef: ↑30 okt 2024, 17:21Ik denk dat de vraag is of er genoeg I11'en over blijven voor die reeks? Persoonlijk verwacht ik daar een pak meer afschaffingen dan nu het geval is. Als men nu al af en toe een klassiekje moet inzetten, wat gaat dat zijn als de meerderheid van de I11'en in Parijs en Rotterdam zitten?
Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Ter info: de M4 7008 Poperinge-Brussel (en dus wss ook de vergelijkbare heen en terugritten) zou vervangen worden door een M5-reeks van 7 of 9 wagons. (waarschijnlijk 7, omwille van beperkte perronlengte in ZW-Vlaanderen).desirootje schreef: ↑25 sep 2024, 17:02De M5 en M4 stuurrijtuigen gaan er niet uit, ze mogen gwn niet gebruikt worden als stuurrijtuig. Deze treinen zouden dan voornamelijk P-treinen doen waarbij de lok wordt omgezet (M5+M5Bdx+HLE18 bvb) of trek duw met 2 locs. M4 zou er volledig uit moeten maar ik zie ze mss nog een aantal jaar een paar extra houden om ze op die manier in te zetten.Matjas schreef: ↑25 sep 2024, 16:25 Ik houd m’n hart vast voor eind 2025 wanneer alle materieel verplicht uitgerust dient te zijn met ETCS. De weinige klassieke stellen die nog steeds rondrijden gaan er dan definitief uit, samen met het M4 stuurrijtuig, M5 stuurrijtuig (en wat dat betreft de hele reeks M5 gezien de voeding van het stuurrijtuig komt), T21 en T27. Ik zie ze genoodzaakt zijn de resterende T27 in te sluiten tussen 2 stuurrijtuigen uitgerust met ETCS, wat opnieuw een enorme inzet van materieel betekend om 1 trein te laten rijden…
9 wagons vs 7 wagons zou natuurlijk op de verbinding Gent-Brussel wel een verschil maken, maar ik versta dat de treinbegeleiders het niet zien zitten om een volledige trein van 9 wagons alleen uit te voeren.
Blijkbaar wat verschuivingen van materieel in de panne? Vooral dmt’s RI Antwerpen? en breaks zouden Brugge - Kortrijk doen ipv desiro?
Ik mag hopen van niet, want dat zou betekenen dat er geen enkele lagevloertrein meer tussen Brugge en Kortrijk zou rijden, aangezien de relatie Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven ook al met breaks uitgevoerd wordt. Maar er is een [?] achter de zin toegevoegd, er is dus twijfel?Gotloc17 schreef: ↑01 nov 2024, 13:36en breaks zouden Brugge - Kortrijk doen ipv desiro?
Is er al geweten met welke samenstelling P7001 en P7002 zullen rijden?
Blijven dit de huidige M4/I6 en M4 stam?
Blijven dit de huidige M4/I6 en M4 stam?
Wij kregen in Schaarbeek te horen dat M5 geen optie is naar Poperinge omdat de bundelsporen daar fysiek niet tot in staat zijn. Momenteel zijn daar ook geen rijtuigen genoeg voor om twee stammen op te zetten. Er komt in december maar 1 stam M5 van ons vrij. Voorlopig komen er geen rijtuigen van Vorst over naar ons. We zullen nog even moeten afwachten om te zien wat de oplossing is vrees ik. Ik hoop voor Poperinge dat ze geen M5 krijgen. 8008/8009 zijn de meest betrouwbare treinen in Schaarbeek. Dat zou met M5 weleens kunnen veranderen. Ondanks de prachtprestaties van het Poperings personeel.JPV schreef: ↑31 okt 2024, 06:43Ter info: de M4 7008 Poperinge-Brussel (en dus wss ook de vergelijkbare heen en terugritten) zou vervangen worden door een M5-reeks van 7 of 9 wagons. (waarschijnlijk 7, omwille van beperkte perronlengte in ZW-Vlaanderen).desirootje schreef: ↑25 sep 2024, 17:02De M5 en M4 stuurrijtuigen gaan er niet uit, ze mogen gwn niet gebruikt worden als stuurrijtuig. Deze treinen zouden dan voornamelijk P-treinen doen waarbij de lok wordt omgezet (M5+M5Bdx+HLE18 bvb) of trek duw met 2 locs. M4 zou er volledig uit moeten maar ik zie ze mss nog een aantal jaar een paar extra houden om ze op die manier in te zetten.Matjas schreef: ↑25 sep 2024, 16:25 Ik houd m’n hart vast voor eind 2025 wanneer alle materieel verplicht uitgerust dient te zijn met ETCS. De weinige klassieke stellen die nog steeds rondrijden gaan er dan definitief uit, samen met het M4 stuurrijtuig, M5 stuurrijtuig (en wat dat betreft de hele reeks M5 gezien de voeding van het stuurrijtuig komt), T21 en T27. Ik zie ze genoodzaakt zijn de resterende T27 in te sluiten tussen 2 stuurrijtuigen uitgerust met ETCS, wat opnieuw een enorme inzet van materieel betekend om 1 trein te laten rijden…
9 wagons vs 7 wagons zou natuurlijk op de verbinding Gent-Brussel wel een verschil maken, maar ik versta dat de treinbegeleiders het niet zien zitten om een volledige trein van 9 wagons alleen uit te voeren.
