Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
-
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Als er te veel ICNG's uitvallen kan er altijd nog eentje opduiken.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Tot december zal ICR nog binnenlands ingezet worden. Huidige planning voor zover ik weet is dat er afgeschaald wordt naar twee stammen vanaf september, waarvan 1 gepland en 1 reserve. Die blijven tot december nog rijden. Dan moet er voldoende ICNG beschikbaar zijn.
-
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Vandaag van het Duitse Waddeneiland Borkum naar Brussel gereisd (veerboot tot Eemshaven, dan verder met trein via Groningen, Zwolle en Amsterdam-Zuid). Ik wil daarbij kort opmerken dat de aansluiting veerboot - trein in Eemshaven krap was en ik had niet de indruk dat men wachtte op achtergebleven reizigers. In Duitsland is het wel gebruikelijk om te wachten, maar natuurlijk moet de boot daar meestal wachten op de trein ipv omgekeerd. De volgende trein in Eemshaven komt pas 3u later, wanneer de volgende veerboot uit Borkum verwacht wordt…
Initieel had ik geboekt met een pauze van 2 uur in Amsterdam-Zuid om de nieuwe Uithoornlijn eens te doen; er is namelijk treinbinding bij de de wat gunstigere ECD-formules. Alleen één probleem: blijkbaar rijden er dit weekend vervangbussen tussen Hoogeveen en Zwolle, wat niet in de reisplanner was aangegeven op het moment dat ik boekte. Hierdoor heb ik te veel tijd verloren en kon mijn ritje naar Uithoorn niet meer doorgaan. Aan de (NMBS-)treinbegeleider te Amsterdam vriendelijk gevraagd of ik mee mocht met de trein van een uur vroeger, want met dat uur reserve in Amsterdam kon ik niets meer doen. En ja hoor! Lucky me. Niet dat ik reclame wil maken voor dit manoeuver, maar ben er alleszins blij mee. Langs de andere kant geef ik jaarlijks duizenden euro’s uit aan spoorwegen, dus is zo’n kleine geste wel eens gepast
Vraagje aan de passagiersrechtenspecialist hier op het forum (ik ken er zo maar eentje): als je boekt met een bepaalde tussenstop van bvb 2u, mag je die dan ook afdwingen in geval van vertragingen eerder tijdens je reis en evt een latere trein dan de geboekte nemen, ook al is de geboekte trein haalbaar (dan wel met een kortere tussenstop)? In mijn geval vandaag was het niet mogelijk om dat ‘uit te testen’, want de geboekte trein was de laatste ECD van vandaag. Morgenvroeg terugreizen zou nog andere problemen met zich meebrengen…
En wat me zonet opviel te Antwerpen-Centraal: de aankondigingsschermen aan de binnenkant van de trein zijn volledig zwart tijdens de stilstand in het station. Ik vermoed dat de displays aan de buitenkant dat ook zullen zijn. Om de sluwe binnenlandse reizigers te weren? Doet de TBG dit handmatig of is dat zo ingesteld? Toen de deuren gesloten waren, waren ze opeens niet meer zwart en toonde ze weer in volle glorie ‘Brussel-Zuid’.
