OUIGO Brussel - Parijs

260689

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door 260689 »

Heb mijn tickets besteld de 19e. €10 heen, €16 terug. Ik ben benieuwd.

Vertrek om 07u39 te Brussel en te Paris-Nord om 12u28.
dovaere

Bericht door dovaere »

ovspotter_be schreef: 28 nov 2024, 09:00 Ik vermoed dat deze volledig zullen verdwijnen en deze trein volledig gewrapt worden in een blauw/roze OuiGo-jasje.
Inderdaad, een vooral roze jasje met tekstlogo "OUIGO". Gelukkig ook met het logo van de NMBS :wink:
Zie foto op:
https://mobilithib.substack.com/p/ouigo ... lles-paris
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 05 dec 2024, 08:05 Overigens is het alternatief voor de Ouigo Brussel-Parijs de Eurostar, die toch helemaal als privé-onderneming functioneert, weliswaar als verlengstuk van haar grootste aandeelhouder SNCF.
Wie is er nog meer aandeelhouder van Ouigo/OSLO dan? Ik dacht dat dat 100% SNCF was.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Goed om te zien dat deze trein daadwerkelijk gaat rijden, hopelijk wordt het een succes.

Ook vanuit Nederland kan deze trein interessant zijn, ik heb net even gekeken en vanuit mijn woonplaats (Breda) kan ik straks voor € 18,40 naar Parijs. Als ik zo'n rit met de auto zou doen, zou dat me het drievoudige kosten aan benzine en tol. :D

Wel een puntje van kritiek: op de website van NMBS Europe moest ik wat trucs uithalen om deze reisoptie te krijgen, de planner van NMBS toont alleen de snelste opties en EuroCity + Eurostar is sneller dan EuroCity + Ouigo. Dat kan beter.
dovaere

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 05 dec 2024, 12:34
dovaere schreef: 05 dec 2024, 08:05 Overigens is het alternatief voor de Ouigo Brussel-Parijs de Eurostar, die toch helemaal als privé-onderneming functioneert, weliswaar als verlengstuk van haar grootste aandeelhouder SNCF.
Wie is er nog meer aandeelhouder van Ouigo/OSLO dan? Ik dacht dat dat 100% SNCF was.
Inderdaad volledig SNCF bij mijn weten, maar ik had het over Eurostar.
dovaere

Bericht door dovaere »

Ik ben blij te zien dat er doorgaande tickets gekocht kunnen worden ofwel langs Belgische kant (te koop bij de NMBS: b-europe.com) ofwel langs Franse kant (te koop op sncf-connect.com).

Bij de NMBS zelfs aan beide kanten (bijvoorbeeld Halle-Creil-Beauvais).
(De prijs wordt met die korte eindjes erbij dan wel een veelvoud duurder dan het Ouigo-tarief.)
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

FLV-FGSP schreef: 05 dec 2024, 10:38 Ook geen vermelding van Sint-Kwintens in het persbericht https://press.nmbs.be/nmbs-en-sncf-voya ... -en-parijs
Is de dienstregeling in dat persbericht correct? Gaat er op zondag effectief maar één trein richting Paris en 3 richting Brussel?
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 05 dec 2024, 14:15
FLV-FGSP schreef: 05 dec 2024, 10:38 Ook geen vermelding van Sint-Kwintens in het persbericht https://press.nmbs.be/nmbs-en-sncf-voya ... -en-parijs
Is de dienstregeling in dat persbericht correct? Gaat er op zondag effectief maar één trein richting Paris en 3 richting Brussel?
Die twee vroege treinen zou 'maandag tot en met zondag' ipv zaterdag moeten zijn.
pmuy

Bericht door pmuy »

dovaere schreef: 05 dec 2024, 13:57 Ik ben blij te zien dat er doorgaande tickets gekocht kunnen worden ofwel langs Belgische kant (te koop bij de NMBS: b-europe.com) ofwel langs Franse kant (te koop op sncf-connect.com).

(De prijs wordt met die korte eindjes erbij dan wel een veelvoud duurder dan het Ouigo-tarief.)
Het zijn echter (geheel volgens verwachting) geen doorgaande tickets in juridische zin. Net zoals dat bij Eurostar ook niet het geval is.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

ovspotter_be schreef: 05 dec 2024, 14:15
Goed gespot, in dat bericht is idd een vaudje geslopen.
Eerste twee treinen rijden dagelijks, de avondtrein rijdt zondags een uur later.
dovaere

Bericht door dovaere »

pmuy schreef: 05 dec 2024, 14:29
dovaere schreef: 05 dec 2024, 13:57 Ik ben blij te zien dat er doorgaande tickets gekocht kunnen worden [...]
Het zijn echter (geheel volgens verwachting) geen doorgaande tickets in juridische zin. Net zoals dat bij Eurostar ook niet het geval is.
Verdorie, nu heb ik me weer laten vangen :-(
Dat zinnetje komt helemaal achteraan in het boekingsproces, nadat je al je naam en geboortedatum ingegeven hebt. Stond dat vroeger niet eerder.?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

pmuy schreef: 05 dec 2024, 14:29
dovaere schreef: 05 dec 2024, 13:57 Ik ben blij te zien dat er doorgaande tickets gekocht kunnen worden ofwel langs Belgische kant (te koop bij de NMBS: b-europe.com) ofwel langs Franse kant (te koop op sncf-connect.com).

Dat zal denk ik daarom bij de rechter of nationale toezichthouder komen. De vervoerder verandert immers niet als je overstapt in Brussel of Parijs.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Onder wiens licentie rijdt SNCF in Frankrijk?
Want anders kunnen ze eventueel nog afkomen met dat je in Parijs verandert van "OuiGo" naar "SNCF Voyageurs".
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 05 dec 2024, 15:08 Onder wiens licentie rijdt SNCF in Frankrijk?
Want anders kunnen ze eventueel nog afkomen met dat je in Parijs verandert van "OuiGo" naar "SNCF Voyageurs".
Aangezien Ouigo 100% SNCF is, speelt dat geen rol.
260689

Bericht door 260689 »

Ik mag aannemen dat het Franse treinpersoneel ook een woordje Nederlands spreekt? Gezien Brussel 2talig is en m'n 2talig moet omroepen is het ook noodzakelijk om tegen de reizigers een mondje Nederlands te kunnen. Want het zal ongetwijfeld depot Brussel-Zuid zijn die de treinbegeleiders zal leveren.
Plaats reactie