Dieselfreak schreef: ↑29 nov 2024, 10:03
rdv schreef: ↑29 nov 2024, 09:22Ik ga ongeveer maandelijks van Gent naar Keulen, meestal stap ik ook over in Luik. Het is me nog maar een keer overkomen dat de IC uit Gent te laat was voor de overstap (omdat de trein niet over L2 mocht wegens defect, vermoedelijk aan ETCS). Ik zou geen uur vroeger vertrekken om een eventuele vertraging op te vangen, maar bij vertraging de L-trein nemen om 11:19 (tip: als je net de L-trein mist, kan je beter in de IC blijven zitten tot Verviers of Welkenraedt, de IC wordt soms voorbij de L geleid om de vertraging niet nog meer te laten oplopen).
Wij zijn hoe dan ook om 8 uur in Gent-Sint-Pieters, dan kunnen we beter al om 08:25 een trein richting Luik nemen in plaats van te wachten tot 09:25.
"maar bij vertraging de L-trein nemen om 11:19": je
mag dus met zo'n HST-ticket ook die trage trein naar Aken nemen? Als we al om 10 uur in Luik zijn en we mogen die trein van 10:19 naar Aken nemen, waarom zouden we dan wachten op die ICE van 11:14 als we met die laatste op een later tijdstip in Aken arriveren?

Als we te laat zijn voor die stoptrein, wachten we uiteraard wél op de ICE van 11:14.
rdv schreef: ↑29 nov 2024, 09:22Eurostar: vergeet het, tenzij je een nieuw ticket koopt en probeert het terug te claimen bij DB (maar dat kan enkel als je een doorgaand ticket hebt van Gent naar Keulen, dus inclusief de IC van Gent naar Luik; maar in dit geval zou je bij vertraging ook nog in Brussel mogen opstappen op de ICE i.p.v. in Luik).
Voor de terugreis op 15 december hebben we een ticket voor de Eurostar van 16:44 vanuit Keulen gekocht. Met dat ticket mogen we toch wel de tragere treinen tussen Keulen en Aken gebruiken, neem ik aan? Aangezien die HST's niet of met zware vertraging rijden tussen deze stations.
Ja, met je ICE ticket mag je tragere treinen nemen, dat staat zo op het ticket gedrukt. Ik denk dat dat in principe enkel geldt in Duitsland, maar ik heb nog nooit problemen of opmerkingen gehad omdat ik met een ICE ticket in de L-trein tussen Aken en Luik zat. De treinbegeleiders (tbg) weten ook dat er problemen zijn tussen Aken en Keulen.
Voor de Eurostar, ik weet eigenlijk niet of het mag of niet mag van Eurostar. Volgens de Europese richtlijn passagiersrechten wel. Ook hier inde praktijk denk ik niet dat er een tbg tussen Aken en Keulen er een probleem van zal maken.
Je zou je ICE en EUR ticket kunnen annuleren (in principe moet dat kosteloos kunnen gezien de te verwachten vertraging - DB doet daar niet moeilijk over, EUR wellicht wel), en met een Rail Pass tot Hergenrath, en dan ticket van Hergenrath tot Aken (5 EUR) en dan NRW 24Stundenticket tussen Aken en Keulen (55,80 EUR voor 5 personen, ook geldig op U-bahn, S-bahn, Tram en bus in Keulen). Zie VRS.de of bahn.de voor prijzen en aankoop.