TGV M is de projectnaam, nu men toewerkt naar de daadwerkelijke indienststelling wil men de projectnaam niet meer gebruiken. SNCF wil deze trein gewoon als "de nieuwe TGV Inoui" in de markt zetten.
Dat gaat in de praktijk niet werken natuurlijk, mensen houden nogal vast aan oudere namen. Toen men bij NS bezig was met de modernisering van het DD-AR naar intercities, gebeurde dat onder de projectnaam DDZ (Dubbeldekker Zonering). De "productnaam" die NS bij de formele presentatie hanteerde was echter: Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID).
De naam NID is echter compleet verdwenen en zelfs op de pagina Materieel op ns.nl wordt het ding gewoon weer DDZ genoemd.
dovaere schreef: ↑12 mar 2025, 13:50
Perspectieven voor extra bestemmingen naar het Zuiden komen er helemaal niet met dubbeldeks-TGV's. Die zijn economisch helemaal niet geschikt voor lange verbindingen (tussen Brussel en Lyon/Zuid-Frankrijk en andere hoeken van Frankrijk), met verdeelde reizigersvraag zonder grote steden onderweg.
Als er geen enkeldeks-TGV's overblijven, vrees ik het ergste voor de verbindingen van Brussel naar Bordeaux, Rennes, Nantes, Marseille, Perpignan, Straatsburg...
Dat zie ik toch helemaal anders. Al die enkeldeks TGV's zitten goed vol tijdens het jaar en in de zomer zijn ze allemaal 100% volgeboekt. Al deze verbindingen snakken naar meer capaciteit, die dubbeldekkers zijn dus zeer welgekomen.
Vergeet niet dat op al die verbindingen langs Lille het volk zit van heel België, het halve noorden van Frankrijk en de overstappers uit Londen. Meer dan genoeg volk om dubbeldeks TGV's gevuld te krijgen.
Extra bestemmingen is dan weer iets anders, want er is niet meteen plaats voor meer treinen. Een Marseille die doorgetrokken wordt tot Nice zal misschien weer mogelijk zijn na de werken daar, maar verder zie ik het niet meteen gaan.
dovaere schreef: ↑12 mar 2025, 13:50
Perspectieven voor extra bestemmingen naar het Zuiden komen er helemaal niet met dubbeldeks-TGV's. Die zijn economisch helemaal niet geschikt voor lange verbindingen (tussen Brussel en Lyon/Zuid-Frankrijk en andere hoeken van Frankrijk), met verdeelde reizigersvraag zonder grote steden onderweg.
Als er geen enkeldeks-TGV's overblijven, vrees ik het ergste voor de verbindingen van Brussel naar [...], Rennes, Nantes, Marseille, [...], Straatsburg...
Dat zie ik toch helemaal anders. Al die enkeldeks TGV's zitten goed vol tijdens het jaar en in de zomer zijn ze allemaal 100% volgeboekt. Al deze verbindingen snakken naar meer capaciteit, die dubbeldekkers zijn dus zeer welgekomen.
Vergeet niet dat op al die verbindingen langs Lille het volk zit van heel België, het halve noorden van Frankrijk en de overstappers uit Londen. Meer dan genoeg volk om dubbeldeks TGV's gevuld te krijgen.
Doe eens de test voor morgen en zoek eens bij sncf-connect op welk materieel en welke trajecten er rijden op de intersecteur-TGV's die vertrekken vanuit Lille: ik vind enkel enkeldeks-TGV's. Een aantal (moeten ) stoppen in een aantal kleinere steden onderweg of telkens opnieuw van de hogesnelheidslijn (naar Bordeaux) afrijden en tijd verliezen om kleinere steden aan te doen. Dat doen andere TGV's, die rechtstreeks naar Parijs-centrum gaan, niet. Dat doen ze wel bij treinen die minder goed bezet raken, om toch maar genoeg reizigers op te pikken op deze lange ritten die niet kunnen profiteren van de vele reizigers uit centrum-Parijs.
