werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

De impact per district is heel verschillend hoor. In brussel merk ik eerder afgeschafte ritten, zeker als er werken zijn met vervangbussen op een lijn. De diensten die er dan zijn worden meestal dan door elkaar gehaald. Dan merk je dat je dezelfde uren hebt dan origineel maar totaal andere treinen doet of je dienst is een mengeling van 2 andere diensten. De restjes bij elkaar steken zou je het kunnen noemen. Op de EC en ECD had ik geen rechtstreekse commentaar trouwens, ik weet dat die blijven rijden, zelfs met omwegen indien nodig. Maar op vele andere binnenlandse diensten schrapt men wel heel wat ritten met dergelijke werken. Want als men een een rit kan inkorten is geregeld het gevolg dat door het korter keren van een trein men materieel kan uitsparen en bijgevolg ook in de diensten.

Zo gaat er dit voorjaar normaal gewerkt worden in Schaarbeek tijdens een weekend. Men gaat aldaar een brug over het spoor afbreken waardoor alle treinverkeer die er langs moet niet door kan (ja zowel 25/27/25N/36/36N. Hierbij zou de ECD keren in Antwerpen (voorlopige gekend oplossing). Dus kan je de impact wel inschatten, ook op heel wat andere relaties zal de impact dan groot zijn.
Lukas
Berichten: 1689
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: in stations

Bericht door Lukas »

Hoi,

De komende 2 weekends is lijn 35 onderbroken tussen Leuven en Aarschot. Men gaat onderhoudswerken uitvoeren en in Wezemaal gaat men de uitrusting van de overweg weghalen want deze word vervangen door een tunnel. Ook gaat men verder werken aan de vernieuwing van de perrons.

Het weekend van 25 en 26 januari is lijn 35 onderbroken tussen Aarschot en Hasselt.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
BlackEagle
Berichten: 345
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: werken: in stations

Bericht door BlackEagle »

In station Mechelen zag ik dat de oude perronkap van sporen 9/10 intussen is afgebroken, en dat perron 7 van perron 8 (dat in december buiten dienst is gegaan) gescheiden is met tijdelijke platen. Ik vermoed dat men binnenkort het zandlichaam zal gaan afgraven.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: in stations

Bericht door FLV-FGSP »

FLV-FGSP schreef: 14 dec 2024, 14:06 [Geloof het of niet, het nieuwe station van Mons/Bergen gaat op 18 december open voor de reizigers. De officiële opening is op 31 januari.
https://www.sudinfo.be/id928488/article ... la-mise-en
In Le Soir van vandaag een interview met Elio di Rupo over zijn rol in dit project:
https://www.lesoir.be/651789/article/20 ... e-100-sncb
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: in stations

Bericht door FLV-FGSP »

Geheel onverwacht heeft ontslagnemend minister Gilkinet geweigerd om bij de opening van het station van Bergen aanwezig te zijn:
https://www.lesoir.be/652173/article/20 ... s-depenses en https://www.hln.be/binnenland/minister- ... ~a78cb463/
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

Voor de paar dagen, of weken dat hij nog minister is. De andere lopende stationsprojecten (zoals Kortrijk, hoofdzetel NMBS) tijdens zijn legislatuur!!! zijn anders ook niet om naar huis te schrijven. En wat met de vervallen en gesloten stations (Brugge, Menen, Ronse...)? Wat heeft hij tijdens zijn ministerschap daar aan gedaan? Juist niks.
joverwimp
Berichten: 568
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

Dat is niet de bevoegdheid van de minister maar van Sophie Dutordoir.
De minister bepaalt het budget en kon eindelijk een beheerscontract afsluiten dat loopt tot 2032 (https://mobilit.belgium.be/nl/regulatio ... tract-nmbs )
Nooit eerder kreeg de spoorwegsector zoveel middelen en zulke duidelijke en ambitieuze doelstellingen.
De minister ging voor een groter treinaanbod maar dat kon niet voor de NMBS (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/05 ... reiding-aa)
Laatst gewijzigd door joverwimp op 02 feb 2025, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo »

Zijn de stations nog van Infrabel, was ooit allemaal, maar dat heeft, meen ik niet lang geduurd...
Theo
Groeten vanop de Heide
joverwimp
Berichten: 568
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