Initieel had ik geboekt met een pauze van 2 uur in Amsterdam-Zuid om de nieuwe Uithoornlijn eens te doen; er is namelijk treinbinding bij de de wat gunstigere ECD-formules. Alleen één probleem: blijkbaar rijden er dit weekend vervangbussen tussen Hoogeveen en Zwolle, wat niet in de reisplanner was aangegeven op het moment dat ik boekte. Hierdoor heb ik te veel tijd verloren en kon mijn ritje naar Uithoorn niet meer doorgaan. Aan de (NMBS-)treinbegeleider te Amsterdam vriendelijk gevraagd of ik mee mocht met de trein van een uur vroeger, want met dat uur reserve in Amsterdam kon ik niets meer doen. En ja hoor! Lucky me. Niet dat ik reclame wil maken voor dit manoeuver, maar ben er alleszins blij mee. Langs de andere kant geef ik jaarlijks duizenden euro’s uit aan spoorwegen, dus is zo’n kleine geste wel eens gepast

Vraagje aan de passagiersrechtenspecialist hier op het forum (ik ken er zo maar eentje): als je boekt met een bepaalde tussenstop van bvb 2u, mag je die dan ook afdwingen in geval van vertragingen eerder tijdens je reis en evt een latere trein dan de geboekte nemen, ook al is de geboekte trein haalbaar (dan wel met een kortere tussenstop)? In mijn geval vandaag was het niet mogelijk om dat ‘uit te testen’, want de geboekte trein was de laatste ECD van vandaag. Morgenvroeg terugreizen zou nog andere problemen met zich meebrengen…
En wat me zonet opviel te Antwerpen-Centraal: de aankondigingsschermen aan de binnenkant van de trein zijn volledig zwart tijdens de stilstand in het station. Ik vermoed dat de displays aan de buitenkant dat ook zullen zijn. Om de sluwe binnenlandse reizigers te weren? Doet de TBG dit handmatig of is dat zo ingesteld? Toen de deuren gesloten waren, waren ze opeens niet meer zwart en toonde ze weer in volle glorie ‘Brussel-Zuid’.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Die schermen werken volledig autonoom. Krijgen hun info online binnen. Al loopt dat niet steeds perfect
-
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Is het dan zo ingesteld dat ze enkel in Antwerpen-C richting Brussel volledig zwart zijn? Bij de stilstand in andere stations is dat niet zo.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 jul 2023, 17:59
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Die dingen werken vermoedelijk op basis van GPS signalen, en weze het nu zo dat er beneden in Antwerpen-C geen ontvangst istrainlovertje schreef: ↑05 mei 2025, 11:36Is het dan zo ingesteld dat ze enkel in Antwerpen-C richting Brussel volledig zwart zijn? Bij de stilstand in andere stations is dat niet zo.

-
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Maar het is wel heel toevallig dat die schermen weer oplichten op het moment dat de deuren weer vergrendeld zijn…TomPouce67 schreef: ↑05 mei 2025, 12:15Die dingen werken vermoedelijk op basis van GPS signalen, en weze het nu zo dat er beneden in Antwerpen-C geen ontvangst istrainlovertje schreef: ↑05 mei 2025, 11:36Is het dan zo ingesteld dat ze enkel in Antwerpen-C richting Brussel volledig zwart zijn? Bij de stilstand in andere stations is dat niet zo.![]()
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Staat die trein niet 15 minuten stil in Antwerpen? Misschien schakelt de machinist één en ander uit voor zo'n lange stilstand?
En hangen de schermen daar ook ergens aan.
Het zou mij verbazen dat het scherm uitvalt omdat er geen GPS signaal is.
Dan zou het scherm wel vaker flikkeren tijdens de rit.
Hoogstwaarschijnlijk houd het programma dan z'n laatst gekende positie vast. Programmeren dat de schermen uitvallen als er geen GPS signaal is zou echt next level zijn.
En hangen de schermen daar ook ergens aan.
Het zou mij verbazen dat het scherm uitvalt omdat er geen GPS signaal is.

Hoogstwaarschijnlijk houd het programma dan z'n laatst gekende positie vast. Programmeren dat de schermen uitvallen als er geen GPS signaal is zou echt next level zijn.

-
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
In het weekend is de stilstand een stuk korter te Antwerpen. En gezien de kleine vertraging was die slechts een drietal minuten schat ik.TKR schreef: ↑05 mei 2025, 14:20 Staat die trein niet 15 minuten stil in Antwerpen? Misschien schakelt de machinist één en ander uit voor zo'n lange stilstand?
En hangen de schermen daar ook ergens aan.
Het zou mij verbazen dat het scherm uitvalt omdat er geen GPS signaal is.Dan zou het scherm wel vaker flikkeren tijdens de rit.
Hoogstwaarschijnlijk houd het programma dan z'n laatst gekende positie vast. Programmeren dat de schermen uitvallen als er geen GPS signaal is zou echt next level zijn.![]()
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Hoe zit het in de omgekeerde richting?
Vallen de schermen dan ook uit? -> dus niet om binnenlandse reizigers te weren.
Vallen de schermen niet uit? -> dus niet door het GPS signaal dat wegvalt.
Word er soms gewisseld van machinist te Antwerpen, en haalt deze zijn sleutel er dus uit? (zou ik enigszins raar vinden)
Vallen de schermen dan ook uit? -> dus niet om binnenlandse reizigers te weren.
Vallen de schermen niet uit? -> dus niet door het GPS signaal dat wegvalt.
Word er soms gewisseld van machinist te Antwerpen, en haalt deze zijn sleutel er dus uit? (zou ik enigszins raar vinden)
-
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Op hetzelfde moment stond de ECD richting Amsterdam ook op de -2 en daar werkten de schermen wel normaal.TKR schreef: ↑05 mei 2025, 15:01 Hoe zit het in de omgekeerde richting?