De binnenlandse intersecteur-TGV's (naar Lille) zijn dus blijkbaar bij de laatste verbindingen in Frankrijk waar ze het nog niet nodig vonden om dubbeldekkers in te zetten. Het lijkt mij wel heel optimistisch om te veronderstellen dat met nieuw dubbeldeksmaterieel de verlengde versie naar Brussel opeens het verschil zal maken.
Eurostar heeft net nog een gelijkaardige afweging gemaakt over haar enige overblijvende intersecteur-Eurostar, op zomerse zaterdagen Brussel - Zuid-Frankrijk, en heeft beslist die af te schaffen, wetende dat ze dat heel moeilijk ooit nog kan terugdraaien. Idem met eerdere intersecteur-Eurostars naar Bordeaux en vanuit Londen.
Afgelopen jaar verscheen er nog een bericht/rapport dat vraagtekens zette over de rendabiliteit van veel TGV-verbindingen en -bestemmingen. Ik zou het moeten terugzoeken, maar ik vrees voor een aantal intersecteur-TGV's. We weten ook dat de SNCF met haar prijsbeleid zorgt dat elke TGV behoorlijk gevuld raakt, maar aan lage prijzen maakt dat een nieuwe dubbeldeks-TGV nog niet rendabel.
Ik juich het bestaan van de intersecteur-TGV's heel hard toe, maar dat zijn, atypisch voor Franse TGV-verbindingen, echte overstap-treinen. Dat is zo afwijkend in Frankrijk dat ze het zelfs nodig vinden in twee alinea's uit te leggen dat het echt wel normaal is dat een stoel meerdere malen bezet kan zijn tijdens een rit: https://fr.wikipedia.org/wiki/TGV_intersecteurs
Nadeel is wel dat het Franse TGV-materieel helemaal niet geschikt is om snel mensen in en uit te laten stappen, in tegenstelling tot b.v. Duitsland en Japan. De Franse dubbeldekkers zijn daarin nog het slechtst, en daarom ook niet geschikt voor de intersecteur-TGV's. Zeker als de tussenstop dan nog een internationale luchthaven is waar in vakantieperiodes hele hordes met koffers willen uit- en instappen, en die verder 0 inwoners met gewone vervoersvraag telt.
Een illustratie van de lange ritten met middenin 3 uur zonder grote stad/station, enkel een luchthaven en een pretpark/overstapstation waar de SNCF het niet nodig vindt om overstappen te faciliteren:
4h 47min
15:03 Bruxelles Midi 15:52 Lille Europe
16:50 Aeroport Paris-Charles de Gaulle TGV
17:03 Marne la Vallée-Chessy
17:37 Massy TGV
18:32 Le Mans
19:12 Angers St Laud
19:50 Nantes
5h 46min
08:17 Bruxelles Midi 09:01 Lille Europe
09:59 Aeroport Paris-Charles de Gaulle TGV
10:13 Marne la Vallée-Chessy
12:10 Lyon Part Dieu
12:49 Valence TGV Rhône-Alpes Sud
13:38 Nîmes
14:03 Montpellier Saint-Roch
dovaere schreef: ↑13 apr 2025, 22:51
Doe eens de test voor morgen en zoek eens bij sncf-connect op welk materieel en welke trajecten er rijden op de intersecteur-TGV's die vertrekken vanuit Lille: ik vind enkel enkeldeks-TGV's. Een aantal (moeten ) stoppen in een aantal kleinere steden onderweg of telkens opnieuw van de hogesnelheidslijn (naar Bordeaux) afrijden en tijd verliezen om kleinere steden aan te doen. Dat doen andere TGV's, die rechtstreeks naar Parijs-centrum gaan, niet. Dat doen ze wel bij treinen die minder goed bezet raken, om toch maar genoeg reizigers op te pikken op deze lange ritten die niet kunnen profiteren van de vele reizigers uit centrum-Parijs.
