Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainlovertje »

Davy schreef: 14 jan 2025, 12:47 Wat mij vandaag opvalt is dat de hele dag door Genk weer door de 15xx serie wordt bediend i.p.v. enkel in de spits. Wat is hiervan de reden?
Zeker? Ik zie enkel 1500-treinen in de ochtend en namiddag verschijnen.
Davy
Berichten: 677
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Davy »

Ik zit nu in de 1512 en deze wordt zowel in de stations, de trein en de hyperrail app tot Genk aangeduid. Ook andere treinen van deze reeks rijden de hele dag tot Genk.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

E1512 is de eerste trein die in de avondspits doorrijdt tot en met Genk.
Davy
Berichten: 677
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Davy »

Ja mijn fout, had verkeerd gekeken blijkbaar. :oops:
HLE18
Berichten: 506
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door HLE18 »

Al 2x opgevallen dat de IC treinen Brussel-Dendermonde vertrekken/aankomen op spoor 1 & 2, blijkbaar dan toch geen probleem om alle sporen te kruisen...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

Bij mijn passage te Dendermonde vandaag (2X) vertrokken deze steeds vanaf spoor 8 of 9 aldaar.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

HLE18 schreef: 14 jan 2025, 18:10 Al 2x opgevallen dat de IC treinen Brussel-Dendermonde vertrekken/aankomen op spoor 1 & 2, blijkbaar dan toch geen probleem om alle sporen te kruisen...
Misschien zat er een rolstoereiziger op?
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 424
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

De volgende zijn vandaag vanop spoor 1 vertrokken:

IC 3229
IC 3240

Dit zou te maken kunnen hebben met een tussenkomst van de assistentie, om iemand die slecht te been is makkelijker te doen overstappen (aangezien spoor 1 daar als enige verhoogd perron heeft)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Shrek »

HLE18 schreef: 14 jan 2025, 18:10 Al 2x opgevallen dat de IC treinen Brussel-Dendermonde vertrekken/aankomen op spoor 1 & 2, blijkbaar dan toch geen probleem om alle sporen te kruisen...
Als alles op tijd rijdt kan dat ja, maar bij de minste vertraging loopt het mis. Het dus niet standaard inplannen heeft weldegelijk zijn voordelen.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

trainfan03 schreef: 14 jan 2025, 18:32 IC 3229
IC 3240
E3229 kwam als leeg materieel uit Hasselt (via Mechelen) en er moest een reiziger met beperkte mobiliteit opstappen in Dendermonde.
E3240 kwam aan als E3214 en daar moest er een persoon met beperkte mobiliteit uitstappen in Dendermonde.
Olivier_Doorne
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Olivier_Doorne »

Reactie NMBS : “Er warden al overvolle treinen voordat de nieuwe dienstregeling werd ingevoerd.”

Als antwoord op de klacht van de Bond van Trein Tram Bus gebruikers op het feit dat er een IC minder is tussen Brussel en Antwerpen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/1 ... n-mechele/

Dit komt toch in aanmerking voor een humor prijs.
Onze treinen zitten stampvol dus 1 trein minder(per uur) maakt het probleem niet erger! Wat een onzin!!!

En ja de NMBS heeft gelijk dat er bijkomende infrastructuur nodig is maar zeggen dat een trein minder het probleem niet mee erger maakt is schandalig.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

Olivier_Doorne schreef: 16 jan 2025, 13:08 Reactie NMBS : “Er warden al overvolle treinen voordat de nieuwe dienstregeling werd ingevoerd.”

Als antwoord op de klacht van de Bond van Trein Tram Bus gebruikers op het feit dat er een IC minder is tussen Brussel en Antwerpen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/1 ... n-mechele/

Dit komt toch in aanmerking voor een humor prijs.
Onze treinen zitten stampvol dus 1 trein minder(per uur) maakt het probleem niet erger! Wat een onzin!!!

En ja de NMBS heeft gelijk dat er bijkomende infrastructuur nodig is maar zeggen dat een trein minder het probleem niet mee erger maakt is schandalig.
Volgens mij heeft de woordvoerder niet geantwoord op die 1 specifieke volle trein maar wel over alle volle treinen en daar heeft hij wel een punt. Er is wel degelijk een infra probleem om op bepaalde uren extra diensten te kunnen aanbieden. Maar we komen steeds bij hetzelfde punt uit. Publiek en politiek willen extra’s, maar niemand (noch publiek noch politiek) wil er echt voor betalen. Zeker vanuit politieke hoek vind ik dat ergens schandalig. Zij bepalen de regels, zij beslissen over de budgetten maar die 2 zijn zelden in harmonie met elkaar.
pmuy
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door pmuy »

FLV-FGSP schreef: 16 jan 2025, 13:33 En ze zitten vol! https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2025/ ... trein-mim/
Ik weet niet of dat in deze situatie ook zo is, maar ik kan wel van mijn gewoonlijke route zeggen dat het vaak zo is dat er in de middelste rijtuigen mensen moeten rechtstaan, terwijl er aan de uiteinden van de trein nog veel plaats is. En soms ook dat er mensen rechtstaan hoewel nog meer dan 20% van de zitplaatsen niet door iemand bezet is. Naast iemand zitten is wat uit de mode geraakt, schijnbaar.

Maar opnieuw: ik heb weinig tot geen ervaring met deze specifieke route. Maar kan de NMBS in de eerste plaats niet enkele rijtuigen toevoegen aan de huidige treinen, die telkens met 8x M6 lijken te rijden. Ik weet niet of er materieel beschikbaar is, maar naar 10 rijtuigen gaan, zou al een groot verschil kunnen maken.
Davy
Berichten: 677
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Davy »

Dat is ook al vaak mijn ervaring geweest, zie het vaak als de IC naar Eupen vertrekt vanuit Brugge. Achteraan vol en vooraan nog veel plaats waarbij mensen amper doorschuiven zelfs na een omroep van de tbg.

Ook het niet naast iemand willen zitten of nog erger de plaats naast je doelbewust bezet houden is een probleem en lijkt vooral de naweeën van corona te zijn.
Plaats reactie