Dat is an sich geheel normaal: De RvVb kan enkel een besluit vernietigen dat in strijd is met de wetgeving of de algemene rechtsbeginselen van behoorlijk bestuur. De Raad is als rechtscollege niet bevoegd om zijn eigen beoordeling over de inhoud en opportuniteit van de zaak in de plaats te stellen van die van het bestuur, maar gaat enkel na of het bestuur zijn beoordelingsbevoegdheid naar behoren heeft uitgeoefend. Illustratie: wanneer een burger in beroep gaat tegen een vergunningsbeslissing, zal de RvVb enkel onderzoeken of de overheid de wettelijke regels heeft gevolgd bij het verlenen ervan en of de beslissing niet kennelijk onredelijk en afdoende gemotiveerd is. De RvVb beoordeelt echter niet of het een "goed" project is dat wordt vergund.dentheo schreef: ↑06 apr 2025, 10:46En de raad voor vergunningsbetwistingen gaat bijna alleen over paperassen en daarop sneuvelen de meeste...bijna nooit over de inhoud...giuseppe schreef: ↑05 apr 2025, 15:26
De bouwvergunning is een gewestelijke bevoegdheid, maar het gemeentelijke advies is hierin wel belangrijk. Maar uiteindelijk kan de minister van omgeving zo’n advies naast zich neer leggen. Maar waarschijnlijk volgt daarna een gang tot aan de raad van vergunningsbetwisting.
Investeringsplan Infrabel
Re: Investeringsplan Infrabel
Re: Investeringsplan Infrabel
Dan zou je toch echt eens ter plaatse moeten gaan. Met "plaats voor parkaarruimte" bedoel je waarschijnlijk het veld langs spoor A, maar dit terrein is zeer heuvelachtig. Om maar te zeggen: de noordkant van de perrons ligt op een talud, de zuidkant in een vrij diepe insnijding. Bovendien zijn de toegangswegen zo smal dat zelfs 2 auto's er soms moeilijk kunnen kruisen. Ook de Hollebeekstraat, waar de bus rijdt, is totaal ongeschikt als toegangsweg (smal, bochtig). De bushalte ligt op 500m van de toegang tot het perron, niet echt dichtbij en ook deze straat is niet bepaald vlak. Nee, Holleken is echt geen alternatief voor Linkebeek.jan_olieslagers schreef: ↑05 apr 2025, 21:38 Overigens zie ik op de kaart best ruimte om parkeerruimte te vormen, voor auto's en/of voor fietsen. En een bushalte is er al, alleen wordt die misschien "minder dan optimaal" bediend dezer dagen?
Eigenlijk lijkt dit stationnetje Holleken mij flink wat kansen te bieden om in die regio het vervoersaanbod te verbeteren, met beperkte kost. Maar de taalgrens is niet ver weg, dat maakt alles moeilijk, helaas helaas.
Re: Investeringsplan Infrabel
Maandagavond 15 september: vergadering van de gemeenteraad Linkebeek over de nieuwste versie van de GEN-plannen:
https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/u ... edden-2025.
https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/u ... edden-2025.
Re: Investeringsplan Infrabel
Infrabel-plan voor Linkebeek goedgekeurd: zie bijv. https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/g ... -goed-2025, https://www.lesoir.be/699147/article/20 ... k-approuve of https://mobilithib.substack.com/p/linke ... uppression.
Re: Investeringsplan Infrabel
Als dit betekent dat dit dossier eindelijk gedeblokkeerd raakt, kan ik er wel de voordelen van inzien. Spijtig van station Linkebeek, maar eerlijk, Moensberg komt zo dichtbij dat het eerder om een verhuizing van het station dan een echte sluiting, wat mij betreft. Voor het centrum van Linkebeek maakt het eigenlijk niet uit, beide zijn ongeveer even ver, en de Linkebekenaren die wél verder zullen moeten, waren vaak de grootste tegenstanders van de viersporigheid. Het gaat trouwens nog altijd maar om een slordige 10' te voet verder.
Re: Investeringsplan Infrabel
Goed dat er nu hopelijk wel vooruitgang geboekt zal worden.FLV-FGSP schreef: ↑16 sep 2025, 08:08 Infrabel-plan voor Linkebeek goedgekeurd: zie bijv. https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/g ... -goed-2025, https://www.lesoir.be/699147/article/20 ... k-approuve of https://mobilithib.substack.com/p/linke ... uppression.
