werken: in stations
Re: werken: in stations
De impact per district is heel verschillend hoor. In brussel merk ik eerder afgeschafte ritten, zeker als er werken zijn met vervangbussen op een lijn. De diensten die er dan zijn worden meestal dan door elkaar gehaald. Dan merk je dat je dezelfde uren hebt dan origineel maar totaal andere treinen doet of je dienst is een mengeling van 2 andere diensten. De restjes bij elkaar steken zou je het kunnen noemen. Op de EC en ECD had ik geen rechtstreekse commentaar trouwens, ik weet dat die blijven rijden, zelfs met omwegen indien nodig. Maar op vele andere binnenlandse diensten schrapt men wel heel wat ritten met dergelijke werken. Want als men een een rit kan inkorten is geregeld het gevolg dat door het korter keren van een trein men materieel kan uitsparen en bijgevolg ook in de diensten.
Zo gaat er dit voorjaar normaal gewerkt worden in Schaarbeek tijdens een weekend. Men gaat aldaar een brug over het spoor afbreken waardoor alle treinverkeer die er langs moet niet door kan (ja zowel 25/27/25N/36/36N. Hierbij zou de ECD keren in Antwerpen (voorlopige gekend oplossing). Dus kan je de impact wel inschatten, ook op heel wat andere relaties zal de impact dan groot zijn.
Zo gaat er dit voorjaar normaal gewerkt worden in Schaarbeek tijdens een weekend. Men gaat aldaar een brug over het spoor afbreken waardoor alle treinverkeer die er langs moet niet door kan (ja zowel 25/27/25N/36/36N. Hierbij zou de ECD keren in Antwerpen (voorlopige gekend oplossing). Dus kan je de impact wel inschatten, ook op heel wat andere relaties zal de impact dan groot zijn.
Re: werken: in stations
Hoi,
De komende 2 weekends is lijn 35 onderbroken tussen Leuven en Aarschot. Men gaat onderhoudswerken uitvoeren en in Wezemaal gaat men de uitrusting van de overweg weghalen want deze word vervangen door een tunnel. Ook gaat men verder werken aan de vernieuwing van de perrons.
Het weekend van 25 en 26 januari is lijn 35 onderbroken tussen Aarschot en Hasselt.
Lukas
De komende 2 weekends is lijn 35 onderbroken tussen Leuven en Aarschot. Men gaat onderhoudswerken uitvoeren en in Wezemaal gaat men de uitrusting van de overweg weghalen want deze word vervangen door een tunnel. Ook gaat men verder werken aan de vernieuwing van de perrons.
Het weekend van 25 en 26 januari is lijn 35 onderbroken tussen Aarschot en Hasselt.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: werken: in stations
In station Mechelen zag ik dat de oude perronkap van sporen 9/10 intussen is afgebroken, en dat perron 7 van perron 8 (dat in december buiten dienst is gegaan) gescheiden is met tijdelijke platen. Ik vermoed dat men binnenkort het zandlichaam zal gaan afgraven.
Re: werken: in stations
Nog maar eens vertraging voor vernieuwingswerken station Dendermonde
https://www.hln.be/dendermonde/nog-maar ... ~a9e6721c/
Re: werken: in stations
In Le Soir van vandaag een interview met Elio di Rupo over zijn rol in dit project:FLV-FGSP schreef: ↑14 dec 2024, 14:06 [Geloof het of niet, het nieuwe station van Mons/Bergen gaat op 18 december open voor de reizigers. De officiële opening is op 31 januari.
https://www.sudinfo.be/id928488/article ... la-mise-en
https://www.lesoir.be/651789/article/20 ... e-100-sncb
Re: werken: in stations
Geheel onverwacht heeft ontslagnemend minister Gilkinet geweigerd om bij de opening van het station van Bergen aanwezig te zijn:
https://www.lesoir.be/652173/article/20 ... s-depenses en https://www.hln.be/binnenland/minister- ... ~a78cb463/
https://www.lesoir.be/652173/article/20 ... s-depenses en https://www.hln.be/binnenland/minister- ... ~a78cb463/
Re: werken: in stations
Voor de paar dagen, of weken dat hij nog minister is. De andere lopende stationsprojecten (zoals Kortrijk, hoofdzetel NMBS) tijdens zijn legislatuur!!! zijn anders ook niet om naar huis te schrijven. En wat met de vervallen en gesloten stations (Brugge, Menen, Ronse...)? Wat heeft hij tijdens zijn ministerschap daar aan gedaan? Juist niks.
Re: werken: in stations
Dat is niet de bevoegdheid van de minister maar van Sophie Dutordoir.
De minister bepaalt het budget en kon eindelijk een beheerscontract afsluiten dat loopt tot 2032 (https://mobilit.belgium.be/nl/regulatio ... tract-nmbs )
Nooit eerder kreeg de spoorwegsector zoveel middelen en zulke duidelijke en ambitieuze doelstellingen.
