Klassiekje schreef: ↑17 jan 2025, 19:45
Laat ons hopen dat het belachelijke kleine en grote beweging voorgoed verleden tijd is en shunting wordt gebruikt waar het voor bedoeld is.
Ik kan niets beloven, maar het ligt tenminste al op tafel
Ducktape schreef: ↑17 jan 2025, 15:34
Quasi geen enkele firma (om niet te zeggen geen, op Eurostar na misschien) gaat op tijd klaar zijn met de ombouw naar Baseline 3. Er moeten nog honderden Traxxen, 77 's, Class 66, Desiro's, ... uitgerust worden. En de leasefirma's hebben dat niet bepaald hoog op hun lijstje staan om dat dringend aan te pakken heb ik de indruk.
Vraag mij af hoe dat nog gaat aflopen dit jaar...
Waar zit "het" probleem bij de ombouw? Bijkomende sensoren? Kwaliteit verbinding?
Kostprijs zeker? Heb gehoord dat de ombouw naar Baseline 3 van een Class 66 die reeds ETCS heeft rond de €100.000 kost. Als je er als leasemaatschappij dan tientallen hebt rondrijden is dat een heel grote investering om te maken in een loc van +20j oud die sowieso al veel onderhoud vraagt.
Wat die prijs zo duur maakt of hoe groot die aanpassingen zijn aan de loc, ik zou het u niet eens kunnen zeggen.
Wij hebben al een aantal splinternieuwe Vectrons rondrijden met BL3 en daar is op softwarematig vlak niets dan miserie mee. Plotse uitval van veiligheidssystemen tijdens de rit, schermen die compleet beginnen flippen, ...
Intussen zitten we al aan 80% ETCS op de infra, het is inmiddels zo goed als zeker dat we het jaar gaan eindigen boven de 95%. Die andere 5% zal nog spannend worden, maar er zijn nog geen kalveren verdronken.
Bij verschillende operatoren loopt het echter nog niet zo snel. Bij de NMBS verloopt de ombouw/inbouw ongeveer op plan, maar andere operatoren geven aan niet op tijd klaar te zijn. Vanuit het ministerie komen er daarom heel sterke geruchten dat de deadline voor het gebruik van ETCS zou uitgesteld worden naar december 2027 voor het hele net.
Het valt echter niet uit te sluiten dat Infrabel voor enkele lijnen het gebruik eerder al verplicht, met uiteraard de pilootlijnen waar de laterale seinen verwijderd worden op kop.
Laat me raden, de SNCF is een van de operatoren die niet op tijd klaar is? Wat is er verder nog? NS en Arriva zijn klaar, CFL is klaar, de meeste goederenoperatoren zullen in het moderne materieel toch ook al wel ETCS hebben?
maarten schreef: ↑08 apr 2025, 22:00
Laat me raden, de SNCF is een van de operatoren die niet op tijd klaar is? Wat is er verder nog? NS en Arriva zijn klaar, CFL is klaar, de meeste goederenoperatoren zullen in het moderne materieel toch ook al wel ETCS hebben?
SNCF is inderdaad de beruchtste, maar ook Lineas, Europorte en andere goederenoperatoren halen december 2025 niet.
maarten schreef: ↑08 apr 2025, 22:00
SNCF is inderdaad de beruchtste, maar ook Lineas, Europorte en andere goederenoperatoren halen december 2025 niet.
DB Cargo Belgium: vectrons zijn klaar, ECR traxxen hebben level 2 niet. De 64xx hebben buiten de 6508 als testloc geen enkele ETCS.
Eimai schreef: ↑08 apr 2025, 23:48
Hebben de traxxen in België eigenlijk al baseline 3 of zitten die nog op versie 2?
De hle28 zitten alvast op baseline 2 maar dat maakt niet echt uit om normaal overal op etcs te kunnen rijden.
Toch wel, met baseline 2 kan je niet op de LS-lijnen rijden. Deze liggen gelukkig niet op het traject van de EC, maar voor goederentreinen is dat wel een probleem.
TKR schreef: ↑09 apr 2025, 10:38
Ze zullen wel 'zie je wel' zeggen als Lineas nog niet klaar is..
Eerlijk, wat steeks Lineas uit dat ze als Belgisch bedrijf niet klaar geraken...
Lineas heeft gekozen om hun 77ers niet door Alstom te laten uitrusten (zoals Infrabel en NMBS met hun 77ers desen) maar koos om in zee te gaan met een kleinee bedrijfje dat zijn EVC nog op punt aan het stellen is. Als ze erin slagen is het een meesterzet die Lineas miljoenen bespaart, als het niet lukt eindigt Lineas met een halve vloot die de haven van Antwerpen niet mag verlaten.