Bij mijn weten zijn die P-treinen niet in conflict en gaat het om een zuiver operationele beslissing (budget, personeel...), nog de nasleep van corona.Shrek schreef: ↑20 nov 2024, 17:44Zo moeilijk is dat niet te verklaren hoor, het gaat altijd om rijpaden in de NZV. Alle nieuwe klokvaste treinen van de laatste jaren (Knokke, Kortrijk, Eurostar Amsterdam,...) gingen steeds ten koste van P-treinen.Steve schreef: ↑20 nov 2024, 17:27 En de NMBS heeft zoals eerder gezegd natuurlijk ook flink wat boter op het hoofd doordat ze al jaren stilzwijgend alle P-treinen op L60 schrapt (7092/7094/8092/8094) om moeilijk verklaarbare redenen, die P-treinen hadden veel meer succes dan sommige andere die in de tussentijd wel teruggekomen zijn.
Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
EC9512 zit bijvoorbeeld krak in het rijpad van de vroegere 7094. Voor de andere 3 heb ik het niet opgezocht maar het zal wel net hetzelfde zijn.Steve schreef: ↑20 nov 2024, 18:56Bij mijn weten zijn die P-treinen niet in conflict en gaat het om een zuiver operationele beslissing (budget, personeel...), nog de nasleep van corona.Shrek schreef: ↑20 nov 2024, 17:44Zo moeilijk is dat niet te verklaren hoor, het gaat altijd om rijpaden in de NZV. Alle nieuwe klokvaste treinen van de laatste jaren (Knokke, Kortrijk, Eurostar Amsterdam,...) gingen steeds ten koste van P-treinen.Steve schreef: ↑20 nov 2024, 17:27 En de NMBS heeft zoals eerder gezegd natuurlijk ook flink wat boter op het hoofd doordat ze al jaren stilzwijgend alle P-treinen op L60 schrapt (7092/7094/8092/8094) om moeilijk verklaarbare redenen, die P-treinen hadden veel meer succes dan sommige andere die in de tussentijd wel teruggekomen zijn.
Er is naar Antwerpen een beperkte tijdswinst, maar wel een veel lastigere overstap in Gent ipv in Brugge. Mensen zullen daar van spoor 11 naar spoor 1 moeten. Niet de ideale toegankelijke overstap. Deze was in Brugge toch beter.Steve schreef: ↑20 nov 2024, 16:18 En zelfs naar Antwerpen wordt de totale rittijd een stukje korter door een gunstigere rittijd en overstap (was ToMiKoN niet diegene die altijd hamerde op die verbinding met Antwerpen?), ook naar Kortrijk zelf valt het kennelijk nog mee met weliswaar overstap in Gent en niet Brugge. Tijdens de spits (waar de meerderheid van de reizigers en zeker scholieren en studenten reizen) blijft de rittijd naar stations tussen Brugge en Kortrijk ook dezelfde dankzij de P-treinen. Het is jammer voor wie dan net buiten de spits tussen Blankenberge en die stations reist, maar voor het grootste deel van de reizigers zal er ofwel niets speciaals veranderen ofwel zelfs een verbetering zijn. Een klassiek geval dat je niet voor iedereen goed kunt doen vrees ik.
In mijn jongere jaren ging men van Blankenberge naar Kortrijk studeren, wat nu de game opleiding is. Men ging 's morgens door met de trein. Dit kon in iets meer dan een uur, met overstap. Nu is dat ver van mogelijk.
Er zijn nu inderdaad wel betere overstappen naar Oostkamp, Beernem en Maria Aalter, maar dat zijn nu ook niet de grootsteden. Zeker niet de woonkernen die bij de stations liggen. Torhout, Roeselare bijvoorbeeld wel. Waarom trekt men de IC32 gewoon niet door. Zonder veel meer personeel en materieel zou men veel snellere overstappen hebben in Brugge.
-
Dit wordt al jaren gevraagd op dit forum, er rijden een enorme hoeveelheid goederentreinen naar Zeebrugge haven, er is fysiek geen capaciteit op Brugge-Y Blauwe Toren voor een 4e trein (naast L Zeebrugge-Mechelen, IC Knokke-luchthaven/Luik en IC Blankenberge-Genk/Hasselt). Daar moet een derde spoor gelegd worden maar door beperkte middelen heeft Infrabel dit moeten blijven uitstellen. L50A, het GEN en mogelijks het derde spoor tussen Gent en Lokeren en projecten in de haven van Antwerpen hebben voorrang.ToMiKoN schreef: ↑20 nov 2024, 20:38 Er is naar Antwerpen een beperkte tijdswinst, maar wel een veel lastigere overstap in Gent ipv in Brugge. Mensen zullen daar van spoor 11 naar spoor 1 moeten. Niet de ideale toegankelijke overstap. Deze was in Brugge toch beter.
