Nieuwe MR30
Re: Nieuwe MR30
Er zal wel niet veel in de aanbesteding gestaan hebben rond duurzaamheid en lokale tewerkstelling. Een nietigverklaring of politieke tussenkomst is de enige oplossing om hier nog onderuit te komen, en om nog wat perspectief te geven aan de 480 mensen die tewerkgesteld zijn in Brugge.
Re: Nieuwe MR30
Het is niet voor het eerst dat 'Brugge' naast een grote opdracht grijpt: met de Desiro ging Siemens er met de kluif vandoor. Uiteindelijk was het dankzij inmenging van Marc Descheemaecker persoonlijk dat men in Brugge als onderaannemer voor Siemens aan de slag ging.
Wellicht kan zoiets dit keer ook nog gebeuren - een bestelling van tot 600 treinstellen is enorm. Heeft CAF daarvoor de capaciteit? (Al zal men ook de fabriek in Reichshoffen draaiende willen houden.)
Wellicht kan zoiets dit keer ook nog gebeuren - een bestelling van tot 600 treinstellen is enorm. Heeft CAF daarvoor de capaciteit? (Al zal men ook de fabriek in Reichshoffen draaiende willen houden.)
Re: Nieuwe MR30
Als je als fabriek enkel moet overleven van lokale opdrachten, dan heb je een probleem. Wil je meedoen in een ruimere markt, dan kan je je eigen markt niet afschermen.
Maar ik wacht ook nog af op een bevestiging elders vooraleer ik geloof dat CAF de aanbesteding zou gewonnen hebben, noch De Standaard, noch De Tijd, noch VRT hebben het nieuws gedeeld, dus ik zou nog niet zo zeker zijn van dit gerucht.
Maar ik wacht ook nog af op een bevestiging elders vooraleer ik geloof dat CAF de aanbesteding zou gewonnen hebben, noch De Standaard, noch De Tijd, noch VRT hebben het nieuws gedeeld, dus ik zou nog niet zo zeker zijn van dit gerucht.
Re: Nieuwe MR30
Mee eens, maar het gebeurt vaker. Een conglomeraat zoals een ex Bombardier heeft fabrieken in verschillende landen, die bedienen vaak vooral de lokale/regionale markt. Als dat dan ineens wegvalt, bijvoorbeeld omdat een reguliere grote klant ineens lokaal produceren minder belangrijk vindt, dan komen ze in de problemen.
Bombardier Brugge dreigde te moeten sluiten omdat er geen werk meer was, de bouw van de Desiro heeft de fabriek gered. De M7 sloot daar min of meer naadloos op aan.
Iets soortgelijks zag je in Derby, de fabriek aldaar (thans Bombardier, nu Alstom) dreigde eveneens te moeten sluiten omdat er tijdelijk geen werk meer was. En dat terwijl er in de toekomst nog genoeg werk zou zijn voor HS2. Een vervolgbestelling voor de Elizabeth Line heeft de fabriek uiteindelijk open gehouden.
Voor een partij als CAF of Stadler speelt dit (tot nu toe) minder: zij zijn klein begonnen en hebben uitgebreid naarmate ze meer opdrachten binnenhaalden. En ze bouwen standaardproducten voor het hele continent (en daarbuiten) i.p.v. steeds regionale oplossingen proberen te verkopen waarvoor de regionale knowhow van belang is.
Re: Nieuwe MR30
Maar ik dacht toch dat iedereen intussen doorhad dat er op dit moment meer vraag is dan aanbod voor constructiecapaciteit voor rollend materieel?
Als er dan toch nog een fabriek zou gesloten worden omwille van een gebrek aan werk, moet er toch ergens een andere reden zijn waarom men dit zou doen.
Is die fabriek misschien totaal niet meer concurrentieel tegenover anderen?
Als er dan toch nog een fabriek zou gesloten worden omwille van een gebrek aan werk, moet er toch ergens een andere reden zijn waarom men dit zou doen.
Is die fabriek misschien totaal niet meer concurrentieel tegenover anderen?
Re: Nieuwe MR30
Dat er meer vraag is dan aanbod klopt, maar de vraag komt niet altijd terecht bij de locaties die productiecapaciteit over hebben. Treinenbouwers doen soms niet mee aan aanbestedingen omdat ze de capaciteit niet meer hebben.
Volgens de geruchten was het bod van Alstom voor de MR30 goedkoper dan dat van CAF, maar scoorde CAF uiteindelijk toch net iets meer punten dan Alstom.
Volgens de geruchten was het bod van Alstom voor de MR30 goedkoper dan dat van CAF, maar scoorde CAF uiteindelijk toch net iets meer punten dan Alstom.
Re: Nieuwe MR30
Goeie dag,
De mensen van Alstom zijn kwaad wat niet abnormaal is.
Hun frustratie kan eventueel groter zijn indien de keuze voor CAF een model betreft van de reeks van Coradia's; toen Alstom Bombardier overnam, moest Alstom zijn vestiging dichtbij Strasbourg en de rechten op de reeks van Coradia's afstaan om een trend tot concentratie te vermijden (voor zover ik nog goede herinneringen heb, was dar een eis van de betrokken diensten van de Europese Unie).
vg
Pierre
De mensen van Alstom zijn kwaad wat niet abnormaal is.