En de 7006/7007/8006/8007?Natje049 schreef: ↑06 nov 2024, 02:03Wij kregen in Schaarbeek te horen dat M5 geen optie is naar Poperinge omdat de bundelsporen daar fysiek niet tot in staat zijn. Momenteel zijn daar ook geen rijtuigen genoeg voor om twee stammen op te zetten. Er komt in december maar 1 stam M5 van ons vrij. Voorlopig komen er geen rijtuigen van Vorst over naar ons. We zullen nog even moeten afwachten om te zien wat de oplossing is vrees ik. Ik hoop voor Poperinge dat ze geen M5 krijgen. 8008/8009 zijn de meest betrouwbare treinen in Schaarbeek. Dat zou met M5 weleens kunnen veranderen. Ondanks de prachtprestaties van het Poperings personeel.JPV schreef: ↑31 okt 2024, 06:43Ter info: de M4 7008 Poperinge-Brussel (en dus wss ook de vergelijkbare heen en terugritten) zou vervangen worden door een M5-reeks van 7 of 9 wagons. (waarschijnlijk 7, omwille van beperkte perronlengte in ZW-Vlaanderen).desirootje schreef: ↑25 sep 2024, 17:02
De M5 en M4 stuurrijtuigen gaan er niet uit, ze mogen gwn niet gebruikt worden als stuurrijtuig. Deze treinen zouden dan voornamelijk P-treinen doen waarbij de lok wordt omgezet (M5+M5Bdx+HLE18 bvb) of trek duw met 2 locs. M4 zou er volledig uit moeten maar ik zie ze mss nog een aantal jaar een paar extra houden om ze op die manier in te zetten.
7001: 2xMR80
7002: T18 maar geen idee welke rijtuigen. Vermoedelijk M4
TimJ36 schreef: ↑01 nov 2024, 22:46Ik mag hopen van niet, want dat zou betekenen dat er geen enkele lagevloertrein meer tussen Brugge en Kortrijk zou rijden, aangezien de relatie Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven ook al met breaks uitgevoerd wordt. Maar er is een [?] achter de zin toegevoegd, er is dus twijfel?Gotloc17 schreef: ↑01 nov 2024, 13:36en breaks zouden Brugge - Kortrijk doen ipv desiro?
Inderdaad met een vraagteken, misschien er hier bevestig kon komen na dit al heel veel te hebben vernomen door mensen die op de lijn werken. Volgens horen zou dit met breaks rijden en niet meer met desiros
Als het gonst van de geruchten, wil dat iets zeggen natuurlijk. Uit oogpunt van toegankelijkheid is het natuurlijk onaanvaardbaar dat vlot toegankelijk treinmateriaal wordt vervangen door ouder niet-geschikt materieel. Er zijn mensen die speciaal de Desiro nemen omdat ze zelfstandig de trein kunnen nemen, maar trappen niet kunnen doen. Als je ander verouderd treinmateriaal inzet, zijn zij een stuk van hun mobiliteit kwijt, en dat is nu net niet de bedoeling neem ik aan. Als dit gerucht blijkt te kloppen, schiet er in de provincie straks nog slechts één (!) verbinding over met lagevloerstreinen: de verbinding Beernem - Brugge - Zeebrugge.Gotloc17 schreef: ↑08 nov 2024, 15:40TimJ36 schreef: ↑01 nov 2024, 22:46Ik mag hopen van niet, want dat zou betekenen dat er geen enkele lagevloerstrein meer tussen Brugge en Kortrijk zou rijden, aangezien de relatie Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven ook al met breaks uitgevoerd wordt. Maar er is een [?] achter de zin toegevoegd, er is dus twijfel?Gotloc17 schreef: ↑01 nov 2024, 13:36en breaks zouden Brugge - Kortrijk doen ipv desiro?
