Op dit moment klopt het in Zwitserland inderdaad nog allemaal heel mooi, omdat alle treinen onder SBB-vlag rijden en de SBB houdt de regie strak in handen. Maar vermits ze zich aan de Europese regels willen houden zou er in principe ook daar een arriva-achtige rijpaden kunnen aanvragen en de cadans verstoren.pmuy schreef: ↑17 dec 2024, 00:08 Zwitserland is nu net een vreemd voorbeeld. Er rijdt voor zover ik weet geen enkele internationale dagtrein in Zwitserland die niet volledig geïntegreerd is in de binnenlandse dienstregeling. ICE, TGV, RJX, EC... binnenlands vallen ze allemaal in een strak halfuurtakt, en nemen ze dus geen enkele binnenlandse capaciteit in. In Nederland is dat iets minder het geval, maar ook daar past de nieuwe Eurocity Direct mooi in de binnenlandse dienstregeling.
Natuurlijk nog zien of het daar echt zo ver komt, ze zitten niet in de EU dus ze zouden gewoon alles wat niet SBB is kunnen weigeren, maar toch zijn de Zwitsers er niet helemaal gerust in. Moesten in België alle treinen onder NMBS-vlag rijden zou zo'n strakke regie ook mogelijk zijn, maar ik vermoed dat dat niet het plan van arriva is.
Genoeg sporen in volle baan, ja, maar de flyovers aan de inritten van Brussel, Mechelen en Antwerpen ontbreken nog. Zonder die broodnodige bijkomende investeringen kan de capaciteit niet omhoog. Maar ze staan niet in het huidige investeringsplan en ik vrees dat de volgende regering er evenmin geld voor gaat uittrekken.pmuy schreef: ↑17 dec 2024, 00:08 Er liggen tussen Brussel en Antwerpen voldoende sporen om iets moois van te maken. Aan de open access-treinen van Eurostar en European Sleeper kan weinig gedaan worden, maar ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat er kansen gemist worden om de rest van de capaciteit optimaler te benutten. In dat opzicht ben ik het wel eens dat Infrabel kritischer mag zijn op het toewijzen van rijpaden. Alleen mag dat niet tot gevolg hebben dat er minder internationale treinen rijden, maar dat de NMBS meer moeite moet doen om internationale treinen in het binnenlandse aanbod te passen.
Internationale treinen inpassen in het nationaal aanbod is makkelijker gezegd dan gedaan. De ICNG die sinds gisteren rijdt heeft slechts en dikke 400 zitplaatsen, zelfs gekoppeld zijn het er dus maar 800. Wil je die treinen inschakelen op de binnenlandse dienst moet je eigenlijk richting de 1200 gaan (de huidige treinen met 1000 zitplaatsen zijn net te klein voor de vraag). Dan kom je dus uit bij internationale dubbeldekstreinstellen die 250km/h moeten rijden, dat soort rollend materiaal is helaas peperduur.