werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo »

TimJ36 schreef: 06 apr 2025, 00:22 NMBS sluit wachtzaal in station Merelbeke na aanhoudend vandalisme (VRT NWS, 1 april)

Nochtans:

Volgens het openbare dienstencontract:

Art.50. Levendige stations
2. In de L- en M-stations staat NMBS in voor het onderhoud van het reizigersgebouw, met inbegrip
van de wachtruimtes en de sanitaire voorzieningen. De wachtruimtes in de S-stations die op 31
december 2022 nog functioneel zijn, worden tijdens de hele duur van het Contract behouden, met
uitzondering van de ruimtes die een ingrijpende renovatie vereisen (zie lijst in bijlage 13).


Wat is het contract nog waard, als het door NMBS niet wordt nageleefd?
Klopt als een bus: na aanhoudend vandalisme is een ingrijpende renovatie op zijn plaats, dan is sluiten toegestaan. :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Wat is een contract waard als de gebruiker/reiziger toch geen enkel respect toont, het is misschien maar een minderheid maar ze verknoeien het voor de meerderheid. Zolang vandalisme zo aanwezig moet je van geen enkel bedrijf grootse inspanningen verwachten. in het Station van Zellik werden meermaals na elkaar alle wachthuisjes vernield. Men heeft er toen voor gekozen om dan een hele tijd geen nieuwe te plaatsen. Nu staan er van het nieuwe type en deze weten het al even vol te houden.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

trainlovertje schreef: 06 apr 2025, 01:07 En meteen wéér commentaar op NMBS :roll: Ik denk niet dat de vandalen voor het bedrijf werken, hoor.
Wat is volgens u dan de wonderbaarlijke oplossing? Wachtzaal tijdelijk sluiten om te investeren in herstellingen om dan opnieuw vernield te worden? En opnieuw? En opnieuw? En opnieuw?
Ik denk dat de term ‘begrip’ hier best wel op z’n plaats is.
Totaal geen begrip voor sluitingen van stationsgebouwen omwille van welke reden dan ook. Reizigerscomfort is vastgelegd in het openbare dienstencontract dat stelt dat er geen stations gesloten mogen worden na 2022, punt aan de lijn.

Bij goed beheer van stationsgebouwen is vandalisme niet aan de orde. In zoverre er sprake is van vandalisme in Merelbeke... NMBS laat haar gebouwen onbeheerd achter, en klaagt dan over vandalisme. Dat is de kat bij de melk zetten.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 09 apr 2025, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Ga jij dan persoonlijk elke wachtruimte bewaken? Er zijn nu eenmaal plaatsen waar het haasten dweilen is met de kraan open. De vandalen zijn er doorgaans sneller dan de hersteldiensten het terug aangenaam kunnen maken. Alles heeft zijn grens. Tenzij jij voldoende geld hebt om dergelijke problemen te blijven herstellen. Het is hier geen monopoly of ander spel waar je eindeloos kan blijven met geld strooien.
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

De aanwezigheid van stationspersoneel is alleen al uit het perspectief van de dienstverlening zéér wenselijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 09 apr 2025, 15:11 De aanwezigheid van stationspersoneel is alleen al uit het perspectief van de dienstverlening zéér wenselijk.
Dat helpt weinig als vandalen halfweg de nacht (wanneer er standaard geen personeel is, of bitter weinig personeel) hun ding doen en de lokalen afbreken. Denk je nu echt dat die vandalen niet weten wanneer er veel of weinig of geen toezicht is. Dus zelfs met personeel houden ze zich niet in. Voorbeelden zijn hiervan de bundels in Schaarbeek en Vorst, de kladschilders zijn goed op de hoogte dat er daar veel personeel is maar trekken het zich niet aan, in tegendeel er werd al personeel aangevallen. Niet vergeten dat dat zelden individuele daden zijn, maar eerder in groep aangebrachte vandalenstreken. Jij wil personeel zien, fijn maar tegen welke prijs?? Wat is het jou waard, financieel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 09 apr 2025, 16:30Jij wil personeel zien, fijn maar tegen welke prijs?? Wat is het jou waard, financieel.
Of anders verwoord: hoeveel treinen wil je afgeschaft zien in ruil voor personeel in kleine stationnetjes?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 09 apr 2025, 16:56
Steven schreef: 09 apr 2025, 16:30Jij wil personeel zien, fijn maar tegen welke prijs?? Wat is het jou waard, financieel.
Of anders verwoord: hoeveel treinen wil je afgeschaft zien in ruil voor personeel in kleine stationnetjes?
Dat is een feit, het jaarlijk budget blijft gelijk of verkleint zelfs, je kan meer personeel inhuren of meer treinen laten rijden afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden voor hetzelfde geld (of minder)
Zwoopaman
Berichten: 244
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: werken: in stations

Bericht door Zwoopaman »

Spoor 5 en 6 in Antwerpen Centraal zijn terug in dienst.
TB_worden
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

De renovatie van het Hasseltse station is toch ook niet alles. Enorm veel losliggende tegels, onkruid op het perron,... :roll:

Ik vraag mij af waarom men niet voor beton geopteerd heeft, zoals in Genk? Of asfalt zoals in Kiewit/Sint-Truiden/Alken/...
TimJ36
Berichten: 582
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

TB_worden schreef: 25 apr 2025, 23:27 Ik vraag mij af waarom men niet voor beton geopteerd heeft, zoals in Genk? Of asfalt zoals in Kiewit/Sint-Truiden/Alken/...
Tegels/klinkers zijn esthetisch de beste materialen die je kan gebruiken om een station sfeervol in te kleden. Nog beter als het om waterdoorlatende of waterpasserende klinkers gaat.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 26 apr 2025, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: werken: in stations

Bericht door ovspotter_be »

Van die losliggende tegels in Hasselt weet men al sinds vorige zomer, er zijn blijkbaar tegels gebruikt die iets gevoeliger zijn voor warmte en zonlicht dan oorspronkelijk gedacht.
De aannemer is hiervan op de hoogte gebracht en ging de tegels binnenkort vervangen door nieuwe.
Pas gerenoveerde perrons van station Hasselt moeten al nieuwe tegels krijgen, “door productiefout” | Het Belang Van Limburg
Plaats reactie