Inderdaad met een vraagteken, misschien er hier bevestig kon komen na dit al heel veel te hebben vernomen door mensen die op de lijn werken. Volgens horen zou dit met breaks rijden en niet meer met desiros
-
We moeten roeien met de riemen die we hebben, ik neem aan dat die Desiro's klassiekjes gaan vervangen in het zuiden van het land waar die beter passen dan op Kortrijk-Brugge. Wallonië verdient meer dan de oudste overschotjes van de spoorwegen, ik snap niet hoe de Limburgers kunnen klagen dat ze altijd overgeslaan worden.TimJ36 schreef: ↑10 nov 2024, 00:46 Als het gonst van de geruchten, wil dat iets zeggen natuurlijk. Uit oogpunt van toegankelijkheid is het natuurlijk onaanvaardbaar dat vlot toegankelijk treinmateriaal wordt vervangen door ouder niet-geschikt materieel. Er zijn mensen die speciaal de Desiro nemen omdat ze zelfstandig de trein kunnen nemen, maar trappen niet kunnen doen. Als je ander verouderd treinmateriaal inzet, zijn zij een stuk van hun mobiliteit kwijt, en dat is nu net niet de bedoeling neem ik aan. Als dit gerucht blijkt te kloppen, schiet er in de provincie straks nog slechts één (!) verbinding over met lagevloerstreinen: de verbinding Beernem - Brugge - Zeebrugge.
-
Een deel van Wallonië (ten oosten van Dinant en Libramont bijvoorbeeld) heeft ook een bovenleidingsspanning van 25kV en daar kan niet elk type materieel tegen.
-
- Contacteer:
Pas op met die uitspraken; daar trek je een ganse discussie open... Als Oost-Vlaming kan je je waarschijnlijk gewoonweg niet voorstellen hoe het is om in Limburg het OV te gebruiken. Ik heb aan de UHasselt gestudeerd (op kot gezeten) en er nadien nog een jaar gewoond, dus ik weet hoe slecht de kwaliteit van het openbaar vervoer er is, mede door alle ellende en files op de wegen. Neem er eens de netwerkkaart van Infrabel bij en kijk naar de dichtheid van het netwerk. Volgens mij is Oost-Vlaanderen de best bedeelde provincie met het meeste kilometer spoorlijn per km² en Limburg de slechtste (van Vlaanderen). De officiële cijfers heb ik niet, 't is puur op het zicht dat ik die inschatting maak. Veel verder wil ik er hier ook niet over uitwijden, dit is al off topic genoeg.desirootje schreef: ↑10 nov 2024, 15:49 ik snap niet hoe de Limburgers kunnen klagen dat ze altijd overgeslaan worden.
Ondanks de motie vanuit de provincie wordt er nog steeds niet geluisterd naar de wensen en verzuchtingen van de West-Vlamingen, ziehier een citaat:
"Ondanks de opgezette dialoog met NMBS en de inspanningen tot samenwerking de afgelopen jaren, blijft het nieuwe vervoersplan een desolate woestijn van verbeteringen voor de treinreizigers in West-Vlaanderen. Het vervoersplan laat helaas nog steeds dezelfde ongemakken voortduren, zoals de trage vordering van lopende investeringsprojecten, en het blijven inzetten van verouderd of onaangepast treinmaterieel."
Bron: Storm van Protest: West-Vlaanderen eist revolutionaire transformatie van NMBS vervoersplan! (Westnieuws, 30 mei 2023)
"Ondanks de opgezette dialoog met NMBS en de inspanningen tot samenwerking de afgelopen jaren, blijft het nieuwe vervoersplan een desolate woestijn van verbeteringen voor de treinreizigers in West-Vlaanderen. Het vervoersplan laat helaas nog steeds dezelfde ongemakken voortduren, zoals de trage vordering van lopende investeringsprojecten, en het blijven inzetten van verouderd of onaangepast treinmaterieel."
Bron: Storm van Protest: West-Vlaanderen eist revolutionaire transformatie van NMBS vervoersplan! (Westnieuws, 30 mei 2023)
-
Dat wil ik niet ter discussie stellen, maar het lijkt me ook niet erg relevant.Volgens mij is Oost-Vlaanderen de best bedeelde provincie met het meeste kilometer spoorlijn per km² en Limburg de slechtste (van Vlaanderen).
Relevanter lijkt me: "hoeveel reizigers zijn er voor deze regio, en hoeveel treinen rijden er om ze te bedienen?" Dat kan men dan nog verfijnen, bv, werkdag vs. weekeinde of zelfs versus zaterdag versus zondag. En misschien nog belangrijker maar veel moeilijker om in te schatten: "en hoe ziet er dat morgen uit, en volgend jaar, en over tien jaar?"
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.