tram de Liège

Smalspoor, tram en light-rail in België
trainlovertje
Berichten: 2739
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: tram de Liège

Bericht door trainlovertje »

Vandaag ook eens naar Luik afgezakt om de tram te testen. Alles doet me denken aan de Luxemburgse tram: opbouw van het net (een enkele tramlijn ‘T1’ op het kerntraject met grote busstations aan de eindpunten), de tramstellen zelf (ook van CAF) alsook het interieur en de stoelen, het voorkomen van de haltes, de secties zonder bovenleiding en ga zo maar door.

Eén van de trams waarin ik meereisde leek nog te maken hebben met wat kinderziektes en bijgevolg een vertraging van bijna 10 minuten, maar verder leek het allemaal vlot te gaan. Ik ben dan ook positief gestemd, alleen was de bezetting dusdanig hoog, van begin- tot eindstation dat de frequentie in de nabije toekomst omhoog zal moeten. Logisch dat er veel volk op zit als je quasi alle bussen verbant tot de stadsrand en daar overstapstations voorziet. Vroeger, voor indienstneming van de tram, waren er waarschijnlijk meer zitplaatsen op het huidige tramtraject wanneer je al die zitjes op de bussen samentelt. In de daluren, zoals op het middaguur, rijdt er ongeveer 1 tram om het kwartier naar Coronmeuse of Expo. Dat is te weinig, vind ik.

Om weer naar huis te keren, wou ik de trein nemen in het station Bressoux, op een steenworp van de halte Liège Expo. Alleen is er geen ingang aan de Expo-zijde van de spoorweg en dien je die over te steken via de brug voor het wegverkeer om daar dan weer via de spoortunnel naar het perron te gaan. Reken op zeker 6 minuten wandelen. Daar had ik niet op gerekend, dus heb ik toch even een spurtje moeten trekken… De stations Guillemins, Saint-Lambert en Sclessin zijn alleszins veel minder ver wandelen vanaf de tramhalte. Station Herstal ligt op ongeveer een kwartier wandelen van Coronmeuse.
DR-fan
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: tram de Liège

Bericht door DR-fan »

trainlovertje schreef: 17 mei 2025, 01:19 In de daluren, zoals op het middaguur, rijdt er ongeveer 1 tram om het kwartier naar Coronmeuse of Expo. Dat is te weinig, vind ik.
Tijdens mijn bezoek op 2 mei leek mij de frequentie om de 6' op het gemeenschappelijke gedeelte en om de 12' naar Expo of Coronmeuse. Dat vind ik niet slecht, het is zeker beter dan wat ik in mijn Gentse periode van De Lijn gewend was.
Nicolasjansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2025, 21:14

Re: tram de Liège

Bericht door Nicolasjansen »

De tram kwam te laat, was te duur en heeft kinderziektes. En de verlengingen kopen er niet. Tot daar het slechte nieuws.
Maar nu het goede nieuws : de tram is een groot sukses wat betreft aantal gebruikers. We zullen moeten wachten op officiele cijfers na 6 of 12 maanden, maar ik woon in Luik en ik zie vooral goed gevulde trams rijden.
Dat is ook niet zo verwonderlijk : een aantal buslijnen die vroeger tot in het centrum reden, sluiten nu aan op de tram in een overstap station (coronmeuse en sclessin vooral). De Luikenaar is de jarenlange tramwerken en bijbehorende chaos nog niet vergeten, maar er begint toch meer fierheid en tevredenheid te komen ipv slechte herinneringen.

Wat minder bekend is, is dat oospronkelijk grote optimisten hoopten op meer dan éen tramlijn, met oa een oost-west lijn van Ans naar Luik centrum en dan naar Fleron. Dit zou bouwkundig en exploitatietechnisch niet zo eenvoudig zijn, omdat je dan de Maasvallei hellingen op en af moet. Anderen hoopten op een lijn naar Chenée of naar het universitaire ziekenhuis Sart Tilman, waar ook de universitaire campus ligt.
Maar voor al die ideëen is er helemaal geen budget. Toch hebben het Waalse gewest en de stad Luik geprobeerd een gedeeltelijk antwoord te bieden : het opwaarderen van sommige gtote ‘strukturerende’ buslijnen. Met denkt dan aan :
- lange en grote bussen met minstens 3 deuren, of meer
- bussen met airconditioning en gsm oplaadmogelijkheden
- hogere opstaphaltes
- minder maar beter uitgeruste haltes met electronische aanduidingen
- waar mogelijk eigen bedding
- nieuw materieel, nieuwe signalisatie, nieuwe routes
Voor Vlamingen die toevallig in een door De Lijn beter bediende regio wonen, of voor mensen die gewend zijn aan het aanbod in een heel aantal Nederlandse steden, is dit alles volledig normaal, maar voor de Waalse TEC is het wel degelijk een hele vooruitgang. Men noemt deze nieuwe ‘tramvervangende’ buslijnen ‘busways’.

En in Luik is de eerste ‘busway’ bijna klaar. Het gaat om de vroegere lijnen naar de universitaire campus (lijnen 48 en 58). Men heeft er nu lijn 2 en lijn 3 van gemaakt.
Deze lijnen rijden hun deel in de stad wat anders dan vroeger, en lijn 48 die lijn 2 werd vertrekt nu niet meer van nabij de Opera, maar wel van Luik Guillemains. Maar het deel in de stad is niet beter of sneller dan vroeger, en het nieuwe materiaal is nog niet geleverd. Wat wél al zichtbaar is, is de heraanleg van de weg die vanuit Angleur ‘bas’ de heuvel oploopt en dan naar de universitaire campus gaat, en dan verder naar get ziekenhuis. Alle haltes zijn in herbouw, een deel van de weg is volledig heraangelegd, en de eindhalte aan het ziekenhuis is gemoderniseerd. Het is niet eo mooi als de tram natuurlijk, maar wel een hele verbetering. We hopen hier dat we in oktober ergens de nieuwe hussen zullen zien verschijnen, en dan verhoogt de frekwentie ej zullen ook de laatste bouwwerken klaar zijn.

De stad Luik heeft voor 2026 nul euro voorzien voor wegen heraanleg of andere investeringen. Enkel voorzichtog onderhoud van wat al bestaat. Dus daar gaat geen nieuwe lijn vandaan komen. Het Waalse Gewest is wel nog van plan om op de gewestwegen onder hun verantwoordelijkheid ism Tec nog verder te gaan voor andere ‘busways’ in Luik, maar dat zal dan toch niet voor 2025 zijn.
Plaats reactie