Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
-
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Als men nog een aantal P-treinen koppelt aan IC-s dan komen er wel wat rijpaden vrij zoals men nu doet met de 24XX en zoals met de 51XX. Desnoods met voldoende buffertijd in Brussel-Zuid om niet in het vaarwater te komen van de reguliere treinen. Een 7012 koppelen aan een 2108 bijvoorbeeld.

Dat zou inderdaad beter zijn voor het systeem, maar het probleem is dat als je dat doet er meteen massaal protest komt. Stel bijvoorbeeld dat de treinen uit Blankenberge en Knokke beperkt worden tot Brugge ten voordele van een kwartierdienst Oostende-Brussel. Geen kruisingen meer in Brugge, dus vlotter verkeer en dus een robuuster systeem. Maar ik garandeer dat alle politiekers uit Blankenberge en Knokke op hun achterste poten staan en de NMBS mag het plan in de vuilbak gooien.Steven schreef: ↑24 nov 2024, 14:54 Eens blanco beginnen kan nooit kwaad als je goed nadenkt. Enkel verbindingen aanbieden die vlot door de infra geraken. Moeten mensen hier soms extra overstappen dan is het geen drama. Beter een stabiele dienstregeling die dagelijks goed werkt dan 5 extra rechtstreekse treinen naar brussel die elkaar teveel kruisen waardoor je dienstregeling zo onstabiel is dat je er niet kan op rekenen.
-
Misschien moet men dat eerst één keer gewoon doordrukken en dan zien wat het volk er na een bepaalde tijd van vindt.
Als je in dit voorbeeld bvb. in Brugge direct aansluitingen voorziet in alle richtingen (Kortrijk, Oostende, Zeebrugge, Blankenberge, Knokke en Gent / Brussel) kunnen ze zoals nu al niet klagen over de lange reistijd van Blankenberge naar Kortrijk.
Mensen protesteren vaak en snel als iets dat ze al zo lang gewoon zijn gaat veranderen (kijk bvb. nu naar het jongeren- en seniorenbiljet) terwijl het nieuwe misschien wel beter kan zijn dan het huidige.
Als je in dit voorbeeld bvb. in Brugge direct aansluitingen voorziet in alle richtingen (Kortrijk, Oostende, Zeebrugge, Blankenberge, Knokke en Gent / Brussel) kunnen ze zoals nu al niet klagen over de lange reistijd van Blankenberge naar Kortrijk.
Mensen protesteren vaak en snel als iets dat ze al zo lang gewoon zijn gaat veranderen (kijk bvb. nu naar het jongeren- en seniorenbiljet) terwijl het nieuwe misschien wel beter kan zijn dan het huidige.
Men heeft dit al ooit gedaan in 1998. De invoering was in het begin vooral drama voor de stiptheid. Men had toen niet alleen de relaties aangepast maar ook alle treinnummer even door elkaar gegooid. Dat was er dus wat over. Er is vandaag een basis die je kan hergebruiken. Maar een groot deel begin je dus blanco mee volgens de infra. Logische verbindingen die geen andere lijnen kruisen of zo min mogelijk. Als je dan goede aansluitingen aanbied met voldoende frequentie op de belangrijkste assen dan moet niet iedereen zijn rechtstreeks trein naar Brussel hebben. Dat was goed in de jaren 90 met 1 IC en 1 L trein per uur maar niet meer in 2024 waar de frequentie verhoogt en het aantal kruisende lijnen gigantisch is waardoor de kans op vertragingen even groot is.
De laatste grondige aanpassing is van recentere datum, ik dacht van rond december 2014, maar ik vind het niet zo meteen terug. De NMBS sprak toen van een robuuste dienstregeling, die een grotere stiptheid moest verzekeren. Ik hoor het een ondertussen gepensioneerde NMBS-topper nog zeggen: op een 20-tal treinen na zijn alle capaciteitsproblemen (niet die van de infrastructuur, wel die van de bezetting in de treinen) opgelost. Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat het probleem vooral in het toekennen van rijpaden ligt en dat de NMBS maar al te braaf de oekazen van Infrabel opvolgt, waarschijnlijk hebben ze zelfs geen andere keuze. Natuurlijk rijden er meer treinen en soms aan hogere snelheden, maar het aantal infrastructuurwerken met directe invloed op de rijpaden is toch wel erg hoog, zeker voor iemand die de jaren 1970 en 1980 heeft meegemaakt. En ja, die nieuwe internationale voorrangstreinen vereenvoudigen de zaken evenmin. En dan denk ik terug aan de tijd van de klassieke internationale treinen die de dienstregeling meer dan wenselijk overhoop haalden op lijnen als 96, 25, 36. De geschiedenis zal zich misschien op korte termijn herhalen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Dat klopt, ongeveer rond eind 2014 is de dienstregeling veranderd. (het eerste jaar van m'n studies in Gent)
De dienstregeling is toen van een 50-10 frequentie naar een propere 30-30 gegaan, en de treinen reden stipt ipv de helft met een forse vertraging of gewoon een regelrechte annulatie.
