NMBS is vervoerder voor Ouigo in België. Dus inderdaad mag je hopen dat ze eraan verdienen, zeker bij de gemelde bezetting.Terminus schreef: ↑27 mar 2025, 09:27 Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Als cheminot/reiziger mag ik vaak "genieten" van M4 of M5 (zeker in de zomer), terwijl onze I11-rijtuigen worden gebruikt voor een LOW BUDGET-trein van een andere operator. Ik kan enkel nog hopen dat de NMBS er goed aan verdient...
OUIGO Brussel - Parijs
Re: OUIGO Brussel - Parijs
Voor zover ik weet is de EC Parijs een initiatief van NMBS?
Wil je deze trein dan rijden met M4 rijtuigen?
Wil je deze trein dan rijden met M4 rijtuigen?
Het in SNCF die aan de NMBS gevraagd heeft of ze locs en rijtuigen ter beschikking hadden omdat SNCF geen beschikbaar materiaal ervoor had. Het initiatief komt van de SNCF zelf.
De M4 is op weg naar de uitgang, ik vermoed dat het wellicht zelfs niet tot het einde van het jaar gaat duren vooraleer ze verdwenen zijn. De M5, hoe oncomfortabel ook, biedt meer zitplaatsen.
De roeping van de I-rijtuigen is altijd internationaal verkeer geweest, het is niet omdat we circa 20 jaar geen internationale treinen meer hebben gehad met I-rijtuigen, dat we ze alleen maar zouden mogen inzetten op binnenlands verkeer?
De roeping van de I-rijtuigen is altijd internationaal verkeer geweest, het is niet omdat we circa 20 jaar geen internationale treinen meer hebben gehad met I-rijtuigen, dat we ze alleen maar zouden mogen inzetten op binnenlands verkeer?
Het is bij mijn weten de NMBS die het initiatief tot deze verbinding heeft genomen. De rest is in overleg tussen NMBS en SNCF afgesproken, zoals gebruikelijk bij staatsspoorwegen.
Het lijkt mij toch ook logischer dat het initiatief van NMBS komt en dat er daarom geen binnenlands verkeer mogelijk is in Frankrijk? Omdat SNCF dat niet wil.
Was de trein opengesteld voor de binnenlandse reizigers (aan weerszijden) en werden de tussenliggende steden en regio's niet prompt overslagen was er zeker niet zoveel weerstand als nu. Dan werd het als een grensoverschrijdende binnenlandse trein beschouwd, cfr. de oude Beneluxtrein. Echter werden de binnenlandse reizigers door de directies van NMBS en SNCF buitenspel gezet, enkel en alleen voor de platte commercie van een trein die uitsluitend dient als toeristenvervoer tussen Brussel en Parijs.
Die treinen van/naar Parijs zijn altijd goed gevuld. Welke reizigers wil je er dan nog bijkrijgen. De opzet om flixbus concurrentie aan te doen blijkt te werken.
-
- Contacteer:
De gerenoveerde M5'en zijn allesbehalve oncomfortabel. Ze zijn wel storingsgevoelig.
De opzet is in dat geval verkeerd. Het negeren van lokale belangen en het focussen op snelle toeristenverbindingen, zoals Flixbus doet, zorgt ervoor dat de behoeften van lokale reizigers niet worden gerespecteerd.
Dat toeristen de trein kunnen gebruiken om van Brussel naar Parijs te gaan is mooi meegenomen, maar dat hoeft niet de hoofdzaak van deze treinverbinding te zijn, en al zeker niet om stations over te slaan. De focus moet juist liggen op die intermediaire stations.
Dus: zorg voor een lokale trein die in voldoende stations stopt, en die door zijn karakter als grensoverschrijdende langeafstandstrein kan worden aangemerkt.
Capaciteitsgebrek is uiteraard een kwestie van frequentieverhoging. Slechts 3x daags een trein, kan opgetrokken naar 1x om de 2u.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 27 mar 2025, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
En hoeveel bijkomende I11-rijtuigen zou men dan nog nodig hebben voor deze bijkomende treinen?
De I11-rijtuigen zijn nu al schaars.
De I11-rijtuigen zijn nu al schaars.
Er staan nog een hele hoop I10-rijtuigen werkloos aan de kant in de bundel van Oostende.
-
Dus dan zul je het met I11 moeten doen, en daar schieten er ook niet zo verschrikkelijk veel van over.
En je hebt die I11'en momenteel ook nog nodig voor Aachen en de EuroCity.
En je hebt die I11'en momenteel ook nog nodig voor Aachen en de EuroCity.
-
Betekent dat dan dat een eventuele koper gelijk voorbereid moet zijn op de kosten van revisie, om de voertuigen aanvaardbaar te maken op de voorziene netten van gebruik?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.