Anderzijds wel absurd dat er een bottleneck van 700m gecreëerd wordt.
Er zullen nu toch net zoveel treinen passeren zoals met de viersporigheid?
Juist de kruisingen zullen in de dienstregeling op andere plaatsen zijn.
Dus vanaf de Lange Haagstraat (tussen Linkebeek en Holleken) zullen er dan wel 4 sporen zijn tot Nijvel?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Re: Investeringsplan Infrabel
In Linkebeek halteren enkel S-treinen. Dat wil zeggen dat IC treinen hier dichterbij komen terwijl de S-trein stil staat.JonasV91 schreef: ↑16 sep 2025, 23:27Goed dat er nu hopelijk wel vooruitgang geboekt zal worden.FLV-FGSP schreef: ↑16 sep 2025, 08:08 Infrabel-plan voor Linkebeek goedgekeurd: zie bijv. https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/g ... -goed-2025, https://www.lesoir.be/699147/article/20 ... k-approuve of https://mobilithib.substack.com/p/linke ... uppression.
Anderzijds wel absurd dat er een bottleneck van 700m gecreëerd wordt.
Er zullen nu toch net zoveel treinen passeren zoals met de viersporigheid?
Juist de kruisingen zullen in de dienstregeling op andere plaatsen zijn.
Dus vanaf de Lange Haagstraat (tussen Linkebeek en Holleken) zullen er dan wel 4 sporen zijn tot Nijvel?
Als je de halte schrapt rijden beide even snel en heb je dus nog redelijk wat capaciteit gewonnen op het spoor.
Natuurlijk zou je nog een hogere capaciteit hebben als je 4 sporen had, maar nu kan je dus al treinen met 5 minuten verschil over de lijn laten rijden ipv. 10, (ik zeg maar wat) omdat ze nu op z'n minst even snel over dit stuk lijn rijden.
Re: Investeringsplan Infrabel
2 voor sporen voor minstens 12 jaar... dus... op termijn toch 4 sporen.
Tegen dat de lijn in Linkebeek goed en wel af is, kunnen de werken opnieuw beginnen om de boel op 4 sporen te brengen.
Met extra kosten dus. Allemaal op konto van politici wiens geichten dienden gered te worden.
Democratie is een slecht systeem... helaas het minst slechte dat we hebben.
BTW Vergis u niet... ik ben voor de democratie... het is gewoon verre van perfect.
Tegen dat de lijn in Linkebeek goed en wel af is, kunnen de werken opnieuw beginnen om de boel op 4 sporen te brengen.
Met extra kosten dus. Allemaal op konto van politici wiens geichten dienden gered te worden.
Democratie is een slecht systeem... helaas het minst slechte dat we hebben.
BTW Vergis u niet... ik ben voor de democratie... het is gewoon verre van perfect.
Laatst gewijzigd door stijn op 17 sep 2025, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Investeringsplan Infrabel
Vanaf eind oktober komt het stuk door Waterloo op vier sporen overigens, als de lijn een week buiten dienst gaat.
De maximumsnelheid op het viersporig gedeelte van Waterloo tot Braine-Alliance wordt daarbij 160 km/u, maar met een stop voor alle treinen in Eigenbrakel gaan we daar in de praktijk nog niet veel van merken denk ik.
De maximumsnelheid op het viersporig gedeelte van Waterloo tot Braine-Alliance wordt daarbij 160 km/u, maar met een stop voor alle treinen in Eigenbrakel gaan we daar in de praktijk nog niet veel van merken denk ik.
Re: Investeringsplan Infrabel
Sorry, maar ik versta geen knijt van deze kromme zin... Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Re: Investeringsplan Infrabel
Ik heb de typo eruit gehaald.
In het artikel van Bruzz staat het volgende:
... Infrabel kwam daarom met een ultiem compromisvoorstel: op een afstand van 700 meter zouden de twee sporen behouden kunnen blijven voor minstens de komende 12 jaar,..
Ik maak er dus uit op... binnen 12 jaar wel 4 sporen.
