werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken
NMBS heeft hier niet veel te winnen door van z'n neus te maken denk ik. Deze trein brengt goed op (of dat dachten we toen toch). En als we gaan advoceren om de binnenlandse voor te laten gaan zou NS deze wel alleen uitvoeren. In de huidige constructie waar je dus niet tussen Brussel en Antwerpen mag meereizen kan NS deze verbinding ook zonder NMBS uitvoeren. (en volgens de wet krijgt deze dus voorrang)
Sterker, NMBS heeft wel de trage Benelux binnen Nederland te verliezen.
Dus ja, ik zie niet waarom NMBS serieus lastig zou gaan doen om deze trein.
(begrijp me niet verkeerd, de binnenlandse dienst die broodnodig is zou hier toch echt wel voorrang moeten krijgen)
Sterker, NMBS heeft wel de trage Benelux binnen Nederland te verliezen.
Dus ja, ik zie niet waarom NMBS serieus lastig zou gaan doen om deze trein.
(begrijp me niet verkeerd, de binnenlandse dienst die broodnodig is zou hier toch echt wel voorrang moeten krijgen)
Als het over beleid gaat zal Infrabel nooit zelf iets naar buiten brengen. Informatie over beleidssuggesties gaat ofwel recht naar het kabinet van de minister, ofwel naar een parlementslid dat een vraag stelt ofwel, heel uitzonderlijk, komt er iemand van Infrabel in het parlement spreken.Wouterh12 schreef: ↑19 jun 2025, 20:03Dat wist ik niet en dat is goed, maar dat moet ook tot bij het publiek geraken, zodat die weten welke houding de betrokken politici aannemen. Of zodat het publiek tenminste al weet dat er een probleem is en dat niet alleen op basis van reizigersorganisaties maar ook op basis van de expertise van Infrabel.
Treintrambus heeft lawaai gemaakt en heeft het nieuws gehaald. OK dat Infrabel dan wel iets gedaan heeft, maar veel is er daarover kennelijk niet naar buiten gekomen. De NMBS heeft gezwegen bijna tot het moment dat de ICNG werd ingevoerd en heeft Treintrambus niet gesteund.
Infrabel zal nooit de politiek bypassen om zelf naar draagvlak te zoeken voor wet X of Y.
-
Als ik de dienstregeling opvraag zie ik de P treinen nog steeds niet staan? Vindt iemand ze via de nmbs site?ovspotter_be schreef: ↑08 jun 2025, 16:55 Ik heb de zogenoemde extra treinen gevonden.
Richting Brussel:
- P 7204: Antwerpen-Centraal (05:52) — Brussel-Noord (06:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1777 naar Nivelles;
- P 7205: Antwerpen-Centraal (06:52) — Brussel-Noord (07:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1778 naar Nivelles;
- P 7206: Antwerpen-Centraal (07:52) — Brussel-Noord (08:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1779 naar Nivelles.
Richting Antwerpen:
- S1 1758 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 7207: Brussel-Noord (09:19) — Antwerpen-Centraal (10:08);
- S1 1765 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 8204: Brussel-Noord (16:19) — Antwerpen-Centraal (17:08);
- S1 1766 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 8205: Brussel-Noord (17:19) — Antwerpen-Centraal (18:08);
- S1 1767 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 8206: Brussel-Noord (18:19) — Antwerpen-Berchem (19:02).
Onderweg stoppen deze P-treinen enkel in Antwerpen-Berchem, Mechelen en Vilvoorde.
Echt makkelijk vindt je deze treinen echter niet in de routeplanner want de IC rijdt er vlak voor of achter en de meeste rijden volgens de routeplanner ook niet naar Brussel (P 7204 gaat bvb. tot Vilvoorde volgens de routeplanner, P 7206 tot Schaarbeek, ...).
Daarnaast is mij ook opgevallen dat IC 2005 een planmatige halte te Buda zou krijgen tijdens deze werkzaamheden.
