AlexNL schreef: ↑15 jan 2025, 08:52
Een andere mythe is dat je ETCS2 nodig hebt om harder te mogen rijden dan 160 km/u. De Spanjaarden doen 300 km/u met ETCS1 tussen Madrid en Zaragoza.
Je moet zo ver niet kijken, lijn 2 heeft level 1 en is 300 km/u.
MarcVD schreef: ↑15 jan 2025, 11:34
ETCS2 zonder laterale seinen in Belgie hebben we nog niet. Maar het zal komen. Hier een photo van station Couvin, met ETCS2 borden, die zullen komen in test in enkelen maanden. Photo genomen in September 2024.
P1060105 [640x480].JPG
Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
MarcVD schreef: ↑15 jan 2025, 11:34
ETCS2 zonder laterale seinen in Belgie hebben we nog niet. Maar het zal komen. Hier een photo van station Couvin, met ETCS2 borden, die zullen komen in test in enkelen maanden. Photo genomen in September 2024.
P1060105 [640x480].JPG
Stopmerkborden (SMB) zegt niets over het systeem, je kan er zowel ETCS level 1 of level 2 bij hebben of beide (zie lijn 4).
Shrek schreef: ↑15 jan 2025, 20:37
Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.
desirootje schreef: ↑16 jan 2025, 09:53
Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.
Vanaf december 2025 hebben alle vervoerders ETCS
Zowat alle lijnen die LS hebben komen nog in aanmerking voor de proef.
In Nederland heeft men de Betuweroute, een belangrijke goederenlijn tussen Kijfhoek en Duitsland die geopend werd in 2007, nooit uitgerust met vaste seinen.
Tim schreef: ↑16 jan 2025, 17:14
In Nederland heeft men de Betuweroute, een belangrijke goederenlijn tussen Kijfhoek en Duitsland die geopend werd in 2007, nooit uitgerust met vaste seinen.
Dat klopt, maar dat kon ook alleen maar omdat ze daar sowieso nieuwe locs nodig hadden wegens de 25kV.
Wij zitten pas vanaf volgend jaar in de situatie dat we zeker zijn dat alle treinen ETCS hebben.
Tim schreef: ↑16 jan 2025, 17:14
In Nederland heeft men de Betuweroute, een belangrijke goederenlijn tussen Kijfhoek en Duitsland die geopend werd in 2007, nooit uitgerust met vaste seinen.
Dat klopt, maar dat kon ook alleen maar omdat ze daar sowieso nieuwe locs nodig hadden wegens de 25kV.
Wij zitten pas vanaf volgend jaar in de situatie dat we zeker zijn dat alle treinen ETCS hebben.
Maar niet alle treinen zullen onder ETCS rijden...
Shrek schreef: ↑15 jan 2025, 20:37
Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Gaan ze nog iets van overschrijdingslicht zetten bij de smb's of seinen voor kleine beweging/shunting?
desirootje schreef: ↑16 jan 2025, 09:53
Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.
Vanaf december 2025 hebben alle vervoerders ETCS
Zowat alle lijnen die LS hebben komen nog in aanmerking voor de proef.
Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na mss) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3. Er moeten nog honderden Traxxen, 77's, Class 66, Desiro's, ... uitgerust worden. En de leasefirma's hebben dat niet bepaald hoog op hun lijstje staan om dat dringend aan te pakken heb ik de indruk.
Vraag mij af hoe dat nog gaat aflopen dit jaar...
desirootje schreef: ↑16 jan 2025, 09:53
Waar zou dat zijn? Het enige dat ik kan vinden waar men die test zou kunnen doorvoeren is De Pinte-Gavere, al de rest is te druk bereden door de NMBS of andere vervoerders die mogelijks nog geen ETCS hebben en waar je liever geen hinder wilt, of enkel beveiligd met ETCS LS, de enige variant waarvoor je seinen nodig hebt.
Vanaf december 2025 hebben alle vervoerders ETCS
Zowat alle lijnen die LS hebben komen nog in aanmerking voor de proef.
Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na mss) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3. Er moeten nog honderden Traxxen, 77's, Class 66, Desiro's, ... uitgerust worden. En de leasefirma's hebben dat niet bepaald hoog op hun lijstje staan om dat dringend aan te pakken heb ik de indruk.
Vraag mij af hoe dat nog gaat aflopen dit jaar...
Er zijn momenteel ook nog weinig betrouwbare producten op de markt. Bij ons heeft alles ETCS behalve 2 77'en. We hebben ook reeds 8 locs met Baseline 3 aan boord, deze zijn amper 25% van de tijd inzetbaar door de vele problemen met het ETCS systeem. Je kan de leasingfirma's moeilijk massaal locs laten ombouwen/upgraden als het systeem gewoon niet deugd...
Ducktape schreef: ↑17 jan 2025, 15:34
Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na misschien) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3. Er moeten nog honderden Traxxen, 77 's, Class 66, Desiro's, ... uitgerust worden. En de leasefirma's hebben dat niet bepaald hoog op hun lijstje staan om dat dringend aan te pakken heb ik de indruk.
Vraag mij af hoe dat nog gaat aflopen dit jaar...
Waar zit "het" probleem bij de ombouw? Bijkomende sensoren? Kwaliteit verbinding?
Shrek schreef: ↑15 jan 2025, 20:37
Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Gaan ze nog iets van overschrijdingslicht zetten bij de smb's of seinen voor kleine beweging/shunting?
Dat zijn allemaal vragen die nog open liggen op dit moment. Het meest voor de hand liggende is hetzelfde qua installaties als in Noorderkempen of Hoegaarden. Maar het zou zelfs kunnen dat shunting op die lijnen helemaal verdwijnt en dat alle rit op zicht OS wordt.
Hier staat Infrabel op dit moment nog niet heel ver, maar vergeef het ons, er ligt de komende 10 maanden nog wat ander werk op de plank
Ducktape schreef: ↑17 jan 2025, 15:34
Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na mss) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3.
Dat weet ik ook wel, maar gezien er nog geen nieuwe datum is blijft december dit jaar tot nader order de deadline.
Maar ik denk niet dat het een groot probleem wordt. De eerste proeflijn is een plek waar zo goed als alleen MW41 komen en de 2e pilootlijn hoogstwaarschijnlijk ook. Dan spreek je hoogstens over een beperkte vloot baandiesels die ook baseline3 moeten hebben. Dat lijkt me nog wel doenbaar.
Shrek schreef: ↑15 jan 2025, 20:37
Dat klopt, dit is een (kleinschalige) test. Maar in eerste instantie gaan de seinen nog niet buiten dienst. Pas als alles goed gaat met die test zal de hele lijn naar Couvin zijn seinen verliezen. Die pilootlijn zal dan x maanden/jaren goed moeten draaien voor het op grote schaal zal uitgerold worden. Er wordt intussen wel gekeken naar een tweede pilootlijn in het Gentse.
Gaan ze nog iets van overschrijdingslicht zetten bij de smb's of seinen voor kleine beweging/shunting?
Dat zijn allemaal vragen die nog open liggen op dit moment. Het meest voor de hand liggende is hetzelfde qua installaties als in Noorderkempen of Hoegaarden. Maar het zou zelfs kunnen dat shunting op die lijnen helemaal verdwijnt en dat alle rit op zicht OS wordt.
Hier staat Infrabel op dit moment nog niet heel ver, maar vergeef het ons, er ligt de komende 10 maanden nog wat ander werk op de plank
Laat ons hopen dat het belachelijke kleine en grote beweging voorgoed verleden tijd is en shunting wordt gebruikt waar het voor bedoeld is.