Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

dentheo schreef: 06 apr 2025, 10:46
giuseppe schreef: 05 apr 2025, 15:26
De bouwvergunning is een gewestelijke bevoegdheid, maar het gemeentelijke advies is hierin wel belangrijk. Maar uiteindelijk kan de minister van omgeving zo’n advies naast zich neer leggen. Maar waarschijnlijk volgt daarna een gang tot aan de raad van vergunningsbetwisting.
En de raad voor vergunningsbetwistingen gaat bijna alleen over paperassen en daarop sneuvelen de meeste...bijna nooit over de inhoud...
Dat is an sich geheel normaal: De RvVb kan enkel een besluit vernietigen dat in strijd is met de wetgeving of de algemene rechtsbeginselen van behoorlijk bestuur. De Raad is als rechtscollege niet bevoegd om zijn eigen beoordeling over de inhoud en opportuniteit van de zaak in de plaats te stellen van die van het bestuur, maar gaat enkel na of het bestuur zijn beoordelingsbevoegdheid naar behoren heeft uitgeoefend. Illustratie: wanneer een burger in beroep gaat tegen een vergunningsbeslissing, zal de RvVb enkel onderzoeken of de overheid de wettelijke regels heeft gevolgd bij het verlenen ervan en of de beslissing niet kennelijk onredelijk en afdoende gemotiveerd is. De RvVb beoordeelt echter niet of het een "goed" project is dat wordt vergund.
DR-fan
Berichten: 637
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 05 apr 2025, 21:38 Overigens zie ik op de kaart best ruimte om parkeerruimte te vormen, voor auto's en/of voor fietsen. En een bushalte is er al, alleen wordt die misschien "minder dan optimaal" bediend dezer dagen?

Eigenlijk lijkt dit stationnetje Holleken mij flink wat kansen te bieden om in die regio het vervoersaanbod te verbeteren, met beperkte kost. Maar de taalgrens is niet ver weg, dat maakt alles moeilijk, helaas helaas.
Dan zou je toch echt eens ter plaatse moeten gaan. Met "plaats voor parkaarruimte" bedoel je waarschijnlijk het veld langs spoor A, maar dit terrein is zeer heuvelachtig. Om maar te zeggen: de noordkant van de perrons ligt op een talud, de zuidkant in een vrij diepe insnijding. Bovendien zijn de toegangswegen zo smal dat zelfs 2 auto's er soms moeilijk kunnen kruisen. Ook de Hollebeekstraat, waar de bus rijdt, is totaal ongeschikt als toegangsweg (smal, bochtig). De bushalte ligt op 500m van de toegang tot het perron, niet echt dichtbij en ook deze straat is niet bepaald vlak. Nee, Holleken is echt geen alternatief voor Linkebeek.
Plaats reactie