Het is eigenlijk ongelooflijk hoe de NMBS met de reisinfo omspringt. Het spoorboekje (en de bijhorende lijnfolders) verschijnt nu maar één keer per jaar (in december of meestal te laat in januari) en daardoor ontbreken bijvoorbeeld alle seizoenstreinen in het boekje. Ik heb het enkele dagen geleden via whatsapp aangekaart bij de klantendienst en ze zouden de betrokken dienst contacteren. Ik wacht nog altijd. En om op het probleem met de P-treinen op lijn 25 terug te komen: ook daar is de toekomst duister. Als je vandaag probeert om de loop van de S-treinen vanaf maandag op te zoeken, blijf je in de kou, want je kunt amper 2 dagen vooraf de dienstregeling bekijken. Idem dito als je per station wil zoeken.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Tja - maar hoeveel mensen gebruiken een spoorboekje of lijnfolders nog? Ik vrees dat dit er niet veel meer zijn en dat dit aantal elk jaar fors afneemt. Ik heb tot voor kort elk jaar alles trouw gedownload maar ben hier nu ook vanaf gestapt. NS is al helemaal gestopt met het publiceren van lijnfolders. Op een gegeven moment kan je de energie die hierin gestoken wordt beter elders besteden. Dus zo ongelooflijk is dit allemaal niet. Ik zou het toejuichen als NMBS, gegeven de noodzaak tot besparen, het voorbeeld van NS volgt.
Ik blijf erbij dat het spoorboekje essentiële informatie bevat die je nergens anders vindt. Als je natuurlijk jaar na jaar een spoorboekje uitbrengt vol fouten of met onbegrijpelijke onvolkomenheden, is het niet verwonderlijk dat de gebruikers afhaken. En ik denk ook aan de geschiedenis: bij de bus- en trammaatschappijen is het al zover dat je niks in het voorbije verleden meer kunt opzoeken, als het spoorboekje verdwijnt zal dat ook voor de NMBS gelden. Over vijf jaar zal je dan niet meer kunnen opzoeken hoe de dienstregeling van lijn x er uitzag. Dat is toch wel een erg spijtige evolutie. Om het met Wim Sonneveld te zeggen: er is al genoeg waardevols naar de kloten gegaan de laatste tijd...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
@jpdeveer: het gaat niet alleen om het spoorboekje, maar om hoe slordig de NMBS omgaat met reizigersinformatie. Kunnen ze echt geen seizoensdienstregeling meer maken die langer geldig is dan pakweg een week? Dat is toch een blamage? En als dat bestaat, zou het echt maar een klein kunstje moeten mogen zijn om daar een papieren (of zelfs PDF-)versie van te maken. Maar dan worden de gapende gaten in de dienstregeling natuurlijk wel des te duidelijker, en misschien willen ze dat wel net vermijden...
-
Zeker is NMBS slordig met de communicatie, dat is een oud zeer en het lijkt alleen maar erger te worden. Maar het dient toch ook gezegd dat het huidige treinaanbod erg complex is, en daardoor moeilijk te vatten in tabelvorm.
Neem nu maar L26 als voorbeeld:
het stuk dat door alle treinen bediend wordt omvat enkel de stations Bordet, Evere, Meiser. Alle andere stations zouden dus boven en onder moeten vermeld worden, ik herinner me dat dat ooit in cursief gebeurde. Bovenaan een groepje Mechelen-Weerde-Eppegem-Vilvoorde, een groepje Zaventem-dorp-Leuven-Vertrijk-Landen, en een groepje Zaventem-dorp-Zaventem Luchthaven. Onderaan minstens een groepje Schuman-Luxemburg-Etterbeek, wellicht met uitbreding tot Louvain-la-Neuve. en een groepje Delta--...-Halle
Dat wordt een hele grote tabel, die gaat slechts voor weinigen leesbaar zijn. Maar doenbaar is het zeker wel, een pak python scripting en een (read-only) toegang tot de database met de dienstregelingen, en we zijn vertrokken. Het lijkt me best doenbaar om zo'n script periodiek te laten lopen, en het een serie pdf's te laten produceren voor diverse op te geven periodes. Het grootste werk zou erin bestaan om te parametreren hoe de diverse tabellen er moeten uitzien. Afdrukken op papier doet eenieder dan naar eigen inzicht en milieubewustheid.