Vallen de schermen dan ook uit? -> dus niet om binnenlandse reizigers te weren.
Vallen de schermen niet uit? -> dus niet door het GPS signaal dat wegvalt.
Word er soms gewisseld van machinist te Antwerpen, en haalt deze zijn sleutel er dus uit? (zou ik enigszins raar vinden)
Ik zeg nogmaals dat ik het vermoeden heb dat dit manueel door de TBG gebeurde, want de schermen vielen uit net na de bijhorende mondelinge mededeling per intercom dat we aankwamen te Antwerpen, een paar honderd meter voor de inrit te Antwerpen-C.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Het OBIS systeem blijft uiteraard gewoon altijd werken (los van storingen natuurlijk), ook zonder GPS ontvangst. Het systeem heeft meerdere manieren van positiebepaling, zodat het ook in tunnels gewoon blijft werken.
De TBG kan het systeem niet uitschakelen. Er kan hooguit gekozen worden om de bestemming 'leeg' te maken, maar dat schakelt de schermen binnen in de treinen niet uit en het feit dat het meteen weer begon te werken na het sluiten van de deuren (wat voor het OBIS systeem één van de triggers is waarmee het de ritfase wijzigt in de reisinformatie) doet vermoeden dat dit in het OBIS systeem zelf zit.
Ik heb zelf nog niet met de ECD naar Antwerpen/Brussel gereisd, dus ik durf niet te zeggen of het in dit geval een storing was, maar het zou zomaar kunnen zijn dat dit een (nieuwe) feature is, inderdaad voor stops waar reizigers niet in kunnen stappen. Ik weet wel dat er ergens in de afgelopen weken een nieuwe versie is geïnstalleerd waarin een specifieke fix is gemaakt voor stops die niet voor reizigers zijn (daar ging nog wat mis mee). Wellicht dat dit een bijwerking daarvan is.
Overigens blijven de reisinformatieschermen gewoon werken, ook als de bestuurder dingen uit gaat zetten. Pas als de hoogspanning van de trein gaat en de batterijspanning na enige tijd terug gaat lopen, wordt het reisinformatiesysteem afgeschakeld, samen met een aantal andere niet-essentiële systemen. Maar dat is uiteraard niet meteen, anders zou het bij bijvoorbeeld spanningssluizen of fasescheidingen ook niet werken.
De TBG kan het systeem niet uitschakelen. Er kan hooguit gekozen worden om de bestemming 'leeg' te maken, maar dat schakelt de schermen binnen in de treinen niet uit en het feit dat het meteen weer begon te werken na het sluiten van de deuren (wat voor het OBIS systeem één van de triggers is waarmee het de ritfase wijzigt in de reisinformatie) doet vermoeden dat dit in het OBIS systeem zelf zit.
Ik heb zelf nog niet met de ECD naar Antwerpen/Brussel gereisd, dus ik durf niet te zeggen of het in dit geval een storing was, maar het zou zomaar kunnen zijn dat dit een (nieuwe) feature is, inderdaad voor stops waar reizigers niet in kunnen stappen. Ik weet wel dat er ergens in de afgelopen weken een nieuwe versie is geïnstalleerd waarin een specifieke fix is gemaakt voor stops die niet voor reizigers zijn (daar ging nog wat mis mee). Wellicht dat dit een bijwerking daarvan is.
Overigens blijven de reisinformatieschermen gewoon werken, ook als de bestuurder dingen uit gaat zetten. Pas als de hoogspanning van de trein gaat en de batterijspanning na enige tijd terug gaat lopen, wordt het reisinformatiesysteem afgeschakeld, samen met een aantal andere niet-essentiële systemen. Maar dat is uiteraard niet meteen, anders zou het bij bijvoorbeeld spanningssluizen of fasescheidingen ook niet werken.
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Inderdaad in normale dienst kan het personeel niets doen. Je kan enkel de bestemming verwijderen maar de schermen uitschakelen is niet mogelijk tenzij je de volledig trein uit dienst neemt maar zover gaan we niet tijdens een stop. Het kan dus niets anders zijn dan een geprogrammeerd iets of een storing.
-
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Ik weet niet of het veel verschil maakt, maar de schermen waren volgens mij niet uit, wel volledig zwart. Ik meen nog wel achtergrondverlichting gezien te hebben op het scherm.