Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door overweg13 »

Als je er even over doordenkt, dan moet nergens nog tegenover een eindstation een uur worden aangeduid, vermits de trein daar niet vertrekt. Dus in de IC-folder Eupen - Oostende, geen aankomstuur meer in Oostende in de ene richting, of in Eupen in de andere richting. Zouden ze zelf het absurde van hun redenering niet inzien, die trouwens ingaat tegen meer dan 150 jaar traditie?
Met vriendelijke groet

overweg13
Tram44
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Tram44 »

Heb de S-tabel van de S34 even voorgelegd aan mensen die meer dan normaal begaafd zijn, maar geen specialisten op spoorweggebied. Alle drie dachten ze dat de verkorte ritten in Sinaai eindigen.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 424
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Ik ben dan ook even de S-tabellen voor het Gentse net gaan bekijken. Daar staat de S53 in het weekend in de ene richting als Lokeren - Gent-Sint-Pieters en in de andere richting als Gent-Sint-Pieters - Lokeren - Antwerpen...
ov_wijzer
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ov_wijzer »

Ook opvallend dat in de Kerstvakantie de P treinen gewoon over L82 blijven rijden tussen Aalst en Burst v.v. Dat was vorig jaar nog niet. Iemand enig idee of in de zomervakantie 2025 dit ook zo is?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door overweg13 »

Heb je in het spoorboekje of de lijnfolders gekeken? Tot februari (!) zijn dat nog de dienstregelingen van december 2023!
Met vriendelijke groet

overweg13
ov_wijzer
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ov_wijzer »

Ja de lijnfolders heb ik bekeken, inderdaad nog de versie van afgelopen jaar. Er staat dus nergens vermeld dat deze P treinen nu in de kerstvakantie ineens wel rijden..... Als je een reis probeert te plannen in de reisplanner in de zomerperiode krijg je geen resultaat. Ik vermoed dus dat in de zomervakantie de treinen niet rijden. Vreemd om ze dan nu in de kerstvakantie ineens wel te laten rijden.....
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

Die treinen reden naar mijn gedachte altijd behalve in de zomervakantie.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door LML »

Waarom komt er geen volwaardige trein Aalst-Burst-Zottegem, evt tot Oudenaarde...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

LML schreef: 26 dec 2024, 20:15 Waarom komt er geen volwaardige trein Aalst-Burst-Zottegem, evt tot Oudenaarde...?
Er zou geen vraag naar zijn, L89 ziet liever treinen naar Denderleeuw dan Aalst. Haaltert is niet niets en Denderleeuw is een beter overstapstation, Aalst is groter maar deze is vanuit Zottegem bijna even snel en dubbel zo vaak bereikbaar via Denderleeuw (29-31 minuten ipv theoretisch 27).
Het zal ook geen extra reizen lokken op L82, die mensen willen voornamelijk naar Brussel met Aalst als een verre 2e plaats en Zottegem wss even aantrekkelijk als Denderleeuw. Als we L82 aan het hoofdnet willen hangen dan moet dit door een doorkoppeling van de S10 of een nieuwe S trein over L50C (met batterijtreinen). Als die dan zou doorrijden tot Zottegem zal dat dan eerder zijn omdat Burst de keercapaciteit niet heeft.
Maar laten we alles met een keer doen, eerst een uurdienst, dan de rest.
TB_worden
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TB_worden »

BVG1988 schreef: 16 dec 2024, 18:50 Het valt mij op de dat redelijk wat M7s en M4/I10 zijn vervangen door AM96s op de 24XX. Ik vermoed dat die M7s dan naar de 28XX zijn verhuisd.
Ook de omloop van een volledige M4-stam op de 51XX is een verrassing.
Wat een zaligheid, die I10. Vandaag voor de eerste keer in gezeten. Zaligste rit ooit. Die zetels... 🤩
AGE-411
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door AGE-411 »

LML schreef: 26 dec 2024, 20:15 Waarom komt er geen volwaardige trein Aalst-Burst-Zottegem, evt tot Oudenaarde...?
Daar zit niemand op te wachten. Het openbaar busvervoer bedient het gebied tussen deze steden al zeer rijkelijk.

Wat de lijn eventueel uit het vergetelheid zou kunnen halen: Volledig onder draad zetten en de S-trein doortrekken vanuit Aalst naar Burst. Op die manier krijgen de 20.000 inwoners van de gemeente Erpe-Mere een vlotte verbinding met Brussel. Weet iemand wat het zou kosten om een enkelsporige lijn over 9,5km onder draad te zetten?
TB_worden
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TB_worden »

AGE-411 schreef: 27 dec 2024, 15:17
LML schreef: 26 dec 2024, 20:15 Waarom komt er geen volwaardige trein Aalst-Burst-Zottegem, evt tot Oudenaarde...?
Daar zit niemand op te wachten. Het openbaar busvervoer bedient het gebied tussen deze steden al zeer rijkelijk.

Wat de lijn eventueel uit het vergetelheid zou kunnen halen: Volledig onder draad zetten en de S-trein doortrekken vanuit Aalst naar Burst. Op die manier krijgen de 20.000 inwoners van de gemeente Erpe-Mere een vlotte verbinding met Brussel. Weet iemand wat het zou kosten om een enkelsporige lijn over 9,5km onder draad te zetten?
Mol-Hamont (33 km) koste blijkbaar 31 miljoen. Een miljoen of 10 voor 9,5 km zou dus ruim moeten volstaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

Intussen zijn er in Antwerpen problemen met de 26xx uit Hasselt via Mechelen, deze komt om .11 aan op -2, moet dan leegmaken en helemaal naar bundel Luchtbal rijden om te keren, terug te rijden naar centraal en om .49 weer te vertrekken richting Hasselt. Dit lukt zelden op de voorziene tijd, waardoor deze trein bijna altijd met vertraging vertrekt.
Een flyover in Berchem (zie https://hgbtf.net/viewtopic.php?t=15425 ) zou dit kunnen oplossen, maar gezien dat niet voor meteen zal zijn heb ik een andere oplossing:
De reeks 26xx kan na Antwerpen-Centraal als stoptrein naar Essen rijden. Gezien hij enkele minuten vroeger vertrekt dan de 235x vandaag is er zelfs ruimte voor een extra stop in Luchtbal. Hij komt dan rond .50 aan in Essen om te keren. Om .10 vertrekt hij weer uit Essen om op tijd (tegen .49) weer in Centraal te kunnen verder rijden richting Hasselt.
De 235x uit Puurs wordt op zijn beurt dan weer beperkt tot Antwerpen-Centraal waar hij op de +1 aankomt rond .20 en weer vertrekt om .40
Je hebt dus 1 omloop meer nodig op de 26xx maar één minder op de 235x Het benodigde materieel blijft dan gelijk, maar je hebt wel een veel betrouwbaardere dienstregeling.
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door 260689 »

Volgende wijzigingen dit weekend:

- E28xx rijd dit weekend Leuven <=> Blankenberge ipv Knokke.

- E15xx rijd dit weekend Genk <=> Gent-Sint-Pieters ipv Blankenberge.

- E18xx reeks rijd dit weekend Gent-Sint-Pieters <=> Antwerpen-Centraal en stopt enkel in Berchem. (Rijd via Dendermonde en Mechelen).
Davy
Berichten: 677
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Davy »

Wat mij vandaag opvalt is dat de hele dag door Genk weer door de 15xx serie wordt bediend i.p.v. enkel in de spits. Wat is hiervan de reden?
Plaats reactie