Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Steven

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Steven »

Daarvoor heb je dus in alle stations allemaal nieuwe displays nodig en die zijn er dus nog niet overal (jammer genoeg).
groentje

Bericht door groentje »

En da's veel tekst in een taal die veel bezoekers niet machtig zijn, want die tekst zal wellicht enkel in het Nederlands verschijnen, vermoed ik. Ik heb nog niet de perfecte oplossing gevonden, eerlijk gezegd...
260689

Bericht door 260689 »

groentje schreef: 17 mar 2025, 16:42 En da's veel tekst in een taal die veel bezoekers niet machtig zijn, want die tekst zal wellicht enkel in het Nederlands verschijnen, vermoed ik. Ik heb nog niet de perfecte oplossing gevonden, eerlijk gezegd...
Misschien nog in het Engels, maar wij zitten ook nog eens met Frans en de Duitse taal en dan wordt het helemaal een kakafonie. Teveel tekst is zeker niet goed.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Dat is het nadeel van onze wetgeving, vanaf je een andere taal dan de lokale taal toevoegt moet je ineens in alle drie de landstalen je boodschap herhalen, NMBS heeft dan zelf beslist (vermoed ik) om er dan automatisch ook het Engels aan toe te voegen.
Reuel

Bericht door Reuel »

Alles goed en wel, maar eens de nieuwe display er zijn, kunnen de eersteklasse rijtuigen, fiets- en PBM-plaatsen toch gewoon getoond worden op het scherm en hoeven deze niet meer afgeroepen te worden?

Alle haltes omroepen, zoals bij de luchthaventreinen, samen met al die specifieke plaatsen vind ik ook dermate overbodig. Zeker als die op het scherm staan. Eer dat alles in de 4 talen zijn afgeroepen is de trein bij wijze van spreken al 5 minuten weg.

Dan kan de omroep gefocust op de echt belangrijke zaken: komt aan, onlogische route (via huppeldepup) spoorverandering, verstoring, Reist u naar de luchthaven? Trein x op spoor y is eerder in de luchthaven.

Niks ondoenbaar om die communicatie eens te herdenken.
Laatst gewijzigd door Reuel op 18 mar 2025, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
jknockaert

Bericht door jknockaert »

Reuel schreef: 18 mar 2025, 11:32Alle haltes omroepen, zoals bij de luchthaventreinen, samen met al die specifieke plaatsen vind ik ook dermate overbodig. Zeker als die op het scherm staan. Eer dat alles in de 4 talen zijn afgeroepen is de trein bij wijze van spreken al 5 minuten weg.
Zoveel haltes zijn het niet bij de ECD; die trein stopt bijna nergens.
desirootje

Bericht door desirootje »

Reuel schreef: 18 mar 2025, 11:32 Alles goed en wel, maar eens de nieuwe display er zijn, kunnen de eersteklasse rijtuigen, fiets- en PBM-plaatsen toch gewoon getoond worden op het scherm en hoeven deze niet meer afgeroepen te worden?

Alle haltes omroepen, zoals bij de luchthaventreinen, samen met al die specifieke plaatsen vind ik ook dermate overbodig. Zeker als die op het scherm staan. Eer dat alles in de 4 talen zijn afgeroepen is de trein bij wijze van spreken al 5 minuten weg.

Dan kan de omroep gefocust op de echt belangrijke zaken: komt aan, onlogische route (via huppeldepup) spoorverandering, verstoring, Reist u naar de luchthaven? Trein x op spoor y is eerder in de luchthaven.

