Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Daarvoor heb je dus in alle stations allemaal nieuwe displays nodig en die zijn er dus nog niet overal (jammer genoeg).
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
En da's veel tekst in een taal die veel bezoekers niet machtig zijn, want die tekst zal wellicht enkel in het Nederlands verschijnen, vermoed ik. Ik heb nog niet de perfecte oplossing gevonden, eerlijk gezegd...
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Misschien nog in het Engels, maar wij zitten ook nog eens met Frans en de Duitse taal en dan wordt het helemaal een kakafonie. Teveel tekst is zeker niet goed.
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Dat is het nadeel van onze wetgeving, vanaf je een andere taal dan de lokale taal toevoegt moet je ineens in alle drie de landstalen je boodschap herhalen, NMBS heeft dan zelf beslist (vermoed ik) om er dan automatisch ook het Engels aan toe te voegen.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Alles goed en wel, maar eens de nieuwe display er zijn, kunnen de eersteklasse rijtuigen, fiets- en PBM-plaatsen toch gewoon getoond worden op het scherm en hoeven deze niet meer afgeroepen te worden?
Alle haltes omroepen, zoals bij de luchthaventreinen, samen met al die specifieke plaatsen vind ik ook dermate overbodig. Zeker als die op het scherm staan. Eer dat alles in de 4 talen zijn afgeroepen is de trein bij wijze van spreken al 5 minuten weg.
Dan kan de omroep gefocust op de echt belangrijke zaken: komt aan, onlogische route (via huppeldepup) spoorverandering, verstoring, Reist u naar de luchthaven? Trein x op spoor y is eerder in de luchthaven.
Niks ondoenbaar om die communicatie eens te herdenken.
Alle haltes omroepen, zoals bij de luchthaventreinen, samen met al die specifieke plaatsen vind ik ook dermate overbodig. Zeker als die op het scherm staan. Eer dat alles in de 4 talen zijn afgeroepen is de trein bij wijze van spreken al 5 minuten weg.
Dan kan de omroep gefocust op de echt belangrijke zaken: komt aan, onlogische route (via huppeldepup) spoorverandering, verstoring, Reist u naar de luchthaven? Trein x op spoor y is eerder in de luchthaven.
Niks ondoenbaar om die communicatie eens te herdenken.
Laatst gewijzigd door Reuel op 18 mar 2025, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Zoveel haltes zijn het niet bij de ECD; die trein stopt bijna nergens.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Er zijn ook dove mensen die met de trein reizen, zij moeten ook weten welk perron ze moeten hebben en ze verwijzen naar de app is ook niet al te klantvriendelijk.Reuel schreef: ↑18 mar 2025, 11:32 Alles goed en wel, maar eens de nieuwe display er zijn, kunnen de eersteklasse rijtuigen, fiets- en PBM-plaatsen toch gewoon getoond worden op het scherm en hoeven deze niet meer afgeroepen te worden?
Alle haltes omroepen, zoals bij de luchthaventreinen, samen met al die specifieke plaatsen vind ik ook dermate overbodig. Zeker als die op het scherm staan. Eer dat alles in de 4 talen zijn afgeroepen is de trein bij wijze van spreken al 5 minuten weg.
Dan kan de omroep gefocust op de echt belangrijke zaken: komt aan, onlogische route (via huppeldepup) spoorverandering, verstoring, Reist u naar de luchthaven? Trein x op spoor y is eerder in de luchthaven.
Niks ondoenbaar om die communicatie eens te herdenken.
Wel zouden er dingen moeten veranderen op basis van taal, maar dat is politiek onmogelijk. Waarom kunnen we de plaatselijke namen niet gebruiken voor alle stations (met uitzonderingen van die in faciliteitsgemeentes en Brussel) om zo verwarring te voorkomen? Waarom kunnen we de aankondigingen naar de luchthaven niet in de plaatselijke volkstaal en Engels doen? Waarom kunnen we treinen niet omroepen in enkel de volkstaal en de volkstaal van het eindstation?