Deze update had echt wel zijn werk gedaan.
De dienstregeling is toen van een 50-10 frequentie naar een propere 30-30 gegaan, en de treinen reden stipt ipv de helft met een forse vertraging of gewoon een regelrechte annulatie.
Deze update had echt wel zijn werk gedaan.
Als je een halfuurdienstregeling in de plaats geeft, zal dat protest heus wel meevallen. En Brugge is een erg vlot station om over te stappen. Ik ben niet persé tegen. Al zal je in de andere richting op drukke zomerdagen buiten het kust Express aanbod met zeer grote overstap bewegingen zitten, dan zullen de roltrappen en enkele onderdoorgang in Brugge wel een flessenhals zijn.Shrek schreef: ↑24 nov 2024, 17:05Dat zou inderdaad beter zijn voor het systeem, maar het probleem is dat als je dat doet er meteen massaal protest komt. Stel bijvoorbeeld dat de treinen uit Blankenberge en Knokke beperkt worden tot Brugge ten voordele van een kwartierdienst Oostende-Brussel. Geen kruisingen meer in Brugge, dus vlotter verkeer en dus een robuuster systeem. Maar ik garandeer dat alle politiekers uit Blankenberge en Knokke op hun achterste poten staan en de NMBS mag het plan in de vuilbak gooien.Steven schreef: ↑24 nov 2024, 14:54 Eens blanco beginnen kan nooit kwaad als je goed nadenkt. Enkel verbindingen aanbieden die vlot door de infra geraken. Moeten mensen hier soms extra overstappen dan is het geen drama. Beter een stabiele dienstregeling die dagelijks goed werkt dan 5 extra rechtstreekse treinen naar brussel die elkaar teveel kruisen waardoor je dienstregeling zo onstabiel is dat je er niet kan op rekenen.
-
Als je de andere S34 alle uren doortrekt tot Dendermonde heb je daar een overstap van een kwartier, langer maar ook robuuster. Ik denk dat dit ook beter is voor L59 want de 14xx moet in 9 minuten keren in Dendermonde en de 265x heeft 40 minuten in Sint Niklaas, wissel ze en de 14xx krijgt 15 minuten in Sint Niklaas en 265x 19 minuten in Dendermonde. Zolang er plaats is aan het perron van Lokeren moet dit mogelijk zijn.trainfan03 schreef: ↑23 nov 2024, 23:33Als deze verschuift, dan moet er met de S34 ook geschoven worden, en L59 is nu niet bepaald een flexibele lijndesirootje schreef: ↑22 nov 2024, 17:26 IC26 32xx rijdt een half uur later in het pad van de IC06 19xx.![]()
Door het jaar zou dat werken, in de zomermaanden is een rechtstreekse trein naar de kuststations echt geen luxe. Brugge is misschien een behoorlijk handig station om over te stappen, als dat niet perron-perron kan, zie ik de mensenmassa niet zomaar van trein wisselen. Een visgraatmodel kan werken, maar onder voorwaarden, en dat is dat de overstap gemakkelijk moet zijn. Ik snap volkomen de reizigers die nu in Dendermonde bijna allemaal op lage perrons moeten uitstappen, en daarna door een veel te smal gangetje zonder roltrappen moeten. Kortrijk is vergelijkbaar, maar daar zijn er tenminste 2 onderdoorgangen. Hasselt is ook maar een onding... Er zijn momenteel nog veel stations waar overstappen niet handig is. En we zien met deze wijziging niet alleen hoe rechtstreekse lijnen geknipt worden, maar ook hoe onachtzaam NMBS omgaat met bestaande aansluitingen, dus ik snap volkomen dat reizigers daar weinig vertrouwen in hebben.