In mijn jongere jaren ging men van Blankenberge naar Kortrijk studeren, wat nu de game opleiding is. Men ging 's morgens door met de trein. Dit kon in iets meer dan een uur, met overstap. Nu is dat ver van mogelijk.
Er zijn nu inderdaad wel betere overstappen naar Oostkamp, Beernem en Maria Aalter, maar dat zijn nu ook niet de grootsteden. Zeker niet de woonkernen die bij de stations liggen. Torhout, Roeselare bijvoorbeeld wel. Waarom trekt men de IC32 gewoon niet door. Zonder veel meer personeel en materieel zou men veel snellere overstappen hebben in Brugge.
Zou Vlaanderen hier nu toch eens die beloofde zak geld willen opentrekken voor dat project? Of vinden ze het leuker om daarvoor op de kap van de federale overheid te zitten en zelf met op hun handen te blijven zitten?
Als Infrabel nu eens wat zuiniger zou zijn bij vernieuwingswerken kan er wat budget vrijkomen. Het voetvolk begrijpt alleszins niet waarom nog goede apparatuur wordt vervangen. Persoonlijk heb ik ook mijn twijfels bij het vervangen van alle bovenleidingspalen ipv enkel deze in slechte staat.
Is een rechtstreekse treinverbinding tussen Bockstael en Schaarbeek niet mogelijk ?
-
Ik ben niet zeker, Schaarbeek heeft geen perrons voor sporen 1-4, al die sporen moeten oversteken om Schaarbeek te bereiken lijkt mij vrij moeilijk zeker in de spits.
-
- Contacteer:
Je bedoelt dat er geen perrons zijn thv L36N? Vroeger gold hetzelfde voor L26A, maar die lijn is inmiddels opgebroken en vervangen door het nieuwe stukje L28 op dat stuk. Sporen 1 en 2 zijn niet berijdbaar, 3 en 4 zijn enkel bereikbaar vanaf L161, 5 en 6 enkel vanuit Brussel-Noord en 7 (of 9?) t/m 15 zou je wel kunnen aandoen komende van L50/28. Er ligt namelijk een tunnel op L28 die ergens uitkomt thv sporen 11 t/m 15. Geen idee of er in praktijk een mogelijkheid is voor langdurige stilstand op die sporen.desirootje schreef: ↑21 nov 2024, 10:10Ik ben niet zeker, Schaarbeek heeft geen perrons voor sporen 1-4, al die sporen moeten oversteken om Schaarbeek te bereiken lijkt mij vrij moeilijk zeker in de spits.
Je kunt zowel nu als vroeger zonder veel problemen vanaf L50/L28 naar een perron in Schaarbeek, tot de vorige grote dienstregeling had je ook een paar P-treinen die die beweging maakten. Alleen zou zo'n trein bitter weinig oplossen voor L60 vrees ik, de grote reizigersstromen gaan allemaal naar Brussel-Noord en Brussel-Centraal en daarvoor maakt het bijna geen verschil.
Daar valt niet veel geld te rapen hoor, je geeft trouwens zelf een heel goed voorbeeld. Sommige bovenleidingspalen die weggehaald worden in het kader van een volledige vernieuwing zouden inderdaad nog een jaar of 5 à 10 mee kunnen. Alleen is er nu een grote werf om de 90% andere palen te vervangen, die 10% "goeie" palen vervangen is dan een heel kleine meerkost op de kost van de hele werf. Een veel kleinere kost dan wat je zou betalen om 5 jaar later de werf met buitendienststellingen en al wat erbij komt terug op te starten, voor slechts 10% van de palen.ronny schreef: ↑21 nov 2024, 09:33 Als Infrabel nu eens wat zuiniger zou zijn bij vernieuwingswerken kan er wat budget vrijkomen. Het voetvolk begrijpt alleszins niet waarom nog goede apparatuur wordt vervangen. Persoonlijk heb ik ook mijn twijfels bij het vervangen van alle bovenleidingspalen ipv enkel deze in slechte staat.
Zo zijn er veel zaken waar vervangen -op termijn- goedkoper uitkomt dan levensduur rekken.
Het zou wel helpen om de reizigers uit Asse, Opwijk, ... op tijd in Jette te krijgen voor hun overstap op een andere trein richting de NZV. Als je zegt dat de verschuiving van de S-trein voor die mensen een probleem is, moet je ook toegeven dat dit een oplossing zou zijnSteve schreef: ↑21 nov 2024, 15:46 Je kunt zowel nu als vroeger zonder veel problemen vanaf L50/L28 naar een perron in Schaarbeek, tot de vorige grote dienstregeling had je ook een paar P-treinen die die beweging maakten. Alleen zou zo'n trein bitter weinig oplossen voor L60 vrees ik, de grote reizigersstromen gaan allemaal naar Brussel-Noord en Brussel-Centraal en daarvoor maakt het bijna geen verschil.

