Ice verbinding Brussel Duitsland

thejay
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door thejay »

Ik ben er vandaag gepasseerd, ze hebben de S-Bahn opgeofferd om de sneltreinen en HST's daarover te leiden.
Over een lengte van ik schat 200 meter was de bovenleiding onderbroken/hing los en over een goeie 75-100 meter had men de sporen en ballastbed volledig afgevoerd. Herstel zou zo nog maar eens week kunnen duren (mijn bescheiden mening).
Een stuk van één trein stond nog op de rails, maar een stukje verderop nam ik de trieste balans waar van een Traxx en diverse goederenwagons die getakeld waren en op hun zij lagen :(
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

thejay schreef: 26 nov 2024, 19:35 Ik ben er vandaag gepasseerd, ze hebben de S-Bahn opgeofferd om de sneltreinen en HST's daarover te leiden.
DB schrijft dat de ICE's worden omgeleid. Eurostar schrijft ook dat ze worden omgeleid. zuginfo.nrw schrift dat de RE's over de S-Bahnsporen rijden.
Heb je daar echt een ICE of Eurostar gezien?
dentheo

Bericht door dentheo »

Zonet is bekend geworden dat de herstellingswerken nog een maand duren....
Theo
Groeten vanop de Heide
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

:shock: :shock:

Ik ben van plan samen met vier anderen op 14 december naar Keulen te gaan. Wij zouden om 11:14 in Luik de trein naar Keulen nemen. We zouden er blijven overnachten, en op 15 december om 16:44 in Keulen de Eurostar terug naar Luik nemen.

Onze tickets zijn reeds besteld. Wat kunnen wij best doen? Zou het nog mogelijk zijn die tickets om te ruilen of terugbetaald te krijgen? Zouden we dat weekend in Keulen geraken? Op welke manier best?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje

Bericht door groentje »

Als je kan leven met vertraging, zou ik het er gewoon op wagen. Als je je tickets kocht voor heel dit ongeval, krijg er compensatie erboven op... Er rijden nog steeds treinen, maar ICE en Eurostars worden omgeleid via Rheydt, in welk geval je met een uurtje vertraging moet rekening houden.
Dieselfreak

groentje schreef: 28 nov 2024, 21:17Als je je tickets kocht voor heel dit ongeval, krijg er compensatie erboven op... Er rijden nog steeds treinen, maar ICE en Eurostars worden omgeleid via Rheydt, in welk geval je met een uurtje vertraging moet rekening houden.
Wij nemen om 08:25 in Gent de trein naar Luik, die er om 10:00 aankomt. Als die er op tijd is en we nemen de "trage" trein van 10:19 naar Aken, dan zullen we sneller in Aken zijn dan met die ICE van 11:14. In Aken heb je twee tragere treinen per uur naar Keulen.

Zouden wij met onze HST-tickets deze tragere treinen mogen gebruiken? :roll: :? Zijn we de nog aan uren gebonden? Die HST-tickets zijn per slot van rekening véél duurder dan "gewone" tickets! :x
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef: 28 nov 2024, 21:38 Wij nemen om 08:25 in Gent de trein naar Luik, die er om 10:00 aankomt. Als die er op tijd is en we nemen de "trage" trein van 10:19 naar Aken, dan zullen we sneller in Aken zijn dan met die ICE van 11:14. In Aken heb je twee tragere treinen per uur naar Keulen.

Zouden wij met onze HST-tickets deze tragere treinen mogen gebruiken? :roll: :? Zijn we de nog aan uren gebonden? Die HST-tickets zijn per slot van rekening véél duurder dan "gewone" tickets! :x
Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming minstens 1 uur is, mag je van je reis afzien (met volledige terugbetaling), je reis vervolgen met een andere treinen, ook via een andere route als dat zinvol is, of op een andere dag naar keuze in de toekomst reizen. De treinbinding is in ieder geval opgeheven. Omboeken is niet nodig.
ICE 15 rijdt normaliter wel van Brussel naar Aken. Dat was in ieder geval vandaag en gisteren zo. Als je daar op tijd bent, dan kun je daar overstappen op RE1 naar Keulen. Dat is een stuk sneller dan in Luik wachten op de stoptrein naar Aken.
Dieselfreak

rvdborgt schreef: 28 nov 2024, 23:13ICE 15 rijdt normaliter wel van Brussel naar Aken. Dat was in ieder geval vandaag en gisteren zo. Als je daar op tijd bent, dan kun je daar overstappen op RE1 naar Keulen. Dat is een stuk sneller dan in Luik wachten op de stoptrein naar Aken.
Wij stappen niet in Brussel, maar in Luik over op de ICE naar Aken. Dat is zo omdat we ons ticket pas vanaf Luik hebben gekocht. Wel nemen we in Gent om 08:25 de trein naar Luik, die er in principe om 10 uur is. We nemen een trein van een uur vroeger om het risico dat we die ICE missen door eventuele vertragingen er zoveel mogelijk uit te halen. Maar, stel dat die trein op tijd in Luik is, om 10 uur dus, wat kunnen we dan best doen?

