Doel:
- Ontwerp het station van Mechelen en de sporen in de (ruime) omgeving, zodat het uw inziens het best zou functioneren.
Regels (staan niet in steen gebeiteld, wijk gerust af, maar dit zijn de regels die ik mezelf had opgelegd)
- Blijf binnen de bestaande voetafdruk van het spoorwegnetwerk
- Het werkgebied is als volgt begrensd: Zuid en West: E19; Noord: Sint-Katelijne-Waver; Oost: Hever
- Er mag geen invloed zijn buiten het werkgebied (maw het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat L25 en L27 als binnen-en-buitenlijn worden uitgevoerd richting Brussel of Antwerpen)
- Probeer in de mate van het mogelijke bestaande kunstwerken te gebruiken
- Het netwerk moet realistisch zijn als het vanaf 0 wordt opgebouwd, het hoeft niet noodzakelijk realistisch te zijn dat het ooit zo verbouwd zou worden (dan zou er heel weinig vrijheid overblijven)
Hierbij vinden jullie mijn ontwerp (als afbeelding, in de ZIP vinden jullie de shapefiles en een QGIS-bestand voor een beter beeld).
Korte beschrijving:
- L25 en L25N krijgen een kruisingsvrije aansluiting ter hoogte van Y Sint-Katelijne-Waver, wat de capaciteit voor IC's en HST's tussen Brussel en Antwerpen drastisch verhoogt.
- L27B en L27 splitsen niet meer aan Y Otterbeek, maar wel tussen Mechelen en Mechelen-Nekkerspoel. Dit is niet meer kruisingsvrij, maar voor de twee S-treinen per uur die L27 gebruiken lijkt mij dat hoegenaamd geen probleem.
- L27 blijft ten oosten van L25. Ik vind het nogal vreemd dat ten die ten Zuiden van Mechelen van plaats wisselen, om ten Noorden terug te wisselen. Enkel het spoor van L27 in Noordelijke richting wisselt eventjes nabij Otterbeek, om ook tussen L25 en L27 een kruisingsvrije aansluiting te voorzien.
- Elke tweesporige lijn krijgt 3 perrons in Mechelen: de buitenste twee zijn steeds de "standaardsporen", het derde spoor is een spoor dat gebruikt kan worden in beide richtingen (zonder het tegengestelde buitenspoor te kruisen) voor treinen die kort op elkaar rijden, of die moeten inhalen (bv HST zonder stop haalt IC in).
- L53 krijgt geen 3 maar 4 perrons: dit omdat de uitwijkmogelijkheden minder zijn (ivm bv L25 die ook nog via L27 en L25N kan), en er op deze lijn meer treinen Mechelen als terminus hebben.
- Dat betekent dus dat Mechelen 13 sporen krijgt ipv 12. Hier lijkt op basis van de luchtfoto's zeker genoeg plaats voor te zijn, als de "dubbele perrons" van sporen 7 en 10 weggewerkt worden. Als blijkt dat dit toch niet mogelijk zou zijn, wordt L53 van 4 naar 3 sporen gebracht en is er geen vuiltje aan de lucht.
- Mechelen-Nekkerspoel behoudt zijn 6 sporen op dezelfde locatie, maar ze zullen anders genoemd/ingedeeld worden. Op dit moment wordt het potentiëel van Nekkerspoel niet ten volle gebruikt: ik geloof (spreek me gerust tegen) dat spoor 6 buiten doorrijdende goederentreinen enkel voor 2 studententreinen per week gebruikt wordt, en spoor 5 zelfs helemaal niet voor passagierstreinen. ipv L27 / L25(+L25N) / L27B wordt de indeling nu L25N / L25 / L27(+L27B)
Opmerkingen? Betere pogingen? Laat jullie gaan!
https://drive.google.com/file/d/10N8B6L ... sp=sharing