Vandaag ook eens naar Luik afgezakt om de tram te testen. Alles doet me denken aan de Luxemburgse tram: opbouw van het net (een enkele tramlijn ‘T1’ op het kerntraject met grote busstations aan de eindpunten), de tramstellen zelf (ook van CAF) alsook het interieur en de stoelen, het voorkomen van de haltes, de secties zonder bovenleiding en ga zo maar door.
Eén van de trams waarin ik meereisde leek nog te maken hebben met wat kinderziektes en bijgevolg een vertraging van bijna 10 minuten, maar verder leek het allemaal vlot te gaan. Ik ben dan ook positief gestemd, alleen was de bezetting dusdanig hoog, van begin- tot eindstation dat de frequentie in de nabije toekomst omhoog zal moeten. Logisch dat er veel volk op zit als je quasi alle bussen verbant tot de stadsrand en daar overstapstations voorziet. Vroeger, voor indienstneming van de tram, waren er waarschijnlijk meer zitplaatsen op het huidige tramtraject wanneer je al die zitjes op de bussen samentelt. In de daluren, zoals op het middaguur, rijdt er ongeveer 1 tram om het kwartier naar Coronmeuse of Expo. Dat is te weinig, vind ik.
Om weer naar huis te keren, wou ik de trein nemen in het station Bressoux, op een steenworp van de halte Liège Expo. Alleen is er geen ingang aan de Expo-zijde van de spoorweg en dien je die over te steken via de brug voor het wegverkeer om daar dan weer via de spoortunnel naar het perron te gaan. Reken op zeker 6 minuten wandelen. Daar had ik niet op gerekend, dus heb ik toch even een spurtje moeten trekken… De stations Guillemins, Saint-Lambert en Sclessin zijn alleszins veel minder ver wandelen vanaf de tramhalte. Station Herstal ligt op ongeveer een kwartier wandelen van Coronmeuse.
tram de Liège
-
- Contacteer:
Re: tram de Liège
Tijdens mijn bezoek op 2 mei leek mij de frequentie om de 6' op het gemeenschappelijke gedeelte en om de 12' naar Expo of Coronmeuse. Dat vind ik niet slecht, het is zeker beter dan wat ik in mijn Gentse periode van De Lijn gewend was.trainlovertje schreef: ↑17 mei 2025, 01:19 In de daluren, zoals op het middaguur, rijdt er ongeveer 1 tram om het kwartier naar Coronmeuse of Expo. Dat is te weinig, vind ik.