Neem nu maar L26 als voorbeeld:
het stuk dat door alle treinen bediend wordt omvat enkel de stations Bordet, Evere, Meiser. Alle andere stations zouden dus boven en onder moeten vermeld worden, ik herinner me dat dat ooit in cursief gebeurde. Bovenaan een groepje Mechelen-Weerde-Eppegem-Vilvoorde, een groepje Zaventem-dorp-Leuven-Vertrijk-Landen, en een groepje Zaventem-dorp-Zaventem Luchthaven. Onderaan minstens een groepje Schuman-Luxemburg-Etterbeek, wellicht met uitbreding tot Louvain-la-Neuve. en een groepje Delta--...-Halle
Dat wordt een hele grote tabel, die gaat slechts voor weinigen leesbaar zijn. Maar doenbaar is het zeker wel, een pak python scripting en een (read-only) toegang tot de database met de dienstregelingen, en we zijn vertrokken. Het lijkt me best doenbaar om zo'n script periodiek te laten lopen, en het een serie pdf's te laten produceren voor diverse op te geven periodes. Het grootste werk zou erin bestaan om te parametreren hoe de diverse tabellen er moeten uitzien. Afdrukken op papier doet eenieder dan naar eigen inzicht en milieubewustheid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
ostbahnhof schreef: ↑27 jun 2025, 10:30Als ik de dienstregeling opvraag zie ik de P treinen nog steeds niet staan? Vindt iemand ze via de nmbs site?ovspotter_be schreef: ↑08 jun 2025, 16:55 Ik heb de zogenoemde extra treinen gevonden.
Richting Brussel:
- P 7204: Antwerpen-Centraal (05:52) — Brussel-Noord (06:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1777 naar Nivelles;
- P 7205: Antwerpen-Centraal (06:52) — Brussel-Noord (07:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1778 naar Nivelles;
- P 7206: Antwerpen-Centraal (07:52) — Brussel-Noord (08:40), rijdt vanaf Brussel-Noord verder als S1 1779 naar Nivelles.
Richting Antwerpen:
- S1 1758 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 7207: Brussel-Noord (09:19) — Antwerpen-Centraal (10:08);
- S1 1765 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 8204: Brussel-Noord (16:19) — Antwerpen-Centraal (17:08);
- S1 1766 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 8205: Brussel-Noord (17:19) — Antwerpen-Centraal (18:08);
- S1 1767 komende van Nivelles rijdt vanaf Brussel-Noord verder als P 8206: Brussel-Noord (18:19) — Antwerpen-Berchem (19:02).
Onderweg stoppen deze P-treinen enkel in Antwerpen-Berchem, Mechelen en Vilvoorde.
Echt makkelijk vindt je deze treinen echter niet in de routeplanner want de IC rijdt er vlak voor of achter en de meeste rijden volgens de routeplanner ook niet naar Brussel (P 7204 gaat bvb. tot Vilvoorde volgens de routeplanner, P 7206 tot Schaarbeek, ...).
Daarnaast is mij ook opgevallen dat IC 2005 een planmatige halte te Buda zou krijgen tijdens deze werkzaamheden.
Ze zijn terug te vinden via de nmbs site als je de vertrekken per station opvraagt.
Ze staan niet op de app of site als je bvb de verbinding Berchem-Brussel opvraagt.
’s morgens In Berchem vetrekken ze op spoor5, de 45xx reeks op spoor9.
Rijden ze dan parallel tot Mechelen? de P‘s via L27 en de IC‘s via L25?
Heeft iemand een idee of er reizigers opzitten?
Screenshot van vanmorgen met vertrek te Berchem.
- Bijlagen
-
- D7E92CE3-6ABF-4222-94E2-FD51EA978FA6.jpeg (43.79 KiB) 27 keer bekeken