Allez dan, voor de volledigheid:
In het rijpad van 7092 komt de lege rit van Schaarbeek naar FBMZ van EC50, 7094 moest wijken voor 9512, 8092 is vervangen door 8075 en het rijpad van 8094 werd ingevuld door 8306
Er is dus geen enkel rijpad meer beschikbaar van die vroegere P-treinen, wat natuurlijk wel een goede reden is waarom ze niet meer rijden.
De enige die eventueel zou kunnen bestaan is de 7092, maar dan moet de EC naar Parijs met "iets" reversibel rijden, zoals twee locs, zodat hij via L28 rond kan.
Ik zie niet meteen het grote probleem? Even vergelijken (uitgaand van de tijden in Brussel-Zuid die vlot terug te vinden zijn pre-corona, Brussel-Noord is een inschatting):
- 7092: Noord +/- 7.03 u, Zuid 7.12 u (uren van die lege rit voor EC50 ken ik niet maar zal ongetwijfeld wel iets meer flexibiliteit hebben dan een reizigerstrein en met de I11BDx die AFAIK sowieso aanwezig is is die omkeerbaarheid zuiver technisch gezien geen onoverkomelijk probleem...)
- 7094: Noord +/- 8.02 u, Noord 8.12 u (uren van de vermelde 9512 niet te vinden)
- 8092: Zuid: 16.26 u, Noord +/- 16.35 u (vermelde 8075: Zuid 16.11 u, Noord 16.20 u)
- 8094: Zuid 17.21 u, Noord +/- 17.30 u (vermelde 8306: Zuid 17 u, Noord 17.09 u)
Nu, als er helemaal geen rijpaden aangevraagd zijn voor die 4 treinen is het natuurlijk niet onlogisch dat ze al dan niet tijdelijk en gedeeltelijk ingenomen worden door andere. Maar de beslissing om die treinen "tijdelijk" te schrappen gaat vele jaren terug en had/heeft dus niets te maken met al die recentere evoluties.
- 7092: Noord +/- 7.03 u, Zuid 7.12 u (uren van die lege rit voor EC50 ken ik niet maar zal ongetwijfeld wel iets meer flexibiliteit hebben dan een reizigerstrein en met de I11BDx die AFAIK sowieso aanwezig is is die omkeerbaarheid zuiver technisch gezien geen onoverkomelijk probleem...)
- 7094: Noord +/- 8.02 u, Noord 8.12 u (uren van de vermelde 9512 niet te vinden)
- 8092: Zuid: 16.26 u, Noord +/- 16.35 u (vermelde 8075: Zuid 16.11 u, Noord 16.20 u)
- 8094: Zuid 17.21 u, Noord +/- 17.30 u (vermelde 8306: Zuid 17 u, Noord 17.09 u)
Nu, als er helemaal geen rijpaden aangevraagd zijn voor die 4 treinen is het natuurlijk niet onlogisch dat ze al dan niet tijdelijk en gedeeltelijk ingenomen worden door andere. Maar de beslissing om die treinen "tijdelijk" te schrappen gaat vele jaren terug en had/heeft dus niets te maken met al die recentere evoluties.
Ik had ergens gelezen dat vanaf juni 2025 de S4 Aalst-Mechelen 2x per uur zou rijden, klopt dit?
Zou het geen beter idee zijn om ipv die tweede S4 een nieuwe verbinding in te leggen Dendermonde - Brussel-Schuman/Lux/Etterbeek en zo verder?
Dit zou al veel mensen van de S3 kunnen halen (er stappen nl veel mensen over in Jette/Bockstael op de S4).
Zou het geen beter idee zijn om ipv die tweede S4 een nieuwe verbinding in te leggen Dendermonde - Brussel-Schuman/Lux/Etterbeek en zo verder?
Dit zou al veel mensen van de S3 kunnen halen (er stappen nl veel mensen over in Jette/Bockstael op de S4).
Ik heb wel gekeken naar de dienstregeling na december, je moet dus naar de nieuwe uren kijken. Dan zie je duidelijk dat het niet past. De lege rit van de EC zal inderdaad wel wat kunnen schuiven, maar er is geen enkel gat in de NZV waarnaar die zou kunnen schuiven. Met de I11 op kop rijden vanuit Schaarbeek via L28 en dan HLE op kop naar Parijs zou dan idd een oplossing kunnen zijn...Steve schreef: ↑22 nov 2024, 09:16 Ik zie niet meteen het grote probleem? Even vergelijken (uitgaand van de tijden in Brussel-Zuid die vlot terug te vinden zijn pre-corona, Brussel-Noord is een inschatting):