Nu praat je simpelweg het standpunt van het Alstom-kamp na dat ze breeduit in de media hebben gebracht.TimJ36 schreef: ↑05 mar 2025, 20:31 Het bod van Alstom was goedkoper, maar NMBS-woordvoerder Bart Crols verdedigd op het VRT NWS Journaal dat 'prijs-kwaliteit' de doorslag gaf voor CAF.
Het is niet dat de NMBS in de positie zit om grote budgetten te spenderen, dus wat nederigheid in de uitgavenposten is aangewezen, en dus zou de goedkopere prijs van het Alstom-product, samen met de duurzaamheid en lokale tewerkstelling wel degelijk de doorslag moeten hebben gegeven.
In werkelijkheid is er een klassement gemaakt dat alle zaken afweegt, en dat je niet onder de mat mag vegen. Goedkoop is duurkoop.
Als buitenstaander komt de houding van de NMBS mij hier professioneel over.
De raad van bestuur heeft dat besluit blijkbaar unaniem genomen.
Het komt bij mij over dat de deskundigen van het dossier bij de NMBS zo'n beslissing niet licht zullen genomen hebben, en ongetwijfeld tweemaal nagedacht zullen hebben over het belang van elk punt dat ze evalueren.
Ik hoor ook van verschillende kanten dat de M6/M7-dubbeldekkers van Alstom (+Bombardier) technologie is van een paar generaties geleden. Dan ben ik blij dat de NMBS nu aandacht heeft voor de score, en dat ze die voorrang geven voor een relatief klein verschil in prijs.
Ik snap dat de werknemers van Alstom dat niet leuk vinden.
Maar als studenten te weinig scoren op een examen, moeten ze ook niet de leraars komen afdreigen en ophef maken. Het geeft mij nu geen positieve indruk van hoe het oude Alstom in Frankrijk blijkbaar de markt kan domineren, en elders heel wat minder.
Beter nadenken als bedrijf hoe ze zichzelf kunnen verbeteren.
Je hebt ook een vreemd begrip van duurzaamheid.
Het is niet het aantal km voor het vervoer van enkele honderden afgewerkte treinen dat de duurzaamheid bepaalt.
Wat wel belangrijk is voor duurzaamheid is de kwaliteit van de treinen die moeten zorgen voor ons duurzaam vervoer van de toekomst, en het belonen van Europese bedrijven die blijkbaar best voldoen aan de verwachtingen van de klant.
De beste manier om de Europese concurrentiekracht te saboteren, is dat elk land opdrachten toewijst op basis van locatie, en minder kijkt naar de kwaliteit van de offerte...