Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Alles over goederenvervoer in België.
JonasV91

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door JonasV91 »

Hobbes schreef: 06 apr 2025, 09:07 Sinds kort is de wissel op L52 van de aansluiting naast het zeekanaal weggehaald.
Deze aansluiting met bundel is een tiental jaar geleden volledig nieuw aangelegd, maar nooit (!) gebruikt.
De subsidies moesten op waarschijnlijk...
Je hebt het dan over deze wissel en bundel(s)?
https://www.google.com/maps/@51.0866682 ... FQAw%3D%3D
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Ah, ik snapte het al de hele tijd niet, ik dacht dat het de aansluiting aan de zuidkant van het kanaal betrof, naar de fabriek die altijd heette "Prayon Rupel".

Wel vind ik het opvallend dat Infrabel zo lang gewacht heeft met de afbraak, bv. in Lanaken hebben ze heel wat minder geduld betoond.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

JonasV91 schreef: 06 apr 2025, 12:52
Hobbes schreef: 06 apr 2025, 09:07 Sinds kort is de wissel op L52 van de aansluiting naast het zeekanaal weggehaald.
Deze aansluiting met bundel is een tiental jaar geleden volledig nieuw aangelegd, maar nooit (!) gebruikt.
De subsidies moesten op waarschijnlijk...
Je hebt het dan over deze wissel en bundel(s)?
https://www.google.com/maps/@51.0866682 ... FQAw%3D%3D
Ja die is het.
wva

Bericht door wva »

jan_olieslagers schreef: 06 apr 2025, 15:01 Ah, ik snapte het al de hele tijd niet, ik dacht dat het de aansluiting aan de zuidkant van het kanaal betrof, naar de fabriek die altijd heette "Prayon Rupel".

Wel vind ik het opvallend dat Infrabel zo lang gewacht heeft met de afbraak, bv. in Lanaken hebben ze heel wat minder geduld betoond.
Die aansluiting is gelegd voor het bedrijf "Grace" (of zoiets).
Dit bedrijf ging bepaalde stoffen van Prayon verwerken.

Dat bedrijf is gebouwd geweest maar is nooit opgestart en opnieuw afgebroken.
Elgar

Bericht door Elgar »

Er lag vroeger inderdaad een aansluiting naar het bedrijf Grace, maar die is al meer dan 15 jaar geleden uitgebroken. Deze aansluiting was wel anders georiënteerd dan de huidige, ze was toegankelijk uit de richting Puurs/Willebroek. Ik kan me niet herinneren dat deze effectief ooit een aansluitwissel heeft gehad in L52.
In de plaats heeft men dan de huidige aansluiting aangelegd met aansluiting kant Boom, deze ging gebruikt worden door een betonfabriek gelegen ter hoogte van de oude sluis van Wintam. De aansluiting heeft er eerst vele jaren zonder wissel gelegen, dan enkele jaren met en nu is die blijkbaar terug weg. Misschien heeft het te maken met de werken seininrichting die nu al enkele weken bezig zijn tussen Boom en Puurs.
Jammer dat de wissel weg is, dit gebied werd door de vervoerregio Mechelen in hun mobiliteitsplan net gepromoot als een van de weinige sites in Vlaanderen die trimodaal kan ontsloten worden. Eén van de aandachtspunten in het mobiliteitsplan is net dat de aantakking op het spoorwegnet dient veilig gesteld te worden door het niet wegnemen van de wissel.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Achter de wissel lag enkel nog een kort stukje spoor, de bundel verderop is al een paar jaar niet meer toegankelijk. Het bedrijf dat daar gevestigd is heeft de plaats van de bundel ingenomen om bulkgoed op te storten.

Een 10-tal jaar geleden heeft er even een project in de pijplijn gezeten bij het toenmalige B-Logistics om vanuit die bundel hout te transporteren naar een zagerij in Gouvy, maar dat is ook een stille dood gestorven.

Ook containertransport is even ter sprake gekomen, maar de radius van de bocht naar de bundel is nogal krap, dus dat gaf ook problemen.

Ik vind het vooral jammer dat er miljoenen zijn weggesmeten (à la Lanaken) aan een project dat nooit levensvatbaar was. Had men wel iets anders mee kunnen doen...
groentje

Bericht door groentje »

Het probleem daarmee is dat je niet weet of sommige projecten levensvatbaar zijn tot je ze hebt geprobeerd.
jan_olieslagers

Hm, daar is natuurlijk wel iets van, maar toch...

* er bestaat zoiets als een "businessplan" - als er dat in deze beide gevallen niet was, of wel was maar niet gewerkt heeft, dan zou ik de opmakers er willen kunnen op aanspreken;

* ik ben natuurlijk maar een simpele gepensioneerde IT'er, maar vooraleer ik een bom geld investeerde in spoorinfrastructuur zou ik garanties eisen voor de economische leefbaarheid, bv. in de trant van "ok, dames en heren, we willen dat spoor aanleggen, we verwachten dan wel dat u zich engageert voor minstens zoveel vervoer per jaar aan xx euro per ton, indexeerbaar per..." Had ik al eens gezegd dat het spoorbedrijf niet uitblinkt in commercieel denken? Maar okee, houden we het liever positief, natuurlijk.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 07 apr 2025, 21:43 * ik ben natuurlijk maar een simpele gepensioneerde IT'er, maar vooraleer ik een bom geld investeerde in spoorinfrastructuur zou ik garanties eisen voor de economische leefbaarheid, bv. in de trant van "ok, dames en heren, we willen dat spoor aanleggen, we verwachten dan wel dat u zich engageert voor minstens zoveel vervoer per jaar aan xx euro per ton, indexeerbaar per..." Had ik al eens gezegd dat het spoorbedrijf niet uitblinkt in commercieel denken? Maar okee, houden we het liever positief, natuurlijk.
Spooraansluitingen worden in principe betaald door het aangesloten bedrijf en ze betalen er een jaarlijkse bijdrage voor. De risico's voor Infrabel zijn dus gering. Als dat bedrijf een dure investering niet gebruikt, is dat vooral hun probleem. Hou er ook rekening mee dat goederenverkeer nogal eens seizoensgebonden is. Zo wordt bv de aansluiting van de suikerfabriek in Statte maar 3 maand per jaar gebruikt. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje als het afhangt van een jaarlijkse campagne.
Shrek

Bericht door Shrek »

Omdat het niet alleen kommer en kwel moet zijn: in Antoing zijn de aansluitwissel en het vertreksein inmiddels geplaatst, deze zomer volgt het laadspoor zodat er volgend jaar treinen kunnen rijden.
jan_olieslagers

Shrek schreef: 08 apr 2025, 19:11 Omdat het niet alleen kommer en kwel moet zijn: in Antoing zijn de aansluitwissel en het vertreksein inmiddels geplaatst, deze zomer volgt het laadspoor zodat er volgend jaar treinen kunnen rijden.
Dankje! Wat gaat er daar vervoerd worden, voor welke bedrijven?
Op openstreetmap zie ik daar nogal wat (steen?)groeves, maar geen spoor in aanleg of planning...
En ze hebben daar een Schelde in de buurt, zouden ze malcontent zijn van de binnenschipperij?
Plaats reactie