De minister ging voor een groter treinaanbod maar dat kon niet voor de NMBS (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/05 ... reiding-aa)
De minister bepaalt het budget en kon eindelijk een beheerscontract afsluiten dat loopt tot 2032 (https://mobilit.belgium.be/nl/regulatio ... tract-nmbs )
Nooit eerder kreeg de spoorwegsector zoveel middelen en zulke duidelijke en ambitieuze doelstellingen.
De minister ging voor een groter treinaanbod maar dat kon niet voor de NMBS (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/05 ... reiding-aa)
Laatst gewijzigd door joverwimp op 02 feb 2025, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: werken: in stations
Zijn de stations nog van Infrabel, was ooit allemaal, maar dat heeft, meen ik niet lang geduurd...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: werken: in stations
In het beheerscontract (https://mobilit.belgium.be/nl/regulatio ... tract-nmbs) lees ik niets over poortjes (art 52)
Poortjes zijn een bijkomend obstakel voor personen met een handicap (art53). Dat contract loopt tot 2032, nu al te wijzigen ?
Poortjes zijn een bijkomend obstakel voor personen met een handicap (art53). Dat contract loopt tot 2032, nu al te wijzigen ?
Re: werken: in stations
In het nieuwe regeerakkoord 2025-2029: "De federale regering herbevestigt het openbare dienstencontract met de NMBS, het performantiecontract van Infrabel, alsook de meerjareninvesteringsplannen."
Re: werken: in stations
Ja ze bevestigen het performantiecontract en het openbaredienstcontract maar verlagen wel de dotaties die daarvoor moeten dienen. Hetzelfde verwachten maar voor minder geld, dat gaat natuurlijk niet lukken...
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: werken: in stations
Als het niet werkt, dan is het toch tenminste goed geprobeerd - se no e vero, e ben trovato zeggen ze in Haspengouw ;)Shrek schreef: ↑05 apr 2025, 22:36Ja ze bevestigen het performantiecontract en het openbaredienstcontract maar verlagen wel de dotaties die daarvoor moeten dienen. Hetzelfde verwachten maar voor minder geld, dat gaat natuurlijk niet lukken...
Maar we zien nog maar eens dat de politiek nog maar ampel capabel is om 5+-5=10 te tellen, hebben we nu echt met ons allen gekozen voor zo'n zootje idioten (x/v/m/?) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: werken: in stations
NMBS sluit wachtzaal in station Merelbeke na aanhoudend vandalisme (VRT NWS, 1 april)
Nochtans:
Volgens het openbare dienstencontract:
Art.50. Levendige stations
2. In de L- en M-stations staat NMBS in voor het onderhoud van het reizigersgebouw, met inbegrip
van de wachtruimtes en de sanitaire voorzieningen. De wachtruimtes in de S-stations die op 31
december 2022 nog functioneel zijn, worden tijdens de hele duur van het Contract behouden, met
uitzondering van de ruimtes die een ingrijpende renovatie vereisen (zie lijst in bijlage 13).
Wat is het contract nog waard, als het door NMBS niet wordt nageleefd?
Nochtans:
Volgens het openbare dienstencontract:
Art.50. Levendige stations
2. In de L- en M-stations staat NMBS in voor het onderhoud van het reizigersgebouw, met inbegrip
van de wachtruimtes en de sanitaire voorzieningen. De wachtruimtes in de S-stations die op 31
december 2022 nog functioneel zijn, worden tijdens de hele duur van het Contract behouden, met
uitzondering van de ruimtes die een ingrijpende renovatie vereisen (zie lijst in bijlage 13).
Wat is het contract nog waard, als het door NMBS niet wordt nageleefd?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: in stations
En meteen wéér commentaar op NMBSTimJ36 schreef: ↑06 apr 2025, 00:22 NMBS sluit wachtzaal in station Merelbeke na aanhoudend vandalisme (VRT NWS, 1 april)
Nochtans:
Volgens het openbare dienstencontract:
Art.50. Levendige stations
2. In de L- en M-stations staat NMBS in voor het onderhoud van het reizigersgebouw, met inbegrip
van de wachtruimtes en de sanitaire voorzieningen. De wachtruimtes in de S-stations die op 31
december 2022 nog functioneel zijn, worden tijdens de hele duur van het Contract behouden, met
uitzondering van de ruimtes die een ingrijpende renovatie vereisen (zie lijst in bijlage 13).
Wat is het contract nog waard, als het door NMBS niet wordt nageleefd?

Wat is volgens u dan de wonderbaarlijke oplossing? Wachtzaal tijdelijk sluiten om te investeren in herstellingen om dan opnieuw vernield te worden? En opnieuw? En opnieuw? En opnieuw?
Ik denk dat de term ‘begrip’ hier best wel op z’n plaats is.