-
Op het eerste gezicht staan in dat overzicht een aantal veranderingen ten opzichte van wat al bekend was resp. in de planner stond, dit springt er alvast uit: ze vermelden dat de beperking van de 32xx tot Dendermonde in plaats van Sint-Niklaas enkel op weekdagen zou gelden, en elders wordt expliciet verwezen naar de IC-trein Gent - Brussel - Lokeren in het weekend. Dat terwijl in de planners enkel een dienst Dendermonde - Brussel vermeld wordt, en op dezelfde pagina wordt gezegd dat de S34 ook tijdens het weekend een verbinding tussen Dendermonde en Antwerpen zal verzorgen. Ik vermoed dat diegene die de pagina moest opmaken er zelf ook even niet meer aan uitraakte en dat de IC in het weekend wel degelijk ook beperkt is tot Dendermonde...
- trainfan03
Dat is waar! De huidige S34 265X lijkt mij ook de logischere keuze. Weet wel dat de S34 265X nog steeds tot Lokeren rijdt en daar momenteel een keertijd blijft hebben van +/- 50 minuten. Wat ik wel betreur is dat de 265X niet zal rijden in de vakanties, waardoor Sinaai en Belsele hun halfuurdienst verliezen tijdens de vakanties (wat in de herfst- en krokusvakantie wel degelijk een probleem is aangezien de hogescholen en universiteiten dan geen vakantie hebben...). Dit is ook nergens aangekondigd geweest dat de dienstregeling er op ging achteruit gaan, maarja...desirootje schreef: ↑24 nov 2024, 22:33Als je de andere S34 alle uren doortrekt tot Dendermonde heb je daar een overstap van een kwartier, langer maar ook robuuster. Ik denk dat dit ook beter is voor L59 want de 14xx moet in 9 minuten keren in Dendermonde en de 265x heeft 40 minuten in Sint Niklaas, wissel ze en de 14xx krijgt 15 minuten in Sint Niklaas en 265x 19 minuten in Dendermonde. Zolang er plaats is aan het perron van Lokeren moet dit mogelijk zijn.trainfan03 schreef: ↑23 nov 2024, 23:33Als deze verschuift, dan moet er met de S34 ook geschoven worden, en L59 is nu niet bepaald een flexibele lijndesirootje schreef: ↑22 nov 2024, 17:26 IC26 32xx rijdt een half uur later in het pad van de IC06 19xx.![]()
Steven schreef: ↑24 nov 2024, 19:09 Men heeft dit al ooit gedaan in 1998. De invoering was in het begin vooral drama voor de stiptheid. Men had toen niet alleen de relaties aangepast maar ook alle treinnummer even door elkaar gegooid. Dat was er dus wat over. Er is vandaag een basis die je kan hergebruiken. Maar een groot deel begin je dus blanco mee volgens de infra. Logische verbindingen die geen andere lijnen kruisen of zo min mogelijk. Als je dan goede aansluitingen aanbied met voldoende frequentie op de belangrijkste assen dan moet niet iedereen zijn rechtstreeks trein naar Brussel hebben. Dat was goed in de jaren 90 met 1 IC en 1 L trein per uur maar niet meer in 2024 waar de frequentie verhoogt en het aantal kruisende lijnen gigantisch is waardoor de kans op vertragingen even groot is.
"ALS je goede aansluitingen aanbiedt" -> daar zit de knoop. Men wil liever geen treinen meer op mekaar laten wachten. Of aansluitingen worden beloofd, zelfs aangekondigd, maar op het terrein rijdt de aansluitende trein toch gewoon weg.
Die onbetrouwbaarheid verklaart ook het belang dat mensen hechten aan hun rechtstreekse trein.
(vorige week in Dendermonde - L-trein naar Gent: "wij wachten tot u08 op aansluiting uit Brussel". Op u06 rijdt de trein dan toch weg, mensen uit Brussel hadden net tijd om uit te stappen en de trein naar Gent (op ander perron) de deuren te zien sluiten.)
- trainfan03
Ik zie hier nu ook plots staan dat de IC 36XX in het weekend De Panne - Brussel-Noord zal rijden, was dit eerder gecommuniceerd niet De Panne - Leuven?
-
Dat zal waarschijnlijk het nieuwe systeem zijn dat ze onlangs hebben uitgerold.
Vanaf heden kan de verkeersleiding het vertrek uitstellen via het systeem van de treinbegeleider (LINDA), deze krijgt dan te zien "Uitstel vertrekprocedure" en het nieuwe uur waarop de vertrekprocedure aangevat mag worden.
Maar soms gebeurt het (en heb ik ook al meermaals meegemaakt tijdens mijn diensten) dat je eerst zo'n uitstel krijgt en na 1 of 2 minuten wordt dit geannuleerd door de verkeersleiding omdat de trein waar je aansluiting moet aan geven nog wat vertraging heeft bijgemaakt en het wachten anders verderop problemen gaat opleveren met kruisingen of andere aansluitingen.