De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
overweg13

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door overweg13 »

260689 schreef: 16 dec 2024, 15:25
Reuel schreef: 16 dec 2024, 09:41 Ik herinner me ooit nog een samenstelling van 5 stellen, een complete verrassing, als vervangtrein van de Eupen-Oostende ergens in 2011-2012. :)
Oostende - Eupen met 5 klassiekjes. Maar ook Brussel - Arlon heb ik in een strenge winter weten rijden daar de DMT'S het niet meer aankonden wegens ijsvorming op de bovenleiding.
Er waren destijds ook treinen Welkenraedt - Oostende (niet Eupen, want dat bestond nog niet) - minstens één samenstelling was voorzien met tweeledige stellen, in de tijd dat deze treinen nog uitgevoerd werden met K3-rijtuigen of I6 als ze uit Köln kwamen. Ik herinner me dat ik ook een trein Brussel - Oostende nam, die met een twintigtal minuten vertraging in Brussel-Zuid vertrok en te vroeg (!) aankwam in Oostende. Zei iemand buffertijden?
Met vriendelijke groet

overweg13
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Een tiental jaar geleden werd een P-trein Landen - Brussel en omgekeerd gereden met 4 klassiekjes.
AGE-411

Bericht door AGE-411 »

rvdborgt schreef: 16 dec 2024, 10:07
Reuel schreef: 16 dec 2024, 09:41 Ik herinner me ooit nog een samenstelling van 5 stellen, een complete verrassing, als vervangtrein van de Eupen-Oostende ergens in 2011-2012. :)
Zoiets heb ik ook wel eens meegemaakt, misschien al iets langer geleden, maar in ieder geval na 2004, in de omgekeerde richting.
In 2011 nam ik vaak de S-trein naar Zottegem/Geraardsbergen. Tijdens de spits bestond deze ook uit 5 klassieke stellen: 3 naar Zottegem, 2 naar Geraardsbergen.
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

AGE-411 schreef: 16 dec 2024, 20:52
rvdborgt schreef: 16 dec 2024, 10:07
Zoiets heb ik ook wel eens meegemaakt, misschien al iets langer geleden, maar in ieder geval na 2004, in de omgekeerde richting.
In 2011 nam ik vaak de S-trein naar Zottegem/Geraardsbergen. Tijdens de spits bestond deze ook uit 5 klassieke stellen: 3 naar Zottegem, 2 naar Geraardsbergen.
Bij mij weten was het andersom, gingen er 3 naar Geraardsbergen en 2 naar Zottegem. Daarom dat ik Brussel-Zuid altijd vooraan aan het perron ging staan om in een van de eerste 2 stellen te kunnen plaatsnemen en ik niet in Geraardsbergen of in Ninove terecht kwam. :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
HiddetreinNL

Bericht door HiddetreinNL »

Ik zit een lijstje te maken van alle Klassieke Motorstellen die voor museale doeleinden bewaard blijven.
Voor zover heb ik al:
002 MS39 Train-World (In stelplaats La Louvière?)
027 MS50 PFT-TSP (In Saint-Ghislain)
039 MS53 Train-World (In stelplaats La Louvière?)
082 MS54 PFT-TSP (Maar op welke plek?)
600 MS70 Train-World (Volgens Wikipedia in restauratie tot 2026)
660 MS70JH Train-World

Is deze lijst compleet of mis ik nog een treinstel?
trainfreak

Bericht door trainfreak »

De 082 van TSP staat ook in St-Ghislain, maar zal dan in de dieselwerkplaats staan. Er stond een bericht op hun Facebook een paar dagen geleden.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Deze ochtend zijn 988 en 997 overgebracht van Schaarbeek naar de CW Mechelen.
TKR

Bericht door TKR »

zijn er nog klassiekjes in dienst dan?
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Geen idee, maar deze van de overbrenging naar Mechelen werden getrokken door een diesellocomotief.
260689