Als we wachten op die ICE van 11:14 naar Aken, dan zullen we daar later zijn dan als we de stoptrein van 10:19 nemen. Ik zie dat er om 10:13 ook een Eurostar naar Aken gaat, maar mogen we die nemen met onze gereserveerde tickets? :roll:
Steven

Bericht door Steven »

ICE tickets niet geldig op eurostar omdat het u gewoon beter uit komt.
rdv

Bericht door rdv »

Dieselfreak schreef: 29 nov 2024, 07:06
rvdborgt schreef: 28 nov 2024, 23:13ICE 15 rijdt normaliter wel van Brussel naar Aken. Dat was in ieder geval vandaag en gisteren zo. Als je daar op tijd bent, dan kun je daar overstappen op RE1 naar Keulen. Dat is een stuk sneller dan in Luik wachten op de stoptrein naar Aken.
Wij stappen niet in Brussel, maar in Luik over op de ICE naar Aken. Dat is zo omdat we ons ticket pas vanaf Luik hebben gekocht. Wel nemen we in Gent om 08:25 de trein naar Luik, die er in principe om 10 uur is. We nemen een trein van een uur vroeger om het risico dat we die ICE missen door eventuele vertragingen er zoveel mogelijk uit te halen. Maar, stel dat die trein op tijd in Luik is, om 10 uur dus, wat kunnen we dan best doen?

Als we wachten op die ICE van 11:14 naar Aken, dan zullen we daar later zijn dan als we de stoptrein van 10:19 nemen. Ik zie dat er om 10:13 ook een Eurostar naar Aken gaat, maar mogen we die nemen met onze gereserveerde tickets? :roll:
Het is nog 2 weken voor je gaat, en het is een beetje moeilijk te voorspellen hoe de situatie dan zal zijn. Het einde van de herstelling is pas voorzien op 23/12, maar mss komt er al een spoor opnieuw beschikbaar, wat er kan voor zorgen dat bvb de ICE wel zal rijden.

Ik ga ongeveer maandelijks van Gent naar Keulen, meestal stap ik ook over in Luik. Het is me nog maar een keer overkomen dat de IC uit Gent te laat was voor de overstap (omdat de trein niet over L2 mocht wegens defect, vermoedelijk aan ETCS). Ik zou geen uur vroeger vertrekken om een eventuele vertraging op te vangen, maar bij vertraging de L-trein nemen om 11:19 (tip: als je net de L-trein mist, kan je beter in de IC blijven zitten tot Verviers of Welkenraedt, de IC wordt soms voorbij de L geleid om de vertraging niet nog meer te laten oplopen).

Eurostar: vergeet het, tenzij je een nieuw ticket koopt en probeert het terug te claimen bij DB (maar dat kan enkel als je een doorgaand ticket hebt van Gent naar Keulen, dus inclusief de IC van Gent naar Luik; maar in dit geval zou je bij vertraging ook nog in Brussel mogen opstappen op de ICE i.p.v. in Luik).
AlexNL

Bericht door AlexNL »

rdv schreef: 29 nov 2024, 09:22 Het is nog 2 weken voor je gaat, en het is een beetje moeilijk te voorspellen hoe de situatie dan zal zijn. Het einde van de herstelling is pas voorzien op 23/12, maar mss komt er al een spoor opnieuw beschikbaar, wat er kan voor zorgen dat bvb de ICE wel zal rijden.
Reken er niet op, de schade is groot en betreft 2 sporen. Vanaf 9 december gaat DB sporen 1+2 opnieuw leggen, vanaf 16 december gaat men de bovenleiding opnieuw ophangen. En er moet ook nog het nodige werk gebeuren aan de treinbeveiliging, en wanneer alles open is is het met een snelheidsbeperking.

In februari zijn er vervolgens opnieuw werkzaamheden om de bovenleiding te vervangen: voor het herstel worden er nieuwe masten geplaatst, maar die zijn niet van het juiste type voor een HSL. Het juiste type wordt naar verwachting in januari geleverd en moet dan geplaatst worden.
Dieselfreak

rdv schreef: 29 nov 2024, 09:22Ik ga ongeveer maandelijks van Gent naar Keulen, meestal stap ik ook over in Luik. Het is me nog maar een keer overkomen dat de IC uit Gent te laat was voor de overstap (omdat de trein niet over L2 mocht wegens defect, vermoedelijk aan ETCS). Ik zou geen uur vroeger vertrekken om een eventuele vertraging op te vangen, maar bij vertraging de L-trein nemen om 11:19 (tip: als je net de L-trein mist, kan je beter in de IC blijven zitten tot Verviers of Welkenraedt, de IC wordt soms voorbij de L geleid om de vertraging niet nog meer te laten oplopen).

Wij zijn hoe dan ook om 8 uur in Gent-Sint-Pieters, dan kunnen we beter al om 08:25 een trein richting Luik nemen in plaats van te wachten tot 09:25.