Niks ondoenbaar om die communicatie eens te herdenken.
Er zijn ook dove mensen die met de trein reizen, zij moeten ook weten welk perron ze moeten hebben en ze verwijzen naar de app is ook niet al te klantvriendelijk.
Wel zouden er dingen moeten veranderen op basis van taal, maar dat is politiek onmogelijk. Waarom kunnen we de plaatselijke namen niet gebruiken voor alle stations (met uitzonderingen van die in faciliteitsgemeentes en Brussel) om zo verwarring te voorkomen? Waarom kunnen we de aankondigingen naar de luchthaven niet in de plaatselijke volkstaal en Engels doen? Waarom kunnen we treinen niet omroepen in enkel de volkstaal en de volkstaal van het eindstation?
Allemaal logische evoluties maar Vlaams Belang en NVA zouden er een paniekaanval van krijgen, zoals toen men op Vlaamse snelwegen Liège wou zetten ipv Luik...
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

desirootje schreef: 18 mar 2025, 12:46 Er zijn ook dove mensen die met de trein reizen, zij moeten ook weten welk perron ze moeten hebben.
De Lijn heeft hiervoor een oplossing. In grotere busstations zijn de vertrekschermen uitgerust met een drukknop. Wanneer je op deze knop drukt, worden de eerstvolgende vertrekkende bussen omgeroepen door een computerstem.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

TimJ36 schreef: 18 mar 2025, 13:00
desirootje schreef: 18 mar 2025, 12:46 Er zijn ook dove mensen die met de trein reizen, zij moeten ook weten welk perron ze moeten hebben.
De Lijn heeft hiervoor een oplossing. In grotere busstations zijn de vertrekschermen uitgerust met een drukknop. Wanneer je op deze knop drukt, worden de eerstvolgende vertrekkende bussen omgeroepen door een computerstem.
Dat werkt alleen als je al op het station bent. Verder zijn er meer mededelingen in de trein en op het station [edit] meer dan alleen vertrektijden en -sporen. De EU-wetgeving legt ook verplichtingen op om mededelingen aan reizigers toegankelijk te maken. Ik geloof niet dat het op verzoek afroepen van de vertreksporen op het station daarvoor voldoende is.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 18 mar 2025, 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
TKR

Bericht door TKR »

(kan dit topic afgesplitstst worden)

Wat bedoel je met 'op het station', dat er in de inkomsthal + aan elke trap in de hoofdgang zo'n infopaal staat lijkt mij toch ook ruimschoots voldoende. Ik denk dat de hoeveelheid info die nu gegeven word blinden/slechtzienden toch ook ferm overdonderd hoor.

Andere mededelingen zoals spoorwijzigingen zijn net wel nuttig om algemeen af te roepen. Als je dat niet zou doen mis ik ook 9 van de 10 keer mijn trein..
ThibaultLapers

Bericht door ThibaultLapers »

FLV-FGSP schreef: 14 mar 2025, 12:50 Op 6 april voor het laatst Traxx + ICR op de ECD, aldus https://bsky.app/profile/thibaultlapers ... davdz2wc2b, die het op Insta zag.
Blijkbaar heeft het veranderd: een stam rijdt nog vandaag en blijkbaar ook op Woensdag.
Lynx

Bericht door Lynx »

Verschil in planning en uitvoering. In de planning zou alles met ICNG moeten rijden, in de uitvoering rijdt er ook nog Traxx/ICR rond.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Zoals verwacht :mrgreen:

Dit zal nog wel even duren hoor.
Steven

Bericht door Steven »

Voor dinsdag en woensdag staan er enkel ICNG op de planning.
ThibaultLapers

Bericht door ThibaultLapers »

ThibaultLapers schreef: 07 apr 2025, 15:52
FLV-FGSP schreef: 14 mar 2025, 12:50 Op 6 april voor het laatst Traxx + ICR op de ECD, aldus https://bsky.app/profile/thibaultlapers ... davdz2wc2b, die het op Insta zag.
Blijkbaar heeft het veranderd: een stam rijdt nog vandaag en blijkbaar ook op Woensdag.
Dus laatste stam vorige maandag.

De ICRm-rijtuigen rijden nog tussen Eindhoven en Den Haag, maar NS heeft me bevestigd dat ze in enkele maanden uit dienst zullen worden genomen.

Ik heb een artikel geschreven: https://mobilithib.substack.com/p/ns-va ... rs-service
Plaats reactie