De MS30 gaat naar Aken rijden, tot dan zullen het deze locs zijn. MW41 wil met net zo weinig mogelijk inzetten, die gaat er echt gren trajecten meer bij krijgen als er een elektrisch alternatief is.klaas schreef: ↑09 apr 2025, 10:42 Zo snel zou ik het toch niet opbergen. Ik zie de optie sowieso gelicht worden als de eerste modellen aan de verwachtingen voldoen en niet te veel problemen vertonen. 24 nieuwe locs zullen toch niet genoeg zijn om alle traxx, HLE21 en HLE27 te vervangen?
Als de EC zou opengesteld worden voor binnenlandse reizigers (een mens mag dromen) zou het niet zo gek zijn om deze met M7 te rijden (na toelating in Nederland, is een administratieve kwestie want de M7 voldoet aan Nederlandse normen (de rijtuigen, niet de stuurstanden)).
Ik mag ook hopen dat de NMBS zo snel mogelijk iets van materiaal laat homologeren voor het grenstraject naar Aachen. TBL1+ en 3 kV=, voorlopig kan elk treinstel dit aan, ik denk dan spontaan aan een break. En zelfs als de Duitsers op 15 kV zouden overschakelen (wat er zit aan te komen) hebben we de MW41 achter de hand, waarvan we nu een serieuze overschot beginnen te hebben. Hopelijk zijn daar (binnenkort) dus ook geen locs meer nodig.
Daartegenover vraag ik me af met welk materiaal de verbinding naar Keulen zou gereden worden? Onze M-reeksen kunnen niet om met de spanning die in Duitsland uit de loc komt, dus zouden we naar een I11 (/I10/I6) moeten gaan. Maar daar hebben we weinig overschot van. En heeft deze genoeg capaciteit voor het stuk Gent-Brussel-Luik? Ik hoop dan tenminste dat deze trein wel voor binnenlandse reizigers zal openstaan, anders vrees ik een flop.
Niemand heeft gezegd dat er een Oostende-Keulen komt. Ik zie veel eerder iets ouigo-achtig op poten gezet worden tussen Brussel en Keulen waar je inderdaad enkel met internationale vervoersbewijzen op mag.