Hier haal je toch vanalles door elkaar hoor. Er worden inderdaad enkeldeks TGV's ingezet, maar dat is alleen maar omdat de dubbeldekvarianten elders nog harder nodig zijn. Dat Paris-Lyon drukker is dan de intersecteurs is vanzelfsprekend, maar dat zegt niets over het feit dat de intersecteurs an sich niet druk genoeg zouden zijn om dubbeldekkers te verantwoorden.
Maar het maakt eigenlijk allemaal niet veel uit, over 10 jaar bestaan er gewoon geen enkeldeksTGV's meer dus heel deze discussie wordt gewoon overbodig.
Er worden daarnaast ook massas tickets verkocht met overstap in CDG of MLV om Lille/Brussel met alle uithoekjes van Frankrijk te verbinden. Ook weer hier: op treinen die goed gevuld zitten. Dus laat die dubbeldekkers maar komen, ze verlagen de kostprijs per zitplaats gevoelig en daar wordt ook de reiziger beter van.
@dovaere: ik ben in Rijsel toch al regelmatig op zo'n dubbeldekstel gestapt, hoor. Soms gekoppeld aan een enkeldekstel uit Brussel (want dat lijkt me de voornaamste reden waarom er zoveel enkeldeksstellen te zien zijn, een groot deel van de TGV's naar Rijsel rijdt daarna door naar Brussel, en daar mogen de dubbeldekkers nog steeds niet binnen).
groentje schreef: ↑14 apr 2025, 07:03
@dovaere: ik ben in Rijsel toch al regelmatig op zo'n dubbeldekstel gestapt, hoor. Soms gekoppeld aan een enkeldekstel uit Brussel (want dat lijkt me de voornaamste reden waarom er zoveel enkeldeksstellen te zien zijn, een groot deel van de TGV's naar Rijsel rijdt daarna door naar Brussel, en daar mogen de dubbeldekkers nog steeds niet binnen).
Exact, dat is volgens mij de enige reden waarom er relatief weinig dubbeldekstreinen rijden. Ik heb voor volgende maand geboekt op een dubbeldeksTGV van Rijsel naar Bordeaux. Dat is de eerste trein van de dag, komt niet uit Brussel en rijdt waarschijnlijk daarom met dubbdeldeksmaterieel.
Ook de intersecteurs (Luxemburg -) Straatsburg - Dijon - Lyon - Marseille/Montpellier rijden meestal met dubbdeldeksstellen.
Ik ben vrij zeker dat ik dubbeldeks Inoui stellen in Lille Flandres heb gezien en zondag kwamen er twee gekoppelde dubbeldekkers van Ouigo binnen.
Als ik nu in de vertrekstaat van Lille kijk zie ik twee TGV's: TGV 7060 naar Paris Nord met twee dubbeldekkers (Lille Flandres - Paris Nord zonder stop) en TGV 5240 naar Bordeaux met één dubbeldekker.
Voor Lille Europe zie ik TGV 424 uit Rang-du-Fliers naar Paris Nord en TGV 7238 uit Duinkerken naar Paris Nord
Shrek schreef: ↑13 apr 2025, 01:45
De reden dat zoveel treinen volgeboekt zijn is dat SNCF minder treinen rijdt dan vroeger. Er zijn zo een 20% minder TGVs dan een paar jaar geleden. De SNCF is gekaapt door een bende die uit de luchtvaart komt, en die willen dat alle treinen vol zijn. Dat dit er toe leidt dat de kost per trein omhoog gaat laat ze koud.
Een goede spoorwegmaatschappij beseft dat de kost in de sporen en de treinen zit, en dat je dus best zoveel mogelijk treinen doet rijden. Ook al betekent dat je vaak met half lege treinen rijdt. SNCF is echter de Europese kampioen in het treinen parkeren, en wil dat alle treinen vol zitten...
Trenitalia doet dat veel beter. Die rijden met enkeldeks treinen, en rijden vaak, en op die manier is het ook in Italië nog steeds mogelijk om spontaan te reizen, ook met treinen met verplichte reservering.
De dubbeldeksstellen hebben wel gezorgd dat de totale capaciteit niet of amper is gezakt, maar ik geef je wel volkomen gelijk dat ze net zouden mikken op extra reizigers...