Allemaal logische evoluties maar Vlaams Belang en NVA zouden er een paniekaanval van krijgen, zoals toen men op Vlaamse snelwegen Liège wou zetten ipv Luik...
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
De Lijn heeft hiervoor een oplossing. In grotere busstations zijn de vertrekschermen uitgerust met een drukknop. Wanneer je op deze knop drukt, worden de eerstvolgende vertrekkende bussen omgeroepen door een computerstem.desirootje schreef: ↑18 mar 2025, 12:46 Er zijn ook dove mensen die met de trein reizen, zij moeten ook weten welk perron ze moeten hebben.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Dat werkt alleen als je al op het station bent. Verder zijn er meer mededelingen in de trein en op het station [edit] meer dan alleen vertrektijden en -sporen. De EU-wetgeving legt ook verplichtingen op om mededelingen aan reizigers toegankelijk te maken. Ik geloof niet dat het op verzoek afroepen van de vertreksporen op het station daarvoor voldoende is.TimJ36 schreef: ↑18 mar 2025, 13:00De Lijn heeft hiervoor een oplossing. In grotere busstations zijn de vertrekschermen uitgerust met een drukknop. Wanneer je op deze knop drukt, worden de eerstvolgende vertrekkende bussen omgeroepen door een computerstem.desirootje schreef: ↑18 mar 2025, 12:46 Er zijn ook dove mensen die met de trein reizen, zij moeten ook weten welk perron ze moeten hebben.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 18 mar 2025, 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
(kan dit topic afgesplitstst worden)
Wat bedoel je met 'op het station', dat er in de inkomsthal + aan elke trap in de hoofdgang zo'n infopaal staat lijkt mij toch ook ruimschoots voldoende. Ik denk dat de hoeveelheid info die nu gegeven word blinden/slechtzienden toch ook ferm overdonderd hoor.
Andere mededelingen zoals spoorwijzigingen zijn net wel nuttig om algemeen af te roepen. Als je dat niet zou doen mis ik ook 9 van de 10 keer mijn trein..
Wat bedoel je met 'op het station', dat er in de inkomsthal + aan elke trap in de hoofdgang zo'n infopaal staat lijkt mij toch ook ruimschoots voldoende. Ik denk dat de hoeveelheid info die nu gegeven word blinden/slechtzienden toch ook ferm overdonderd hoor.
Andere mededelingen zoals spoorwijzigingen zijn net wel nuttig om algemeen af te roepen. Als je dat niet zou doen mis ik ook 9 van de 10 keer mijn trein..
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29 okt 2024, 10:34
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Blijkbaar heeft het veranderd: een stam rijdt nog vandaag en blijkbaar ook op Woensdag.FLV-FGSP schreef: ↑14 mar 2025, 12:50 Op 6 april voor het laatst Traxx + ICR op de ECD, aldus https://bsky.app/profile/thibaultlapers ... davdz2wc2b, die het op Insta zag.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Verschil in planning en uitvoering. In de planning zou alles met ICNG moeten rijden, in de uitvoering rijdt er ook nog Traxx/ICR rond.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Zoals verwacht
Dit zal nog wel even duren hoor.

Dit zal nog wel even duren hoor.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Voor dinsdag en woensdag staan er enkel ICNG op de planning.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 29 okt 2024, 10:34
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Dus laatste stam vorige maandag.ThibaultLapers schreef: ↑07 apr 2025, 15:52Blijkbaar heeft het veranderd: een stam rijdt nog vandaag en blijkbaar ook op Woensdag.FLV-FGSP schreef: ↑14 mar 2025, 12:50 Op 6 april voor het laatst Traxx + ICR op de ECD, aldus https://bsky.app/profile/thibaultlapers ... davdz2wc2b, die het op Insta zag.
De ICRm-rijtuigen rijden nog tussen Eindhoven en Den Haag, maar NS heeft me bevestigd dat ze in enkele maanden uit dienst zullen worden genomen.
Ik heb een artikel geschreven: https://mobilithib.substack.com/p/ns-va ... rs-service