Hun frustratie kan eventueel groter zijn indien de keuze voor CAF een model betreft van de reeks van Coradia's; toen Alstom Bombardier overnam, moest Alstom zijn vestiging dichtbij Strasbourg en de rechten op de reeks van Coradia's afstaan om een trend tot concentratie te vermijden (voor zover ik nog goede herinneringen heb, was dar een eis van de betrokken diensten van de Europese Unie).
vg
Pierre
Re: Nieuwe MR30
Het gaat hier specifiek om het model Coradia Polyvalent, door SNCF Régiolis genoemd, dat in Reichshoffen wordt gebouwd.
Leveringen daarvan zijn nog steeds gaande en rollen tegenwoordig met een CAF-logo de fabriek uit.
Leveringen daarvan zijn nog steeds gaande en rollen tegenwoordig met een CAF-logo de fabriek uit.
Re: Nieuwe MR30
De bestelling van de NMBS gaat toch niet over de (Alstom -> CAF) Coradia Polyvalent = Régiolis, maar over de CAF Civity (Duo), die een BEMU batterijversie heeft, en waarvan de NS de dubbeldekkers koopt als Dubbeldekker Nieuwe Generatie?
"moeten afstaan" is te negatief geformuleerd.Hun frustratie kan eventueel groter zijn ... toen Alstom Bombardier overnam, moest Alstom zijn vestiging dichtbij Strasbourg en de rechten op de reeks van Coradia's afstaan
Het was immers de eigen vrije keuze van Alstom om zijn grote concurrent over te nemen en het wou dan ook graag de gevolgen dragen door minder belangrijke zaken TEGEN BETALING te verkopen aan CAF.
(De mensen van Bombardier Brugge zaten trouwens niet in hetzelfde bedrijf als de Alstom-fabriek in Reichshoffen, Frankrijk. Voor Charleroi ligt het anders).
Re: Nieuwe MR30
Het bod van Alstom was goedkoper, maar NMBS-woordvoerder Bart Crols verdedigd op het VRT NWS Journaal dat 'prijs-kwaliteit' de doorslag gaf voor CAF.
Het is niet dat de NMBS in de positie zit om grote budgetten te spenderen, dus wat nederigheid in de uitgavenposten is aangewezen, en dus zou de goedkopere prijs van het Alstom-product, samen met de duurzaamheid en lokale tewerkstelling wel degelijk de doorslag moeten hebben gegeven.
Het is niet dat de NMBS in de positie zit om grote budgetten te spenderen, dus wat nederigheid in de uitgavenposten is aangewezen, en dus zou de goedkopere prijs van het Alstom-product, samen met de duurzaamheid en lokale tewerkstelling wel degelijk de doorslag moeten hebben gegeven.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Nieuwe MR30
Als de aanschafprijs lager is maar de gecalculeerde energieverbruik en onderhoudskosten vervolgens dertig jaar lang hoger zijn dan met een duurdere trein, kan het toch de moeite zijn om de duurdere trein aan te schaffen. Een goede aanbesteding houdt niet alleen rekening met de prijs, maar beoordeelt ook andere factoren, zoals total cost of ownership, ervaring en referenties.
CAF heeft op het moment bijvoorbeeld een groter orderboek voor accutreinen dan Alstom en heeft bij NS een grote order vrijwel op tijd kunnen afleveren, wat Alstom de afgelopen jaren bij veel klanten toch niet is gelukt. CAF heeft op het moment ook meer batterijtreinen in het orderboek staan dan Alstom.
CAF heeft op het moment bijvoorbeeld een groter orderboek voor accutreinen dan Alstom en heeft bij NS een grote order vrijwel op tijd kunnen afleveren, wat Alstom de afgelopen jaren bij veel klanten toch niet is gelukt. CAF heeft op het moment ook meer batterijtreinen in het orderboek staan dan Alstom.
Re: Nieuwe MR30
Je legt eerst na grondig onderzoek de gunningscriteria vast en daar volgt gegeven de offertes een winnaar uit (in die volgorde en niet andersom dus). Het is niet de taak van de NMBS om werk te verschaffen in Brugge.
Enkele jaren geleden werd De Lijn door Lydia Peeters gedwongen de aanbesteding voor nieuwe elektrische bussen 'bij te sturen' zodat Van Hool won. We weten allemaal hoe dat is afgelopen voor de werkgelegenheid in Vlaanderen. Zelfs als de NMBS gedwongen wordt om de aanbesteding bij te sturen zodat Alstom wint is er geen enkele garantie dat Brugge open blijft.
Enkele jaren geleden werd De Lijn door Lydia Peeters gedwongen de aanbesteding voor nieuwe elektrische bussen 'bij te sturen' zodat Van Hool won. We weten allemaal hoe dat is afgelopen voor de werkgelegenheid in Vlaanderen. Zelfs als de NMBS gedwongen wordt om de aanbesteding bij te sturen zodat Alstom wint is er geen enkele garantie dat Brugge open blijft.
Re: Nieuwe MR30
En daarom zou de NMBS mede-aandeelhouder moeten worden in de fabriek, alleen zo blijft lokale tewerkstelling gegarandeerd.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 05 mar 2025, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.