Bericht door 260689 »

ovspotter_be schreef: 07 jan 2025, 17:32 Geen idee, maar deze van de overbrenging naar Mechelen werden getrokken door een diesellocomotief.
Samen met1x I11B. Zouden naar CW Mechelen rijden om stukken uit te halen als reserve voor de 800.
ov_wijzer

Bericht door ov_wijzer »

ovspotter_be schreef: 07 jan 2025, 17:32 Geen idee, maar deze van de overbrenging naar Mechelen werden getrokken door een diesellocomotief.
Alles is buiten dienst. Maar wel nonstop treinen afschaffen wegens geen mat, tja hoe zou dat komen?
Shrek

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

ov_wijzer schreef: 09 jan 2025, 19:40
ovspotter_be schreef: 09 jan 2025, 18:05 Vandaag breaks op de S41 Liège — Welkenraedt.
Tussen Welkenraedt en Aachen Hbf rijdt een pendeltrein bestaande uit HLE18 + I11.
Tja, en weer een hele reeks P treinen afgeschaft. Al de hele week vooral rondom Mons de P treinen naar Schaarbeek worden eruit gegooid. Ook de P treinen vanuit Jemelle naar Brussel zijn de dupe. Maar wel alle Klassiekjes eruit gooien, nu weet ik weel dat het er niet veel meer waren die nog konden rijden, maar het waren er toch nog een aantal (stuk of 10 die nog tot de zomer konden rijden).
Niemand ontkent dat er een materieeltekort is en dat er daardoor soms treinen uitvallen. Maar het antwoord daarop zijn niet de klassiekjes die einde kilometers waren en een grote revisie nodig hadden.
ov_wijzer

Bericht door ov_wijzer »

Maar er valt niet soms een trein uit. Er vallen structureel treinen uit. Als je iets niet waar kan maken moet je het ook niet beloven. Dit zagen de meeste toch aankomen dat dit ging gebeuren? Klassiekjes is inderdaad voor de lange termijn geen oplossing, maar wel voor de korte termijn. Als men de 10 stellen (kan ook 2 meer of minder zijn maar rond de 10) gewoon aan de gang had gehouden, had je in ieder geval iets meer kunnen rijden. Hadden nog prima enkele P treinen rondom Mons kunnen rijden, waardoor je weer desiro vrij speelt die nu soms maar een paar korte ritjes doen. De meeste Klassiekjes kunnen nog mee tot de zomer, totdat er een grote revisie nodig is.
Natje049
Contacteer:

Bericht door Natje049 »

ov_wijzer schreef: 09 jan 2025, 19:41
Alles is buiten dienst. Maar wel nonstop treinen afschaffen wegens geen mat, tja hoe zou dat komen?
Klassiekjes waren compleet versleten en dat zou belachelijk veel geld kosten om die nog levend te houden, elke dag afschaffingen, vertragingen en evacuaties wegens defecten dan. Wat de S41 5000 betreft is het zeer jammer wat daar gebeurt, da's eigenlijk wel een schande. Maar dat Duitsland niks anders wil toelaten is net zo schanduleus.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Ook voor de korte termijn waren die amper een oplossing. Ze waren niet gewoon versleten, ze waren vaak aan hun verplichte revisie toe. Maar dat zouden echt wel kosten op het sterfhuis geweest zijn, ETCS komt er echt niet meer in, dus over minder dan een jaar was het sowieso afgelopen. Er is al materieel dat langer in leven gehouden wordt omwille van de opgelopen vertraging bij de levering van nieuwe treinen, maar je moet ook het onderhoudspersoneel hebben om alles rijvaardig te houden (er is bijna een nog groter tekort in de werkplaatsen dan op de trein), en ouder materieel heeft nu eenmaal vaker onderhoud nodig.
Ik betreur dat het gerucht dat ze voor naar Aken nog even een ontheffing zouden hebben gekregen, niet bleek te kloppen, want wat met de S-trein naar Aken momenteel gebeurt is inderdaad een schande, maar het is zowat de enige plaats waar ik misschien nog een rol voor hen zag weggelegd.
Plaats reactie