Re: Investeringsplan Infrabel
Dat kan, maar ik denk dat dit een compromis is waar Infrabel en NMBS ook kunnen mee leven, zeker omdat ze al niet zwemmen in de middelen om zwaar te investeren. Linkebeek zal dus wel wat langer gerust kunnen slapen (hoewel, het aantal ritten gaat er wel de hoogte in, zelfs zonder 4 sporen...)
Re: Investeringsplan Infrabel
Ja, maar ik denk dat 2x 700m spoor mee aanleggen met al de rest echt wel een minimale extra investering is ten opzicht van de werf een paar jaar later terug op te starten en ze dan aan te leggen.
En je dient daar teegnover te zetten dat deze bottleneck in het oog moet gehouden worden en complicaties zal veroorzaken wat dagelijks extra kosten zal genereren voor Infrabel, NMBS en de reizigers.
Conclusie, volgens mij had iedereen, behalve het Schepencollege van Linkebeek, 100x liever in één keer de 4 sporen aangelegd.
En je dient daar teegnover te zetten dat deze bottleneck in het oog moet gehouden worden en complicaties zal veroorzaken wat dagelijks extra kosten zal genereren voor Infrabel, NMBS en de reizigers.
Conclusie, volgens mij had iedereen, behalve het Schepencollege van Linkebeek, 100x liever in één keer de 4 sporen aangelegd.
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Investeringsplan Infrabel
Het is natuurlijk een cirque, maar op zich heeft Infrabel/NMBS hier toch de impact zoveel mogelijk beperkt:
- De bottleneck is maar 700 meter lang, oftewel een drietal treinlengtes (M6-ram of 3x Desiro)
- Omdat er geen haltering is op die bottleneck door het afschaffen van station Linkebeek, kan die in volle snelheid bereden worden en doet een trein dus maar 30-40 seconden over het passeren ervan. Itt zo'n 2-3 minuten als erop gehalteerd zou moeten worden.
- De bottleneck ligt vlak voor het viersporige station Moensberg, waardoor er voor/na de bottleneck een trechter is die wel wat voordelen heeft om blokkages van de bottleneck te voorkomen.
- De afstand Moensberg-Linkebeek was zowizo eigenlijk al te kort met (ook) 700m. Dat is de gemiddelde halte-afstand van de Brusselse metro, en die ligt in een veel denser gebied dan Linkebeek/Ukkel. Station Moensberg op L124 is nu dus een verplaatsing van station Linkebeek geworden.
- Het grootste nadeel voor Linkebeek is het feit dat hun bediening door de S9/S19 wegvalt en er dus geen overstaploze verbinding richting Brussels Airport meer is. Beide treinseries zullen dus niet halteren tussen stations Sint-Genesius-Rode en Sint-Job. Hoewel dat zou gecompenseerd kunnen worden door een extra haltering in station Holleken. Anderzijds heeft Moensberg wel een degelijk aanbod richting Luxemburg/Schuman/Bordet met de S5/S7.
- De bottleneck is maar 700 meter lang, oftewel een drietal treinlengtes (M6-ram of 3x Desiro)
- Omdat er geen haltering is op die bottleneck door het afschaffen van station Linkebeek, kan die in volle snelheid bereden worden en doet een trein dus maar 30-40 seconden over het passeren ervan. Itt zo'n 2-3 minuten als erop gehalteerd zou moeten worden.
- De bottleneck ligt vlak voor het viersporige station Moensberg, waardoor er voor/na de bottleneck een trechter is die wel wat voordelen heeft om blokkages van de bottleneck te voorkomen.
- De afstand Moensberg-Linkebeek was zowizo eigenlijk al te kort met (ook) 700m. Dat is de gemiddelde halte-afstand van de Brusselse metro, en die ligt in een veel denser gebied dan Linkebeek/Ukkel. Station Moensberg op L124 is nu dus een verplaatsing van station Linkebeek geworden.
- Het grootste nadeel voor Linkebeek is het feit dat hun bediening door de S9/S19 wegvalt en er dus geen overstaploze verbinding richting Brussels Airport meer is. Beide treinseries zullen dus niet halteren tussen stations Sint-Genesius-Rode en Sint-Job. Hoewel dat zou gecompenseerd kunnen worden door een extra haltering in station Holleken. Anderzijds heeft Moensberg wel een degelijk aanbod richting Luxemburg/Schuman/Bordet met de S5/S7.