Selectieve deuropening

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Selectieve deuropening

Bericht door desirootje »

Ik heb onlangs geleerd dat de Nederlandse VIRM geen selectieve deuropening zou hebben, hebben wij nog treinen waarbij dat niet zo is? Ik neem aan dat dat op alle getrokken materieel zit en weet dat het op de MR96 zit, maar hoe zit het met ouder materieel?
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Selectieve deuropening

Bericht door Lynx »

Geen enkele binnenlandse trein in Nederland* heeft selectieve deuropening. Wij zorgen ervoor dat de perrons niet korter zijn dan dat de treinen lang zijn. En in het enkele geval dat het toch onverhoopt gebeurt, dan is er een procedure die gevolgd dient te worden om de reizigers te waarschuwen dat ze bij een of enkele deuren niet uit kunnen stappen.


* In ieder geval bij NS.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Selectieve deuropening

Bericht door Steven »

desirootje schreef: 12 dec 2024, 20:34 Ik heb onlangs geleerd dat de Nederlandse VIRM geen selectieve deuropening zou hebben, hebben wij nog treinen waarbij dat niet zo is? Ik neem aan dat dat op alle getrokken materieel zit en weet dat het op de MR96 zit, maar hoe zit het met ouder materieel?
Bedoel je met selectief de keuze tussen links en rechts of het aantal deuren aan 1 kant die worden vrijgegeven?
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Selectieve deuropening

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 12 dec 2024, 20:54
desirootje schreef: 12 dec 2024, 20:34 Ik heb onlangs geleerd dat de Nederlandse VIRM geen selectieve deuropening zou hebben, hebben wij nog treinen waarbij dat niet zo is? Ik neem aan dat dat op alle getrokken materieel zit en weet dat het op de MR96 zit, maar hoe zit het met ouder materieel?
Bedoel je met selectief de keuze tussen links en rechts of het aantal deuren aan 1 kant die worden vrijgegeven?
Ja dat 2e, reizigers naar Schellebelle kunnen niet uitstapen uit de laatste 2 rijtuigen. Ik neem aan dat alle treinen die momenteel nog rijden wereldwijd hun linkerdeuren op slot houden als het perron zich rechts bevindt.
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Selectieve deuropening

Bericht door Lynx »

Dat is helaas een verkeerde aanname. Vele treinen hebben geen zijdekeuze of zelfs maar deurvergrendeling, of rijden in genoeg landen ook gewoon met open deuren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Selectieve deuropening

Bericht door Steven »

desirootje schreef: 12 dec 2024, 22:29
Steven schreef: 12 dec 2024, 20:54
desirootje schreef: 12 dec 2024, 20:34 Ik heb onlangs geleerd dat de Nederlandse VIRM geen selectieve deuropening zou hebben, hebben wij nog treinen waarbij dat niet zo is? Ik neem aan dat dat op alle getrokken materieel zit en weet dat het op de MR96 zit, maar hoe zit het met ouder materieel?
Bedoel je met selectief de keuze tussen links en rechts of het aantal deuren aan 1 kant die worden vrijgegeven?
Ja dat 2e, reizigers naar Schellebelle kunnen niet uitstapen uit de laatste 2 rijtuigen. Ik neem aan dat alle treinen die momenteel nog rijden wereldwijd hun linkerdeuren op slot houden als het perron zich rechts bevindt.
Echt selectief werken kan enkel op de desiro, het systeem dat van toepassing is op MR96, MR80 .. is eerder omslachtig te noemen vanuit de positie van de treinbestuurder. Je moet namelijk een specifieke schakelaar draaien in de stuurpost vanaf waar je geen deuren meer wil zien open gaan. Werkt enkel met volledige stellen en niet per rijtuig/deur. Dus als je enkel in het laatste stel (van 3 bijvoorbeeld) wil dat de deuren niet open moet je naar het einde van stel 2 om daar een handeling uit te voeren. Is dus een functie die vooral bedoeld is om een stel af te zonderen voor het hele traject en niet om soms wel/niet te gebruiken.
Plaats reactie