"maar bij vertraging de L-trein nemen om 11:19": je mag dus met zo'n HST-ticket ook die trage trein naar Aken nemen? Als we al om 10 uur in Luik zijn en we mogen die trein van 10:19 naar Aken nemen, waarom zouden we dan wachten op die ICE van 11:14 als we met die laatste op een later tijdstip in Aken arriveren? :? Als we te laat zijn voor die stoptrein, wachten we uiteraard wél op de ICE van 11:14.

rdv schreef: 29 nov 2024, 09:22Eurostar: vergeet het, tenzij je een nieuw ticket koopt en probeert het terug te claimen bij DB (maar dat kan enkel als je een doorgaand ticket hebt van Gent naar Keulen, dus inclusief de IC van Gent naar Luik; maar in dit geval zou je bij vertraging ook nog in Brussel mogen opstappen op de ICE i.p.v. in Luik).

Voor de terugreis op 15 december hebben we een ticket voor de Eurostar van 16:44 vanuit Keulen gekocht. Met dat ticket mogen we toch wel de tragere treinen tussen Keulen en Aken gebruiken, neem ik aan? Aangezien die HST's niet of met zware vertraging rijden tussen deze stations.
Steven

Bericht door Steven »

Welkom in de private markt. Daar rijden heel wat treinen maar neem niet zomaar een trein tussen Keulen een Aken. Aangezien eurostar ook als een privé bedrijf te beschouwen is, is je ticket in principe enkel daarop geldig.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 29 nov 2024, 10:07 Welkom in de private markt. Daar rijden heel wat treinen maar neem niet zomaar een trein tussen Keulen een Aken. Aangezien eurostar ook als een privé bedrijf te beschouwen is, is je ticket in principe enkel daarop geldig.
Dat heeft niks met privé te maken. Het is een andere vervoerder, dus je ticket is daar niet zomaar geldig. Alleen bij grotere vertraging eventueel, onder voorwaarden, afhankelijk van wat Eurostar je laat weten over eventuele alternatieven.
rdv

Bericht door rdv »

Dieselfreak schreef: 29 nov 2024, 10:03
rdv schreef: 29 nov 2024, 09:22Ik ga ongeveer maandelijks van Gent naar Keulen, meestal stap ik ook over in Luik. Het is me nog maar een keer overkomen dat de IC uit Gent te laat was voor de overstap (omdat de trein niet over L2 mocht wegens defect, vermoedelijk aan ETCS). Ik zou geen uur vroeger vertrekken om een eventuele vertraging op te vangen, maar bij vertraging de L-trein nemen om 11:19 (tip: als je net de L-trein mist, kan je beter in de IC blijven zitten tot Verviers of Welkenraedt, de IC wordt soms voorbij de L geleid om de vertraging niet nog meer te laten oplopen).

Wij zijn hoe dan ook om 8 uur in Gent-Sint-Pieters, dan kunnen we beter al om 08:25 een trein richting Luik nemen in plaats van te wachten tot 09:25.

"maar bij vertraging de L-trein nemen om 11:19": je mag dus met zo'n HST-ticket ook die trage trein naar Aken nemen? Als we al om 10 uur in Luik zijn en we mogen die trein van 10:19 naar Aken nemen, waarom zouden we dan wachten op die ICE van 11:14 als we met die laatste op een later tijdstip in Aken arriveren? :? Als we te laat zijn voor die stoptrein, wachten we uiteraard wél op de ICE van 11:14.

rdv schreef: 29 nov 2024, 09:22Eurostar: vergeet het, tenzij je een nieuw ticket koopt en probeert het terug te claimen bij DB (maar dat kan enkel als je een doorgaand ticket hebt van Gent naar Keulen, dus inclusief de IC van Gent naar Luik; maar in dit geval zou je bij vertraging ook nog in Brussel mogen opstappen op de ICE i.p.v. in Luik).

Voor de terugreis op 15 december hebben we een ticket voor de Eurostar van 16:44 vanuit Keulen gekocht. Met dat ticket mogen we toch wel de tragere treinen tussen Keulen en Aken gebruiken, neem ik aan? Aangezien die HST's niet of met zware vertraging rijden tussen deze stations.
Ja, met je ICE ticket mag je tragere treinen nemen, dat staat zo op het ticket gedrukt. Ik denk dat dat in principe enkel geldt in Duitsland, maar ik heb nog nooit problemen of opmerkingen gehad omdat ik met een ICE ticket in de L-trein tussen Aken en Luik zat. De treinbegeleiders (tbg) weten ook dat er problemen zijn tussen Aken en Keulen.

Voor de Eurostar, ik weet eigenlijk niet of het mag of niet mag van Eurostar. Volgens de Europese richtlijn passagiersrechten wel. Ook hier inde praktijk denk ik niet dat er een tbg tussen Aken en Keulen er een probleem van zal maken.

Je zou je ICE en EUR ticket kunnen annuleren (in principe moet dat kosteloos kunnen gezien de te verwachten vertraging - DB doet daar niet moeilijk over, EUR wellicht wel), en met een Rail Pass tot Hergenrath, en dan ticket van Hergenrath tot Aken (5 EUR) en dan NRW 24Stundenticket tussen Aken en Keulen (55,80 EUR voor 5 personen, ook geldig op U-bahn, S-bahn, Tram en bus in Keulen). Zie VRS.de of bahn.de voor prijzen en aankoop.
Plaats reactie