In het beheerscontract (https://mobilit.belgium.be/nl/regulatio ... tract-nmbs) lees ik niets over poortjes (art 52)
Poortjes zijn een bijkomend obstakel voor personen met een handicap (art53). Dat contract loopt tot 2032, nu al te wijzigen ?
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

joverwimp schreef: 02 feb 2025, 18:35 Dat contract loopt tot 2032, nu al te wijzigen ?
In het nieuwe regeerakkoord 2025-2029: "De federale regering herbevestigt het openbare dienstencontract met de NMBS, het performantiecontract van Infrabel, alsook de meerjareninvesteringsplannen."
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 03 feb 2025, 13:28
joverwimp schreef: 02 feb 2025, 18:35 Dat contract loopt tot 2032, nu al te wijzigen ?
In het nieuwe regeerakkoord 2025-2029: "De federale regering herbevestigt het openbare dienstencontract met de NMBS, het performantiecontract van Infrabel, alsook de meerjareninvesteringsplannen."
Ja ze bevestigen het performantiecontract en het openbaredienstcontract maar verlagen wel de dotaties die daarvoor moeten dienen. Hetzelfde verwachten maar voor minder geld, dat gaat natuurlijk niet lukken...
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 05 apr 2025, 22:36
TimJ36 schreef: 03 feb 2025, 13:28
joverwimp schreef: 02 feb 2025, 18:35 Dat contract loopt tot 2032, nu al te wijzigen ?
In het nieuwe regeerakkoord 2025-2029: "De federale regering herbevestigt het openbare dienstencontract met de NMBS, het performantiecontract van Infrabel, alsook de meerjareninvesteringsplannen."
Ja ze bevestigen het performantiecontract en het openbaredienstcontract maar verlagen wel de dotaties die daarvoor moeten dienen. Hetzelfde verwachten maar voor minder geld, dat gaat natuurlijk niet lukken...
Als het niet werkt, dan is het toch tenminste goed geprobeerd - se no e vero, e ben trovato zeggen ze in Haspengouw ;)
Maar we zien nog maar eens dat de politiek nog maar ampel capabel is om 5+-5=10 te tellen, hebben we nu echt met ons allen gekozen voor zo'n zootje idioten (x/v/m/?) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

NMBS sluit wachtzaal in station Merelbeke na aanhoudend vandalisme (VRT NWS, 1 april)

Nochtans:

Volgens het openbare dienstencontract:

Art.50. Levendige stations
2. In de L- en M-stations staat NMBS in voor het onderhoud van het reizigersgebouw, met inbegrip
van de wachtruimtes en de sanitaire voorzieningen. De wachtruimtes in de S-stations die op 31
december 2022 nog functioneel zijn, worden tijdens de hele duur van het Contract behouden, met
uitzondering van de ruimtes die een ingrijpende renovatie vereisen (zie lijst in bijlage 13).


Wat is het contract nog waard, als het door NMBS niet wordt nageleefd?
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

TimJ36 schreef: 06 apr 2025, 00:22 NMBS sluit wachtzaal in station Merelbeke na aanhoudend vandalisme (VRT NWS, 1 april)

Nochtans:

Volgens het openbare dienstencontract:

Art.50. Levendige stations
2. In de L- en M-stations staat NMBS in voor het onderhoud van het reizigersgebouw, met inbegrip
van de wachtruimtes en de sanitaire voorzieningen. De wachtruimtes in de S-stations die op 31
december 2022 nog functioneel zijn, worden tijdens de hele duur van het Contract behouden, met
uitzondering van de ruimtes die een ingrijpende renovatie vereisen (zie lijst in bijlage 13).


Wat is het contract nog waard, als het door NMBS niet wordt nageleefd?
En meteen wéér commentaar op NMBS :roll: Ik denk niet dat de vandalen voor het bedrijf werken, hoor.
Wat is volgens u dan de wonderbaarlijke oplossing? Wachtzaal tijdelijk sluiten om te investeren in herstellingen om dan opnieuw vernield te worden? En opnieuw? En opnieuw? En opnieuw?
Ik denk dat de term ‘begrip’ hier best wel op z’n plaats is.
Plaats reactie